Harju aasta toetaja Aave Transport arendab Raasiku valla spordielu

3669
Harrastussportlased, kodukoha patrioodid ja ettevõtjad VELLO TEDER ja AARE KATTAI tegid Järsi vanasse remonditöökotta moodsa kontori, töökoja ja sporditarvete hoidla.

Aruküla külje all Järsi külas tegutsev transpordiettevõte OÜ Aave Transport saab detsembri alguses 20aastaseks.

Möödunud nädalal tuli uudis, et Raasiku valla Järsi küla ettevõte OÜ Aave Transport on pälvinud Harju aasta tegijate konkursil aasta toetaja tiitli. Ettevõtte juhid Aare Kattai ja Vello Teder olid tunnustuse üle üllatunud ning lausuvad, et on püüdnud kogu aeg valla seltsieluga ühte jalga käia ning tulnud kohalikele nõu ja jõuga appi alati, kui võimalik.
Arukülas sündinud ja kasvanud Aare Kattai ja Vello Tederi transpordifirma sai alguse 20 aastat tagasi Järsil endises kolhoositöökojas. Nüüd on neil 48 transpordisõidukit ning ligi 70 töötajaga ettevõte, mis veab kaupa Eestis ja üle Euroopa, sõitmas käivad mehed ka ise. Töökoda on nad remontinud nii seest kui väljast, löönud üle sinise plekiga ja pakuvad seal remonditeenust, rehvivahetust ning kohalikele spordihuvilistele trennivõimalust. Hollandist tarnivad nad spordivarustust, müüvad ja kingivad seda kohalikele sportlastele. Ning pakuvad koos Radissoni endise kokaga spordivõistlustel toitlustust – võimalikult tervislikku sööki.

Toetavad omasid
Mehed meenutasid, et rahaliselt on nad toetanud vaid ühte koduvalla objekti – Aruküla skatepargi rajamist 2014. aastal 10 000 euroga. Nende hooldada ja arendada on ka Aruküla terviserada, kus suvel tarvis ehitada ja niita ning talvel rajada ja hooldada suusaradu. See on rohkem suusa- ja jalgrattahuvilise Vello Tederi pärusmaa. Krossisõitja ja Eesti Enduro komisjoni liige Aare Kattai hoolitseb Raasiku valla krossiradade eest. Lisaks toetavad nad Aerobike’i jalgrattavõistluse korraldajaid varustuse transpordiga, aitavad korraldada ratta- ja krossivõistlusi. Nad on aidanud tuult tiibadesse saada Raasiku valla krossisõitjatel Henry Vesilinnul ning Kaurititel.
Küsimusele, kuidas nad jõuavad tegeleda korraga äri, heategevuse ja harrastuspordiga, vastavad mehed, et nad ise ka ei tea ning pakuvad, et jõudu annab tegelemine endale südamelähedaste asjadega. Sport on nende elus tähtsal kohal, mõlemad mehed kaotasid tänu tervisespordile kaalu – Aare Kattai ligi 100, Vello Teder 50 kilogrammi.
Nad jutustasid, et raha küsitakse neilt sageli, kuid kergekäeliselt nad seda välja ei anna: „Lähtume sellest, et peame tundma inimest, kellele toetust anname. Pigem suuname energia ja vahendid koduvalla arengusse. Elu on õpetanud, et sageli on lihtsam asi ise ära teha, kui võimalus ja jõud olemas, ning mitte jääda lootma kellegi teise peale.”
Aave Transpordile panid nad aluse 20 aastat tagasi. Aare Kattai meenutas, kuidas hoones, kus praegu on nende kontor, oli kunagi krossiklubi: „Käisin aia taga vaatamas, kuidas klassivennad sõidavad. Klubisse pääsemiseks pidi keegi perekonnast töötama kolhoosis, minul seda võimalust polnud.”
Aastaid hiljem võttis ta koos Vello Tederiga töökoja, mille hiljem ära ostsid. Elektrikuks õppinud Aare Kattai oli FIE, Vello Teder sõitis kaubaautodega välismaal ning neil tärkas mõte teha oma ettevõte. Kahepeale saadi väike raha kokku ning mindi pangast raha küsima, et veoauto liisida.

Maseratid ja pagulased
Ettevõtjad jutustasid, et algus oli raske, sest 1998. aastal tuli majandussurutis, mis viis firma käpukile: „Terve mõistusega inimene oleks lasknud firma pankrotti. Oli aeg, kui üle seistmekümne transpordifirma läksid hingusele. Elasime oma suure jonniga selle aja üle, õnneks polnud meil palju kaotada, autopark oli veel väike.”
Praegu teevad nad enamik sõite ekspediitorfirmadele, klientide hulgas on ka maailmakuulus DHL. Mehed sõnasid, et tahavad olla lojaalsed: „Mitmed DHLi konkurendid on käinud rääkimas ja püüdnud meid endale meelitada. Kui aga korra mujale hüppad, siis keegi sind tagasi ei oota. Oleme ära öelnud ka siis, kui pakutakse töö eest mõne sendi rohkem. Transpordimaailmas on raske hinnaga üle lüüa, kliendi poolehoidu saab võita ainult kvaliteediga.”
Tööd on nende sõnul palju ja ajad kiired, kuid peamine mure on sõidukijuhtide puudus: „Kaader vahetub, juhid liiguvad siia-sinna. Viis aastat tagasi tegime ise koolituskampaaniaid, et leida professionaalseid juhte. Praegu pole neidki, kes õppida tahaksid.”
Nad tõdesid ka, et koolitus on kallis – noor, kellel juhiluba veel üldse taskus pole, peaks välja käima kuni 10 000 eurot, et hankida kõik vajalikud load, tunnistused, kaardid ja litsentsid, et saaks suure veoauto peale. Kui välismaale minna , siis peab juhil kaasas olema vähemalt 5 erinevat luba ja dokumenti.
Aave Transport veab erinevat kaupa. Kõige erilisemad kaubad on meeste sõnul kange alkohol, 500 000 eurot maksvad elektroonikakapid, Maserati luksusautod.
Vello Teder jutustas, et teele on sattunud ka pagulasi: „Juht märkas, et Belgias või Hollandis olid sisse murdnud pagulased, et pääseda Inglismaale. Veoauto tenti lõigatakse väike riba katusele, ronitakse sisse ja teibitakse ava kinni. Kui hämaras sõiduki üle kontrollid, ei pruugi seda märgata. Olen oma juhtidele öelnud, et kohe tuleb teatada politseisse ning kas või ise ära minna. Auto ega koorem ei vääri eluga riskimist.”
Aare Kattai ja Vello Teder lähevad Harju aasta tegija auhinda vastu võtma neljapäeval, 24. novembril Kolgaküla rahvamajja.

Eelmine artikkelRaasiku vallavalitsus soovib Anijalt ja Jõelähtmelt koolibussi eest tasumist
Järgmine artikkelNordic Housese kontor on Eestit väisava UWP noortetrupi staap