Enn Kirsman,
Kuusalu vallavolikogu esimees
25. jaanuaril tühistas Kuusalu vallavolikogu 29. juunist 2016 pärit otsuse nr 33 „Haldusterritoriaalse korralduse muutmise algatamine ja ettepaneku tegemine ühinemisläbirääkimise alustamiseks“. Põhjus lihtne – Loksa linn ei võtnud ettepanekut vastu ega olnud nõus alustama Kuusalu vallaga kahepoolseid ühinemisläbirääkimisi.
Küllap on varsti võimalik sotsiaalmeediast või Loksa Elust lugeda, kuivõrd käpardlik, isegi pahatahtlik on olnud Kuusalu vallavolikogu esimees ja kogu koalitsioon selles protsessis. Kuidas me pole olnud piisavalt paindlikud, vastutulelikud, riigimehelikud ega seisnud Kuusalu valla ja selle elanike huvide eest. Võib-olla kasutatakse mingeid teisi epiteete meie „tegevusetuse“ kirjeldamiseks.
Miks siis ometi pole Kuusalu vallajuhid „oma ego“ alla surunud ning Loksa poolt esitatud tingimustel läbirääkimistesse astunud? Toon veelkord vaid paar tõsiasja kirjeldamaks haldusreformi Kuusalu valla vaatenurgast lähtuvalt.
Haldusreform kutsuti ellu selleks, et suurendada omavalitsuste, kus elab alla 5000 elanikku, haldussuutlikkust. Kuusalu vald on oluliselt suurem – 6590 elanikku. Meie tulubaas on heal tasemel – kuulume nende omavalitsuste hulka, kes riigi tasandusfondist toetust ei saa. Meie laenukoormus on väiksem kui seadusega kehtestatud piirnorm. Eeltoodust puudub nii riigi kui ka valla elanike seisukohast surve kellegagi ühinemiseks.
Samas avalikult kätte saadavatest andmetest on näha, et Loksa linna elanike arv on piirnormist oluliselt väiksem – 2740. Nende tulubaas – näiteks tulumaksu laekumine – elaniku kohta on kordi väiksem kui Kuusalu vallas ning Loksa linn on saanud viimastel aastatel oma tulubaasi tugevdamiseks toetust tasandusfondist. Samuti ületas linna laenukoormus oluliselt (veel 2016. aastal kehtinud) seaduse piirnormi.
Seega tähendanuks Loksa linnaga iga hinnaga liitumine, nagu meie kriitikud seda tõenäoliselt näha oleks soovinud, Kuusalu valla tulubaasi olulist halvenemist. Meid kritiseerivad Loksa linna huvisid kaitsvad Kuusalu vallavolikogu liikmed õhutavad lahendama vabariigi valitsuse ja Loksa linna ees seisvaid probleeme Kuusalu valla elanike arvel. Nendelt välja toodud asjaolu, et kui Kuusalu vald poleks läbirääkimisi „nurjanud“, oleks vabatahtliku ühinemisega kaasnenud riigipoolne toetus suurusjärgus 800 000 eurot, on tegelikult pisku võrreldes selle tulubaasi vähenemisega, mis kaasneks Kuusalu ja Loksa eelarvetulude liitmisega. Meie hinnangul oleks tekkiva omavalitsuse tulubaas selline, et ka see ei saaks toetust tasandusfondist, mis lõppenud aastal oli Loksa linna puhul suurusjärgus 340 000 eurot. Maksutulu vähenemine Kuusalu valla ühe elaniku kohta oleks olnud märgatav.
Kohalik omavalitsus tähendab eelkõige mitte territooriumit, mida mingist punktist hallatakse, vaid eelkõige kogukonda, mis elab ja tegutseb tervikuna, omades suuremat ühisosa, kui on kohalikku omavalitsust tähistav aadressikirje rahvastikuregistris. On tõsi, et Vihula ja Haljala valdadega liitumine aidanuks tõenäoliselt leevendada Loksa linna kehva majandusseisu, kuid milline oleks Kuusalu, Loksa, Vihula ja Haljala ühinemisel moodustunud territooriumil elavate inimeste kogukondlik ühisosa? Kas tekkimata jäänud omavalitsus asunuks Lääne-Virumaal või Harjumaal? Kus võinuks näiteks asuda selle omavalitsuse keskus?
Mis saab haldusreformi „rindel“ edasi? Raske öelda, kuid vähemalt minus on kustunud lootus, et Loksa linnajuhid on valmis aktsepteerima haldusreformi sellisena, nagu seadus seda käsitleb. Tõenäoliselt tuleb Kuusalu vallal pärast seda, kui vabariigi valitsus Loksale Kuusaluga liitmise ettepaneku esitab, alustada küll läbirääkimisi, aga siis mitte enam Loksa linnaga, vaid hoopis vabariigi valitsusega, sest me ei saa lubada, et riigi ees seisev probleem – Loksa linna mittevastavus omavalitsuse miinimumnõuetele – lahendataks Kuusalu valla elanike arvelt.
