KATRI RAIK,
Riigikogu kultuurikomisjoni liige, sotsiaaldemokraat
1. septembril läks Eestis kooli ligikaudu 155 000 õpilast, kelle seas on 14 200 esimese klassi last. Üldhariduskoolide õpetajatena teenib meil leiba peaaegu 15 800 inimest.
Sel aastal tuleb sügis teistmoodi. Koolijuht muretseb, kas ikka on kõik õpetajad olemas – piirkondlik ja kindlate õppeainete õpetajate puudus on Eesti hariduse suurim mure. Tänavu muretseb ta ka viiruseohu pärast. Kas kõik kolleegid on ikka valmis klassi ette minema või loobub veel mõni viimasel hetkel õpetajatööst? Eriti siis, kui klassid on pearahapõhise rahastuse tõttu liiga suured ja klassiruumid kitsad ning terendab võimalus, et õpilased peavad koolis käima vahetuste kaupa. See võib tähendada, et pool klassi on koolis ühel ja pool teisel nädalal. Kõik need karmid ennustused loodetavasti ei täitu, ent ometi peab koolirahvas ka nii mõtlema.
Möödunud kevad andis kõigile õppetunni, mida me tagasi ei taha. Suvise puhkuse järel on sellele helgem tagasi mõelda. Koolirahval, ka õpilastel, on erinevaid kogemusi, nii häid kui halbu. Kindlasti saime me kõik targemaks ja paindlikumaks, õpetajad õppisid juurdegi. Mulle meeldis väga üks koroonaaja lõpu arutelu Narva muusikakooli õpetajaga, kes ütles, et palus oma pilliõpilastel saata endale muusikapala videoga. Õpilased tahtsid, et see kõlaks hästi ja nii pididki nad pala üheksa korda läbi mängima, mis oli õpetaja unistus. Raskest olukorrast võib ka tublisti võita.
Rääkisin ühe ajalooõpetajaga – ka mina olen hariduselt ajalooõpetaja ja püüan ka klassi ette jõuda – kuidas viia sel sügisel ajalooõpetust läbi nii, et mitte jääda kitsasse klassiruumi kinni. Eesti linnad ja alevid on erinevad, aga igaühes neist on midagi ajaloolist, mida saab kooliprogrammiga siduda. Ja lõpuks algabki just kodust ning kodukohast meie identiteet ja ajalugu. Sel sügisel ei tohi õuesõpet karta.
Ühe õppetunni saime kevadest veel. Mõnedki lapsevanemad avasid esimest korda õpiku ja töövihiku. Nähti paljut, mida kritiseerida. Oleme nüüd ühte meelt selles, et õppevahendite koostamise taga peaks seisma suurem meeskond. Samuti ei ole Eestis praegu enam lapsevanemat, kellel poleks kooliõpetaja kogemust. Ka seda teavad nüüd kõik, et tegu on raske, aga väga tänuväärse tööga. Loodetavasti hindame me õpetaja tööd edaspidi rohkem.
Õpetajaameti prestiiži tõusust on ju räägitud aastakümneid ja see ei sõltu ainuüksi palgast. Et õpetaja elukutsesse suhtumine on tõusuteel, näitab asjaolu, et sel aastal tegi hoopis rohkem noori ülikoolides valiku õpetajaõpingute kasuks.
Kindlasti õpetas möödunud kevad nii õpetajaid kui õpilasi arvutit või nutiseadet paremini kasutama. Kriisiolukorras õpib inimene kiiresti ning tihti sattusid osavamad noored oma õpetajaid õpetama. On väga hea, et õpetaja ja õpilane koos õpivad. Siin ei tohi peatuda, digiõpet ja vastavat õppevara tuleb edasi arendada. Paljudele sobib just selline õppeviis. Ideaalne õppimismaailm ongi niisugune, kus igaüks saab valida oma tee eesmärgini jõudmiseks.
Vähemalt igal neljandal perel oli koroonaajal keeruline lubada endale piisavalt kiiret internetiühendust ning nutiseadet või arvutit. Ma ei leia, et tuleks käivitada programm „Igale lapsele riigi kulul arvuti“, küll aga tuleks seda teha vastavalt vajadusele.





