Kehras ootas pangabussi mitukümmend inimest

1484

Esimesed ootajad saabusid kaks tundi enne pangabussi tulekut. Istepinke polnud. Kui üks vanamemm minestas, kutsuti kohale kiirabi.
„Swedbanki reklaam ütleb: „Sinu lähedal, sinuga koos“. No, kus ta siis on minu lähedal?“ kirus panga klient Kehras.

Kui pangabuss reedel, 10. juulil kell 11 Kehrasse jõudis, ootas seal rahulolematu rahvamass – mitukümmend inimest. Esimesed ootajad olid tulnud kell 9, paljud seisid järjekorras tööajast.

„Swedbanki kontor tuleks uuesti avada – Kehra on ju ikkagi linn, siin on palju inimesi. Siia käiakse ka ümberkaudsetest küladest ja Raasiku vallast. Miks võeti nii suure koha pealt pank ära?“ ei mõistnud pangabussi külastajad, miks kontor 1. juunist suleti.

Pangabuss peatus Anija vallavalitsuse hoone kõrval, pinke seal ei olnud  – seisti püsti lageda taeva all. Peagi tõid kohalikud mehed järjekorras seisjatele pargist pingi. Kui üks vanem naisterahvas minestas, kutsuti kohale kiirabi.

„See on ebanormaalne olukord. Pinke ei ole, inimesed seisavad karkudega järjekorras, pensionäre peab bussitrepist üles aitama. Midagi tuleb välja mõelda, sest see, mis praegu toimub, on tobe. Kui tuleb vihmane ja tuuline sügis või külm talv, mida me siis peame tegema?“ muretsesid 27-aastane Marina ja 38-aastane Svetlana Kehrast.

„Lapsed tuli koju jätta. Nad tahtsid kaasa tulla, aga peame mitu tundi järjekorras seisma ja neil hakkaks igav – pole kohta, kus mängida ega istuda, WC-d ka ei ole. Kõige raskem on siin oodata pensionäridel, invaliididel ja lastega noortel,“ arvasid nad.

60-aastane naisterahvas Kehrast rääkis, et tema käib pangas tavaliselt paar korda aastas. Pangabussi pidi külastama, sest tähtajaline hoius lõppes, arvete maksmiseks on ta teinud otsekorraldused. Ta ütles, et mõnda pangatoimingut on tal aidanud teha lapsed.

„Muidugi oli enne mugavam, aga saab hakkama. Minu elu see muutus otseselt ei sega, raha saab ju automaadist kätte. Aga automaat on halvas kohas  – ereda valgusega ei näe ekraanile,“ jutustas ta.

Ka teised Kehra elanikud polnud Swedbanki sularahaautomaadiga rahul.

„Päikesepaistelise ilmaga pole ekraanilt midagi näha ja kuna on üks automaat, siis pensionite ülekandmise ajal ei pääse inimesed, kellel on kiire, üldse automaadi juurde  –  järjekorrad on pikad,“ lausus Svetlana.

Panka ei vaheta
Pangabuss käis ka juunis kahel korral Kehras. Siis olevat samuti olnud suured järjekorrad.

„Kui juunis siin olin, ootasin kaks tundi nagu tänagi. Automaat sõi pangakaardi ära. Eelmisel korral sain asenduskaardi, seekord tulin õigele järele. Vahel ikka tekib olukordi, kus on vaja pangas käia,“ rääkis vanem meesterahvas Kehrast.

Pangabussi teller Sabina Mustafina arvas, et praegu on järjekorrad pikad, kuna Swedbanki kontor Kehras alles suleti. Põhiliselt käiakse tema sõnul bussis pangakaarte tellimas ja otsekorraldusi tegemas.

„Igal pool ei ole nii pikki järjekordi kui Kehras. Kui kõik juba oskavad sularaha välja võtta ja otsekorraldused saavad tehtud, siis jääb rahvast vähemaks. Praegu on alguse asi,“ lausus Sabina Mustafina.

Kui Swedbank otsustas oma kontori Kehras sulgeda, pöördus vallavanem Jüri Lillsoo Krediidipanga poole. Lähiajal peaks Krediidipank tegema otsuse, kas avatakse Kehrasse pangakontor või mitte. Pangabussi järjekorras seisjad arvasid, et nemad panka ei vaheta.

„Miks meil Krediidipanka vaja, kui keegi seda ei kasuta. Peaaegu kõik Kehras on Swedbanki kliendid. Liisingud ja kõik muu on Swedbankis,“ kommenteeris Svetlana.

Pangabuss hilines
Kuusallu 15 minutit
Samal päeval kell 15 pidi Swedbanki pangabuss jõudma Kuusalu muusikakooli juurde. Swedbanki Kuusalu kontor suleti 1. juulil, pangabuss tuli sel päeval Kuusallu esimest korda.

Ootajaid oli kella 15 ajal kaheksa. Kuna buss hilines, muututi närviliseks. Üks pensionär lahkus öeldes, et läheb abikaasaga hoopis Loksa pangakontorisse. Teised polnud rahul, et oodata tuleb püstijalu, istumiseks ei ole pinke.

„Kuidas me talvel siin seisame ja külmetame?” küsiti. Keegi pakkus, et Swedbank peaks käiku panema korraga kaks bussi – ühes saaks teha pangatoimingud ning teises istuda ja oodata.

Kui postkontori juhataja Natalia Raudsepp tuli korraks õue ja kutsus, et avage parem konto SEBi postipangas, sest siis ei pea edaspidi ootama, vastati, et nii lihtne see ei ole  – laenud-liisingud ja otsekorraldused on Swedbankis.

Kuusalu juuksurisalongi juhataja Tiiu Daniel ütles, et oli esimene ootaja ning tuli ettenägelikult kella 14.15 ajal. Ta kurtis, et tema kui väikeettevõtja jaoks on nüüd kõige suurem probleem see, kuidas saada sularaha ettevõtte pangakontole: „Kuusalu pangakontoris oli esmaspäeviti, kui läksin raha viima, alati väikefirmade juhte päris palju. Kõik tõid raha panka sisse. Praegu oleks ainus lahendus see, kui Swedbank paneks Kuusalu Konsumi juurde sularahaautomaadi kõrvale ka sissemakseautomaadi.”

Teine väike-ettevõtja lisas, et iga kuu 10. päev on tulu- ja sotsiaalmaksu ülekandmise tähtaeg. Kui pangabuss nüüd tulemata ei jää, siis ei lähe tal tähtaeg üle ega pea maksma viivist. Kuid järgmisel korral tuleb pangabuss alles 24. juulil, aga käibemaksu tasumise tähtaeg on 20. kuupäev.

„Kuidas ma ülekandega maksan, kui arvel raha pole? Sularaha on, aga seda ei saa pankakontole panna,” pahandas ta ning lisas, et pangakontori sulgemine toob juurde palju närvipinget.

Pangabuss saabus Kuusallu kell 15.15. Autojuht-turvatöötaja hakkas üles seadma treppi. Kui uks avatud, tulid tellerid, väsinud ja tõsised.