Harju Rally kiiruskatsed on ka Raasiku ja Anija vallas

2812

23.-24. mail toimuva Harju Rally direktor TARMO RÜHKA, mis on Harju Rally?

Harju Rally direktor TARMO RÜHKA: „Harju Rallyst peaks saama üks korralik maakonna nime kandev sündmus.“

„Harju Rally toimub selle nime all esmakordselt. Tegin siin piirkonnas 2009. ja 2010. aastal noorteralli, Harju Rally korraldajate tiimis on peale minu veel teine Aruküla mees Janno Hert ning Euroopa meistrivõistluste korraldamise kogemusega Emilia Kivimäe.

Harju Rally idee tekkis meil eelmisel suvel. Minu peas küpses see juba varem, kuid siis sain omale kaks kamraadi. Harju Rally idee meeldis väga ka Harju maavanemale Ülle Rajasalule, ka tema arvas, et meie kõige suuremal ja võimsamal maakonnal võiks olla oma ralli. Tema küsimus oli vaid, kas see ettevõtmine on jätkusuutlik? Meie vastasime: jah, oleme tulnud selleks, et jääda ning teha üks korralik maakonna nime kandev sündmus.

Esitasime Eesti Autospordiliidule avalduse koos oma nägemusega ning meid liideti Eesti meistrivõistluste kavva. Harju Rally on nüüd Tallinna Ralli asemel üks Eesti MV üks kuuest etapist, selle teine etapp.“

Kus Harju Rally täpsemalt toimub?

„Ava- ja lõpupoodium on Peetri Selveri ees, kiiruskatsed toimuvad Raasiku, Rae, Anija, Kose, Paide ja Albu vallas. 23. mail on ainult üks kiiruskatse, see on publiku katse, kõigile tasuta ja toimub Jüri tehnopargis. Ralli põhipäev on 24. mail. Kiiruskatsete kogupikkus on üle 92 kilomeetri.

Raasiku vallas on osa ühest kiiruskatsest. See läbib Pikavere, Mallavere ja Härma küla, kokku ligi 5 kilomeetrit. Selle kiiruskatse start on kell 8.53 ning teist korda 11.48. Teesulg on seal kella 7.10-13.207.10-13.20.
Anija vallas läbib ralli Vooset ja VetlatVooset läbivate kiiruskatsete stardid on kell 9.33 ja 12.28, teesulg on kella 7.50-14. Külatee on avatud, suletud on metsateed. Vetlas on kahe kiiruskatse start kell 9.52 ja 12.47, teesulg on 8.10-14.208.10-14.20.

Kohalikke inimesi oleme teavitanud, kogu pealtvaatajaile mõeldud info on kolmapäeval ilmuvas Autolehes.“

Kes Harju Rallyl osalevad?

„ Registreerunud on 80 meeskonda. Kohal on Eesti paremik, peale selle rallisõitjaid Venemaalt, Soomest. Osalevad näiteks MM-sarjas WRC 2 klassis neljandal kohal olevad Karl Kruuda ja Martin Järveoja, MM-sarjas sõidetava Drive DMACK Fiesta Trophy sarja liidrid Sander Pärna ja James Morgani ning paljud teised.“

Kas osaleb ka kohalikke sõitjaid?

„Arukülast on kaks osavõtjat: Markus Aabram koos Rein Jõessariga Mitsubishi Lanceril ning Maila Vaher  koos Karita Kiviga Nissan Sunnyl.“

Ralli läbib ka eramaid, kuidas olete saanud omanikega kokkuleppele?

„Algul tundus asi väga keeruline ja ületamatu, sest inimesed olid põhjendamatult ja isegi kiuslikult vastu, kuid nüüdseks oleme kõigi eramaaomanikega saanud mõistlikule kokkuleppele, sõlminud kooskõlastused. Inimeste põhihirmud olid, et teed rikutakse ära ning pealtvaatajad jätavad prahi maha.

Meil on olemas teehoolduspartner ning ma garanteerin, et teed saavad pärast rallit endiseks. Varasematel siin piirkonnas ralli korraldajatel on olnud tavaks, et teehooldusfirma on olnud üks ettevõtmise sponsor, kes teeb teed korda tasuta, seetõttu on neilt ka kvaliteeti halb nõuda. Meie tasume teehooldusfirmale ning maksame tulemuse eest. Kohe, kui kiiruskatse on läbi ning teesulg lõpeb, hakkab ka höövel teedel liikuma.
Prügikoristuseks olen teinud külaliikumistele ettepaneku, et anname lastele prügikotid ning neil on võimalik koristamise ning taara korjamise eest saada taskuraha. Paljud vanemad toetasid seda mõtet. “
Kohalikke inimesi häirib ralli puhul kindlasti ka tolm.

„Käisin mõnel külakoosolekul, kus tõstatati ka tolmuteema. Sellist pretsedenti ei ole, et keegi enne rallit teed kastaks. Et kastmiseks oleks kasu, tuleks seda teha vahetult enne võistlust, aga seda ei luba turvaplaan. Kui kaks tundi enne võistlust kasta, on pärast kümne auto sõitmist nagunii tolm üleval. Et vesi ära ei aurustuks, tuleks hästi palju kasta, kuid see pole teele hea. Küsisin inimestelt: kumba te siis eelistate, kas seda, et tolmu oleks vähem või et tee ei muutuks kastes liiga pehmeks ega laguneks?

Teen ettepaneku inimestele, kes elavad nende teede ääres – kui teid see tolm häirib, kastke ise, oleme nõus seda mõistlikus ulatuses kompenseerima.“

Kas rallit saab vaadata tasuta või tuleb selleks osta pilet?

„Kõik laupäevased kiiruskatsed on tasulised. Igal pool kehtib üks pilet ehk rallipass. Piletimüük on nende teede otstes, mis suubuvad kiiruskatsetega. Päris nii ei ole, et inimene tuleb koduuksest välja ja peab ostma pileti. Kogu territooriumi me piirata ei saa, rõhume pigem sellele, et mõistusega inimesed ostavad pileti ja toetavad sündmust.“

Kas soovite inimestele enne rallit veel midagi südamele panna?

„Pealtvaatajaile soovin öelda, et nad jälgiksid turvatöötajate korraldusi, ei viibiks väliskurvides ega jätaks endast maha prahti.

Kohalikelt inimestelt ootan mõistvat suhtumist. Kõigile meeldib, et meil on Markko Märtin, Urmo Aava ja Ott Tänak, aga kust nad tulevad, kui me ei lase neil sõita? Ralli on paraku selline spordiala, mida tehakse avalikel teedel kooskõlas teeomanikega. Meie seltskond on teinud ära väga suure töö, näinud üle poole aasta vaeva, oleme püüdnud arvestada inimeste soovidega ning toome kohalikele inimestele koju kätte suure kultuurisündmuse. Ralliga seoses tulevad siia ka välisriikide esindajad, nii saame oma valdasid ja maakonda reklaamida. Olge ka ise leidlikud! Näiteks Saaremaa Rallil tegi üks kohalik naine pirukaid ja kohvi, inimesed käisid neid võtmas ning kõrval oli 3liitrine purk kirjaga: „Kui peate maitsvaks minu kohvi ja pirukat, siis tänutäheks on siin see purk.“ Ja see purk oli raha täis.

Meil on oma koostööparteritega, nii teehoolduse- kui turvafirmaga, kolmeaastased kokkulepped. Töötame selle nimel, et ka järgmisel aastal oleks Harju Rally Eesti meistrivõistluste üks etapp. Kallid inimesed, teeme koos hea ralli!“