Raha saab kaardile laadida internetis, mobiiliga, bussis ja müügipunktides.
Reedest, 21. septembrist hakkab Harjumaa bussiliinides tööle uus ühiskaardisüsteem. Sõitjad saavad üksikpiletite ja kuukaartide asemel soetada rohelist värvi plastikkaardid, millele laadida raha üksikpileti või kuukaardi eest. Bussi sisenedes tuleb kaart asetada bussijuhi kõrval olevale kassa-validaatorile, mis registreerib sõidu ning arvestab maha vajaliku summa. Kassal on peal ekraan ja oranži sildiga validaator. Kui käe ja kaardiga märgistatud sildi kohal rohelist kaarti kergelt liigutada, teeb see iseloomuliku piiksu. Põlema hakkab roheline tuli, mis annab märku, et kaart on kehtiv, sellel on piisav summa ja reisija võib bussi siseneda. Süsteem hakkab tööle avalikel liinidel.Vanad sõidukaardid kehtivad selle aasta lõpuni.
Bussis maksta täpne summa
„Kassa alused ja kaabeldused paigaldati bussidesse mõne nädala eest, kassad pannakse paika teisipäeval – see võtab aega vaid mõne tunni,“ jutustas Harjumaa Ühistranspordikeskuse (ÜTK) arendusjuht Terje Villemi.
Uus roheline kaart on andmekandja, millega saab sõita nii Harjumaal kui Tallinnas. Kaarti on võimalik osta vaid müügipunktidest – postkontoritest ja kaubanduskeskustest.
„Kas edaspidi on võimalik kaarti osta ka R-kioskitest, selles osas veel läbirääkimised käivad,“ sõnas Terje Villemi.
Kaart maksab kaks eurot ja on kasutatav vähemalt järgmised neli aastat. Soovi korral saab selle müügipunkti tagastada, kaks eurot antakse tagasi.
Kuidas laadida raha kaardile internetis ja mobiilis ning müügipunktides ja bussis?
Terje Villemi selgitas: „Kõikidel inimestel ei ole igapäevast juurdepääsu internetile ning alati pole läheduses ka kaubanduskeskust või postkontorit, seetõttu pakume võimalust laadida üksikpiletite jaoks raha kaardile ka bussides. Bussis tuleb juhile anda 5, 10 või 20 eurot paberrahas, sest müntidega maksmine ja nende tagastamine võtab palju aega, teised inimesed ootavad, buss peab püsima graafikus. Kuupileti eest saab aga tasuda internetis või müügipunktis.“
Raha või kuupilet
Internetis saab pileteid ja kuukaarti osta leheküljel www.pilet.ee. Samal lehel on kogu vajalik informatsioon uue süsteemi kohta. Infot saab ka Harjumaa ÜTK kodulehelt www.harjuytk.ee ning müügipunktides olevatest infovoldikutest.
Kuupileti ostmiseks tuleb internetilehel www.pilet.ee valida rubriik e-piletid ning selle alt sobiv pilet vastavalt tsoonile. Seejärel sisestada kehtivuse algus ning ühiskaardi number ja soovi korral meeldetuletus kehtivuse lõppemise kohta. Pärast seda suunatakse klient edasi panka, kus saab sooritada makse, rahasumma kantakse kaardile.
Mobiiliga kuupiletit ostes tuleb valida number 1312, seejärel tärn, sisestada tsoonile vastav piletikood, valida uuesti tärn, sisestada rohelisel kaardil olev kaardinumber. Edasised juhised antakse telefoni vahendusel.
Üksikpiletite jaoks raha laadimisel tuleb samuti lehelt www.pilet.ee valida e-piletid, selle alt raha laadimine ning teha valik, kas laadida 2, 5, 10 või 20 eurot. Seejärel sisestada ühiskaardi number, teha ülekanne internetipangas. Mobiiliga maksmisel on süsteem sama, mis kuukaardi puhul, valida 1312, tärn, kood tuleb valida vastavalt rahasummale, mitte tsoonile.
Koodid leiab internetis aadressidel www.pilet.ee või www.harjuytk.ee, need pannakse välja ka bussidesse.
Üksikpilet kaardiga odavam
Terje Villemi sõnul sõidab praegu umbes kolmandik reisijatest üksikpiletiga ning sama palju õpilaskaardiga. Kuukaardiga sõitmine on muutunud järjest populaarsemaks, sest aitab säästa – kuukaardi tasu korvab 20 sõidukorda üksikpiletiga.
Õpilased saavad õpilaskaardi asemel rohelised kaardid. Sinna kantakse õpilaste andmed, isikuttõendav dokument peab olema endal kaasas.
„Loomulikult ei kao bussist juhi käest üksikpileti ostmise võimalus. Kuid kaardile raha laadides ja sedasi tasudes tuleb üksikpilet viis protsenti odavam,“ ütles Terje Villemi.
Kui kuupilet või raha laaditakse kaardile müügipunktis või bussis, siis saab klient ka paberpileti, mida vajadusel tööandjale esitada. Iga kord üksikpiletiga sõites, saab klient paberpileti.
Üksikpileti puhul hakkavad kehtima kellaaja piletid, mis tähendab, et vastava märke tegemisel saab piletiga sõita tunni või kahe jooksul, vajadusel istuda ümber ühelt liinilt teisele, uut piletit ei pea ostma. Selline süsteem on mitu aastat kehtinud Viimsis, nüüd hakkab samamoodi toimima Harjumaa teistes omavalitsustes.