Kuusalu tehas valmistab treilereid Volvole ja Scaniale

4097
Kuusalu tehases on valminud ka sellised autorongid-treilerid, millega veetakse rekka-autosid.
Kuusalu tehases tootmispinda jagub ja tellimusi on, kinnitab omanik.
Kuusalu tehases tootmispinda jagub ja tellimusi on, kinnitab omanik.

Kart Perfomance Trailers võiks Kuusalus töötada kahes vahetuses, kuid töökäsi napib.

„Oleme ettevõte, kes toodab Volvole ja Scaniale omatoodangu väljaveoks autotreilereid,“ ütleb Kuusalu tehase ehk Kart Perfomance Trailers OÜ juht ja omanik Hendrik Saar.
Igas kuus valmib Kuusalus keskmiselt kolm suurt treilerit. Hendrik Saar kinnitab, et tellimusi on ja toota võiks rohkem, kui oleks oskustega töömehi – keevitajaid-lukkseppi. Umbes kakskümmend oskustöölist on puudu. Koostööd on tehtud töötukassaga, võetud töötuks jäänud inimesi tööharjutusele, kuid firmajuht märgib, et mitte ühtegi töömeest ei ole töötukassa kaudu õnnestunud pikemaks ajaks tööle jätta.
„Heale töömehele jagub tööd alati. Meie vajame inimesi, kes on loomingulised, oskavad ja tahavad kaasa mõelda, sest töötame koos Volvo ja Scaniaga välja konkreetsele auto- või bussimudelile sobivate mõõtmete ja konstruktsiooniga treilereid. Selline töö vajab inimeste püsivust ja väljaõpet,“ selgitab Hendrik Saar.
Praegugi on Kuusalu tehase konstruktoritel käsil uute treilerimudelite kavandamine.

Kuusalu tehase juht ja omanik HENDRIK SAAR.
Kuusalu tehase juht ja omanik HENDRIK SAAR.

Hendrik Saar: „See on otsekui rätsepatöö, tellitud toodang ei ole ühesugune, pidevalt tuleb arendada ja muuta.“
Kokku on Kuusalu tehases töötajaid praegu 50 ringis, kohalikke on neist ettevõtte juhi sõnul kolm-neli. Tullakse tööle üle kogu Eesti, ka Saaremaalt ja Jõgeva kandist. On neid, kes sõidavad igal tööpäeval autoga Kuusallu ja tagasi, aga jäädakse ka ööbima, tehasele kuuluvas endises kontorihoones aleviku peatänava ääres on mõned korterid.

Masu tegi puhta töö
Kart Group Europe ostis 2007. aastal Kuusalu tehase ABF Baltic ASi. Kuusalus hakati tootma raskeveokite treilereid.
Hendrik Saar kirjeldab, et tehas arenes kiiresti, 2008. aastal oli toodang kahe aasta jagu ette ära müüdud, kokku koostöös Austria tehasega rohkem kui 1000 treilerit, töötajaid oli Kuusalus üle 300. 2008. aasta novembris lõppes tootmine kahe nädalaga seoses globaalse majanduslangusega.
„Pankrotistusime, varasemates perioodides juba müüdud treilerite eest nõudsid pangad meilt klientide tagasiostukarantiid sisse. Koondasime töötajad, mina sattusin haiglasse. Oli väga raske aeg. Aga õnneks jäin ellu, alustasime uuesti,“ kõneleb ta.
Tänu USA autotreilerite tootja Cottrelliga sõlmitud lepingule hakati 2009. aastal koos sealsete inseneridega ette valmistama sõiduautode vedamiseks vajalike poolhaagiste ehk treilerite tootmist USA ja Skandinaavia turule.
Hendrik Saar kirjeldab oma firma toodangut kui uue põlvkonna kergeid ja hooldevabasid autotreilereid, mis on vastupidavad halbades ilmastikutingimustes ja teeoludes. Et ühest mudelist jõuda konkreetse haagiseni, selleks kulub kaks-kolm, teinekord kuni neli aastat.
„Pärast kriisi toodame täiesti uusi mudeleid, varasemast toodangust ei ole töös midagi. Eestis pole meil ühtegi klienti,“ märgib ta.
Alates 2011. aastast on Kuusalu tehasest välja saadetud kokku umbes 60 treilerit, aastatel 2007-2008 jõuti valmis teha umbes 30 treilerit.
Kart Groupil on nüüd USAs Floridas tütarettevõte, seal toodetakse treilereid USA turu jaoks. Töötajaid on USA tehases paarkümmend.

Alustas kasutatud autode müügiga
Hendrik Saar ütleb, et on olnud treilerite tootmisega seotud 25 aastat. Kui Eesti iseseisvus, siis tegeles ta koos oma isaga kasutatud sõiduautode vahendamisega Saksamaalt Eestisse ja peamiselt Venemaale. Kuna tekkis vajadus masinaid vedada ühest riigist teise, jõudis ta treilerite ostmise-vahendamise-tootmise teemani. Oli aeg, kui autode vahendusfirmal oli korraga 120 treilerit, kokku tegutses 17 esindust mitmel maal: Moskvas, Kiievis, Vilniuses, Bakuus jm.
Hendrik Saar oli seitse aastat Austria treileritehases idaturu ja põhjamaade tegevjuht.