Kuusalu keskkooli õpilased pakuvad Tallinki laevadel sooja vee ja elektri tarbimise vähendamiseks säästupileti lahendust.
TalTechi seminaride majas Mektory toimus reedel, 15. novembril rahvusvahelise projekti „Tuleviku loojad“ võistlus Eesti põhikoolidele. Kümne kooli võistkonna seast valiti viis paremat, kes hakkavad finaalis võistlema Soome viie põhikooli võistkonnaga. Lõppvõistlus toimub 16. jaanuaril samuti TalTechis.
Eesti viie parema hulgas on ka Kuusalu keskkooli 7. ja 8. klasside õpilaste kuueliikmeline võistkond, kuhu kuuluvad Karolin Adler, Anita Niit, Genry Kruusement, Mathias Rajasalu, Kätlin Tikerpuu ja Anet Marie Marjamäe.
Võistkonda juhendavad Kuusalu keskkooli kunsti ja tehnoloogia õpetaja Kaidi Kuur ning projektijuht Liliann Janson.
Lõppvõistlusel osalevad Eestist veel Jüri kool, Laiuse Jaan Poska põhikool, Põltsamaa ühisgümnaasium ja Rapla Vesiroosi kool.
Kuusalu kooli võistkonna ülesanne on leida lahendus, kuidas Tallinki laevadel vähendada sooja vee ja elektri tarbimist. Tiim pakkus lahenduseks säästupileti süsteemi, mis võimaldaks reisijatel piirata reisilaeval oma kajutis vee ja elektri kasutamist.
Juhendaja Kaidi Kuur rääkis Sõnumitoojale, et TalTech saatis kutse projektis osalemiseks tänavu kevadel, tollane direktor Kristi Tarik edastas õpetajatele.
Kaidi Kuur: „Õpetan 7. ja 8. klassides, lugesin kutset ja mõtlesin, et võiks olla huvitav. Kui õppealajuhataja Aili Kontus helistas ja küsis, kas olen nõus võistkonda juhendama, võtsin pakkumise vastu. Maikuus osalesin TalTechis infopäeval, mis oli väga põnev. Registreerisime võistkonna, Kuusalu tiim sai endale partneriks Tallinki, mille lahendust vajav probleem oli ette antud. Projekti partner-ettevõte pidi asuma koolile 45 kilomeetri raadiuses, et noortel oleks lihtsam sellega tutvuda ja esindajatega suhelda.“
Juhendaja palus võistkonna moodustamiseks abi 7. ja 8. klasside klassijuhatajatelt, et leida noored, kes on tehniliselt ja käeliselt osavad ning huvitatud leiutamisest. Projektis osalemiseks andsid nõusoleku ka võistkonda valitud noorte vanemad.
Võistkond asus tegutsema oktoobris, kõigepealt külastati koos juhendajatega Tallinki reisilaeva Romantika, kus neid võtsid vastu Tallinki peakapten Tarvi-Carlos Tuulik, kommunikatsioonijuht Katri Link ning Romantika kapten ja osad meeskonnaliikmed. Noortele tutvustati laeva ning räägiti sooja vee ja elektrienergia kokkuhoiu probleemist. Peakapten on projektis Kuusalu võistkonna Tallinki-poolne juhendaja.
Seejärel asus võistkond koolis arutama, kuidas saaks laeval sooja vett ja elektrit kokku hoida. Ajurünnaku tulemusena välja valitud ideid tutvustati e-kirjade vahendusel Tallinki peakaptenile. Juhendaja sõnul tuli ka teha arvutusi. Kasutati andmeid, mida Tallinki reisilaevad peavad igal aastal esitama sooja vee ja elektri kulutuste kohta.
Parimaks lahenduseks osutus reisilaeva kajuti säästupilet, mis oleks reisijale tavapiletist odavam. Säästupiletiga ostetud kajutis oleks vee ja elektri kasutus piiratud, seda mõõdetakse vastavate anduritega. Säästupileti ostnud reisija ei käiks kajutis duši all ega laeks elektroonikaseadmete akusid.
Reedesel võistlusel esitles Kuusalu võistkond kajutitesse paigaldatavaid energiamonitore ja andureid. Eelnevalt treeniti esitlemist oma koolis. Võistkond käis väljatöötatud lahendust tutvustamas 2. klassile, et saada tagasisidet, kas jutt on arusaadav, ja 12. klassile, et koguda ettepanekuid esitluse kohta.
Juhendaja Kaidi Kuur tunnustas, et reedesel võistlusel olid noored tublid: „Nii meeldiv oli vaadata, kuidas tiim kenasti koos toimis. Nad võtsid end uskumatult hästi kokku, olid tublilt valmistunud ja oskasid asjalikult vastata küsimustele. Kuigi tekkis tehniline rike, video heli ei töötanud, lahendasid ka selle olukorra.“
Võistkonna liige Karolin Adler kirjeldas, kuidas esitlusel kasutatud videotel ei kostnud heli, kuid nad liikusid oma jutuga edasi: „Selgitasime ise seda, mis oli ekraanil näha. See oli kõige hullem hetk, kui mõistsime, et heli ei kosta, aga saime hakkama.“
Ta rääkis, et ettevalmistusprotsessis olid võistkonnas rollid jaotatud. Tema ja Anet Marie tegid kajutite prototüübi andurite ja monitoride asukohtadega. Anita ja Kätlin koostasid esitluse teksti ja ka digitaalse küsitluse, milles uuriti Kuusalu kooli õpetajatelt, kas nad on valmis ostma säästupileti, 95 protsenti vastanutest olid nõus ostma. Genry ja Mathias tegelesid küsitluse tehnilise lahendusega, aitasid teha slaide.
„Saime võistkonnaga kokku hommikuti enne tundide algust ja ka koolivaheajal käisime koos, ehitasime prototüüpi. Viimasel nädalal lihvisime oma esitlust ja siis kohtusime ka teiste tundide ajal. Nüüd veidi puhkame, siis hakkame valmistuma lõppvõistluseks,“ rääkis Karolin Adler.
TalTechi kommunikatsioonijuht Epp Joala vahendas infot, et Tallink oli kutsutud osalema eesmärgiga moodustada võistlustiim nii Eestis kui Soomes, sest tegutseb mõlemas riigis. Siiski Soomes ei õnnestunud võistlustiimi välja panna.