Kuna volikogu viimasel istungil võtsid ühinemisläbirääkimiste teemal elavalt sõna nii Loksa linnapeast volikoguliige Värner Lootsmann, kui ilmselgelt tema mõjutatud teised Kuusalu vallavolikogus Loksa linna huvide eest seisvad volinikud, kes süüdistasid Kuusalu vallavolikogu esimeest ja koalitsiooni kuuluvaid töörühma liikmeid soovimatuses Loksa linnaga läbirääkimisi pidada, siis olgu veel kord ära toodud kogu „läbirääkimiste“ kronoloogia alates Kuusalu vallavolikogu otsuse vastu võtmisest. Kui keegi väidab, et Kuusalu vald pole näidanud üles piisavat huvi läbirääkimiste laua taha istumiseks, siis ta kas ei oska lugeda, ei saa loetust aru või ei tahagi saada.
Kronoloogia:
Kronoloogia on avaldatud ka valla kodulehtedel kuusalu.ee ja kuusalu.eu, allajoonitud osa on digiversioonis klikitav dokumentidele.
29.06.2016 – Kuusalu vallavolikogu istung Kahalas (protokoll). Volikogu võtab vastu otsuse nr 33. Istungist annab „objektiivse“ ülevaate ka Loksa Elu korrespondent Sulev Valdmaa (Loksa Elu, lk 4)
04.07.2016 – Kuusalu vallavolikogu esimehe kiri Loksa kolleegidele, millega edastatakse volikogu otsus ja esitatakse kutse võtta vastu ettepanek ning alustada läbirääkimisi.
11.08.2016 – Vihula vallavolikogu võtab vastu otsuse nr 139 „Ühinemisläbirääkimiste alustamine ja ajutise komisjoni moodustamine“, millega algatatakse (NB! mitte ei tehta ettepanekut algatada) läbirääkimised üheksa omavalitsusega (Aseri, Haljala, Kadrina, Kuusalu, Rakvere, Viru-Nigula ja Sõmeru vallad ning Loksa ja Kunda linn) eesmärgiga haldusterritoriaalse korralduse muutmiseks.
25.08.2016 – Loksa linnavolikogu võtab vastu otsuse nr 35 „Haldusreformikomisjoni moodustamine läbirääkimiste pidamiseks“, millega moodustab 7-liikmelise komisjoni, kuid „unustab“ vastu võtta Kuusalu vallavolikogu ettepaneku, nagu näeb seda ette Eesti territooriumi haldusjaotuse seaduse §9 lõige 2 (mille kohaselt „Ettepaneku saanud volikogu esitab ettepaneku teinud volikogule kahe kuu jooksul ettepaneku saamisest arvates otsuse haldusterritoriaalse korralduse muutmise üle läbirääkimiste alustamisega nõustumise või sellest keeldumise kohta“).
26.08.2016 – Loksa linnavolikogu esimees saadab Kuusallu kirja, milles kutsub Kuusalu ja Vihula vastavad komisjonid läbirääkimiste laua taha.
01.09.2016 – Kuusalu volikogu esimehe kiri töörühma nimel palvega muuta läbirääkimiste toimumise aega selliselt, et koosolekust saaksid osa võtta ka need Kuusalu töörühma liikmed, kes peavad tööajal viibima oma põhitöökohal. Samuti juhitakse Loksa kolleegide tähelepanu sellele, et Kuusalu töörühmal puuduvad volitused läbirääkimisteks Vihula vallaga.
05.09.2016 – Loksa volikogu esimehe kiri, milles teatab, et asjadega on väga kiire ning koosoleku aega pole võimalik muuta.
07.09.2016 – Kuusalu kiri Loksale, milles vabandatakse, et Loksa poolt kokku kutsutud koosolekul saab osaleda Kuusalu töörühmast vaid Mait Kröönstöm, sest teised töörühma liikmed on sellel ajal seotud oma igapäevaste tööülesannetega, ning korratakse palvet tulevaste koosolekute planeerimisel arvestada meie sooviga, et need toimuksid õhtusel ajal.
08.09.2016 – Loksal toimub koosolek (protokoll, saadeti Kuusalu töörühmale 22.09.2016), kus osalevad Loksa linna ja Vihula valla vastavate komisjonide/ töörühmade liikmed. Kuusalust osaleb Mait Kröönström. Samal päeval (08.09.2016) saadab Loksa linnavolikogu esimees kirja, milles palub kiirendatud korras menetleda Kuusalu vallavolikogu vastust Vihula volikogu ettepanekule.
14.09.2016 – Kuusalu vastus Loksale, milles palutakse saata 8.09 kokkusaamise protokoll, ning teade, et volikogu komisjonides menetlemata pole kiirendatud menetlus võimalik vallaelu puudutavas olulises küsimuses, mida võimalik liitumine Vihula, Haljala jt omavalitsustega, mida Vihula ettepanek puudutab, kahtlemata on. Vihula ettepanekut arutati vallavolikogu arengukomisjonis (12.09.2016, protokoll) ja kogukonnakomisjonis (23.09.2016, protokoll).
21.09.2016 – Kuusalu vallavolikogu töörühma koosolek (protokoll). Otsustatakse mitte toetada läbirääkimiste alustamist üheksa omavalitsusega, aga kutsuda Loksa töörühm kahepoolsetele läbirääkimistele ning taotleda Harju maavalitsuselt kaasata protsessi sõltumatu nõustaja.
26.09.2016 – Kuusalu vallavolikogu töörühma kutse Loksa kolleegidele, milles pakutakse välja koosoleku kolm võimalikku aega, et alustada kahepoolseid ühinemisläbirääkimisi.
27.09.2016 – Loksa töörühma vastus Kuusalu 26.09 kutsele, milles teatatakse, et „läbirääkimiste komisjonide järgmine kokkusaamine toimub siis, kui Kuusalu vallavolikogu läbirääkimiste töörühmale on antud volitused läbirääkimiste pidamiseks Vihula vallaga“.
28.09.2016 – Kuusalu vallavolikogu võtab vastu otsuse nr 40 „Arvamuse andmine Vihula vallavolikogu 11.08. 2016. a otsusele nr 139 „Ühinemisläbirääkimiste alustamine ja ajutise komisjoni moodustamine““, millega otsustatakse mitte vastu võtta Vihula ettepanekut alustada läbirääkimisi üheksa omavalitsusega.
29.09.2016 – Kuusalu vallavolikogu töörühma nimel kiri Loksale, milles teatakse, et Kuusalu vallavolikogu otsustas mitte alustada läbirääkimisi Vihula valla jt omavalitsustega ning kutsutakse Loksa kolleege kahepoolsetele läbirääkimistele, mis võiksid toimuda 11.10.2016 Kolga mõisa valitsejamajas.
7.10.2016 – Loksa vastus 29.09 kutsele, milles öeldakse. „Loksa haldusreformikomisjon on seisukohal, et ainult Loksa linna ja Kuusalu valla ühinemisel moodustatav uus omavalitsusüksus ei suurenda mingilgi määral omavalitsuse võimekust ja veel vähem annaks juurde elanikele osutatavaid täiendavaid teenuseid, võrreldes tänasega. Küll aga tekiks tugev omavalitsus, kui uue omavalitsuse moodustaksid koos Loksa linn, Kuusalu vald, Vihula vald ja soovi korral ka Haljala vald. Seni, kus Kuusalu vald seda välistab, ei pea Loksa linna haldusreformikomisjon võimalikuks pidada eraldi läbirääkimisi ainult Kuusalu vallaga.“ (Minu rõhutus).
3.11.2016 – Põhja-Eesti piirkondliku komisjoni hinnang, mille kohaselt, kui Loksa linn ei taotle haldusterritoriaalse korralduse muutmist omaalgatuslikus etapis, esitab Põhja-Eesti piirkondlik komisjon vabariigi valitsusele ettepaneku Loksa linna ühendamiseks Kuusalu vallaga. Loksa linnavolikogu võtab oma novembrikuu istungil selle teadmiseks (Sõnumitooja 23.11.2016).
29.12.2016 – Loksa linnavolikogu võtab vastu otsuse nr 42 „Taotluse esitamine Vabariigi Valitsusele“, mille preambulas on öeldud, et „Loksa linn võimeline iseseisvalt korraldama kohalikku elu ning täitma kõiki seadusest tulenevaid ülesandeid. See tähendab, et haldusreformi eesmärk on Loksa linna puhul täidetud ka ilma sundühendamiseta“ ning otsustati „Esitada taotlus vabariigi valitsusele Loksa linna haldusterritoriaalse korralduse muutmise algatamata jätmiseks.“
10.01.2017 – Põhja-Eesti piirkondliku komisjon otsustab teha vabariigi valitsusele ettepaneku Loksa linna ühendamiseks Kuusalu vallaga.
13.01.2017 – Kuusalu vallavolikogu töörühma viimane katse saada Loksa kolleegid kahepoolselt ühinemisläbirääkimiste laua taha.
17.01.2017 – Loksa töörühma vastus, milles keeldutakse läbirääkimistest, sest Loksa volikogu komisjoni arvates, viidates Andres Kaarmannile, keda nimetatakse Kuusalu töörühma liikmeks, ei kogunenud Kuusalu töörühm kordagi ning leitakse, et „Loksa linn vastab sisulistele haldusvõimekuse kriteeriumitele Eesti territooriumi haldusjaotuse seaduse § 7 lõike 5 mõistes“.
25.01.2017 – Kuusalu vallavolikogu otsusega nr 2 tühistatakse 29.06.2016 otsus nr 33.