Kehra lahing on üks osa Harjumaa ja Viljandimaa murdelahingutest, mille käigus vastane peatati.
Küllo Arjakas,
ajaloolane
4. jaanuaril 1919 toimus Kehra ümbruskonnas üks neist pealtnäha juhusliku iseloomuga kohtumislahingutest, millel aga on tuntavalt suurem tähendus.
Kokkupõrge toimus Kehrast veidi edasi Aegviidu jaama poole, mõni kilomeeter Mustjõest lääne pool Arudevahe talu heinamaade piirkonnas. Nii kannabki see kokkupõrge sõjakirjanduses üsnagi erinevaid nimetusi: Kehra, Arudevahe või Mustjõe lahing, vanemas kirjavaras ka lahing vahimaja nr 87 juures.
Eesti Vabadussõja alguskuul detsembris 1918 saavutasid pealetungivad punaväed suurt edu ja aastavahetusel lähenes rinne juba Tallinnale. Ihaldatud eesmärgini jäi vaid 30-35 kilomeetrit.
Punaväe edasiliikumine aga oli peatumas. 3. jaanuaril 1919 löödi nad tagasi Harjumaal Valkla mõisa piirkonnas. Seda peeti küll juhuslikuks ebaeduks ja nii otsustas punaväe juhtkond anda järgmisel päeval uue löögi lõuna pool ja vallutada Kehra jaam. Selle läheduses paiknes Viru rindel kaitset korraldanud Eesti 1. diviisi staap. Staabi taganemine Kehrast Raasikule pidi mõnedel andmetel olema märguandeks suurele enamlikule väljaastumisele Tallinnas ja seega oli siinsetel väljadel kaalul õige palju.
Tartu punaste kütipolgu 2. pataljoni ligikaudu 400 sõjamehe rünnak algas 4. jaanuari hommikupoolel ja Kaitseliidu valvesalk oli sunnitud peagi taganema. Keskpäeval jõudis Kehra jaama Tallinna raudtee töökojas hädapärase remondi saanud laiarööpme soomusrong nr 1, mida juhtis kapten Anton Irv. Kohapeal opereerinud soomusrong nr 2 liikus kohe tagalasse, täiendama oma veevarusid.
Irv sai sõdurite ja kaitseliitlaste käest esmased teated lahinguolukorra kohta ja ta andis käsu ettevaatlikult edasi sõita. Umbes kell 13.50 märgati rongilt vahimaja nr 87 juures edasiliikuvaid punaste ahelikke.
Nüüd puhkes klassikaline kohtumislahing, sest raudteest lõuna pool liikunud punaväelased märkasid aeglaselt vastutulevat soomusrongi alles nii 500 meetri kauguselt. Soomusrongilt avati kohe suurtükituli kartetšlaengutega ja raskekuulipildujatest, siis tegi rong lühikese peatuse ja lahingusse tormas nii 40- või 45meheline dessantüksus.
Soomusrong kuulub Eesti Vabadussõja fenomenide hulka. Talvistel maanteedel toimus liikumine aeglaselt. Soomusrong oli, vaatamata oma kõlavale nimele, enamasti küll vaid mõnede terasplaatide ja liivakottidega kaitstud, ent see aitas käsirelvade tule vastu. Rong oma esmase kaitsega, samas kiire manöövervõime, suure tulejõu ja võitlusvõimelise dessantüksusega kujutas endast toonase sõjateatris märkimisväärset mobiilset jõudu. Seda enam, et dessantüksuste põhikoosseisu moodustasid kõrge võitlusmoraaliga vabatahtlikud.
Uue soomusrongi ilmumine ja väljasaadetud dessant kujunes vastasele täielikuks üllatuseks. Lühikese tulevahetuse järel hakkasid punaväe üksused paksus lumes taganema metsa poole, et seal varjuda soomusrongi tule eest. Osa mehi kogunes hõredas metsatukas olnud metsateele ja seal satuti uuesti raudteelt kuulipilduja tule alla. Nii murdus punaväe võitlusvaim ja nad hakkasid korratuses taganema. Nad hajusid gruppidena metsadesse ja taganesid Aegviidu poole.
Äge pealelõunane kokkupõrge kestis neil väljadel pisut enam kui poolteist tundi. Põgenevad punaväelased jätsid maha vintpüsse ja laskemoona, kaasa suutsid vedada regedele paigutatud kuulipildujad. Mõnevõrra erinevatel andmetel kaotasid ründajad 21-50 meest. On välja pakutud isegi 80 langenut, see näib taolise kohtumislahingu kaotuste kohta olema liialdatud. Soomusronglaste kaotused jäid väikseks, vaid üks sõjamees sai haavata.
Kindlasti saab tänasel päeval küsida, kas see, üsna väike ja väheste ohvritega lahing on meenutamist ja mälestuskivi püstitamist väärt? Kindlasti on. Kõigepealt selles mõttes, et kapten Irve võidukast vasturünnakust anti kohe teada kogu rindele, see tõstis tuntavalt Eesti vägede meeleolusid ja võitlusmoraali. Oluline oli initsiatiivi haaramine, sest kapten Irv asus kohe edu edasi arendama. Ta tungis oma soomusrongiga vastase rindest läbi, hõivates 5. jaanuaril Aegviidu ja päev hiljem Jäneda.
Just jaanuari alguspäevil 1919 toimus rindel ulatuslik murrang. Kehra lahing on üks osa nendest Harjumaa ja ka Viljandimaa murdelahingutest (Valkla, Priske, Vetla, Aidu jt), mille käigus peatati vastane lõplikult ja Eesti väed läksid üle vastupealetungile. Selle käigus võeti jaanuari lõpus 1919 tagasi Narva, Kagu-Eestis, aga Valga ja Võru.
Kes oli just esimene, kel tuli mõte siia püstitada mälestusmärk, jääb täpselt teadmata. Kindral Laidoner avaldas märtsis 1933 arvamust Vabaduse Risti Vendade Ühenduse volinike koosolekul: „Ei ole veel ära märgitud sündmus, kus pärast minu käsku – jääda seisma – teostus esimene soomusrongi rünnak. Oleks soovitatav, et ka see leiaks äramärkimist.“
Töö võttis enda kanda Kaitseliidu Harju malev, konkursi kaheksa projekti seast otsustati võtta mälestusmärgi aluseks kujur Ernst Jõesaare kavand.
Alustati sügisel 1938 ja algselt plaaniti mälestusmärgi avamine juunisse 1939. Paraku ei saanud Jõesaar oma tööga tähtajaks valmis, pidulik avatalitus edasi lükata järgmisele võidupühale ehk 23. juunile 1940.
Sammas sai selleks ajaks küll valmis, aga täiesti muutunud üldpoliitilise olukorra tõttu jäeti avamine ära. Juba sama aastal raiuti mälestussambalt välja tekst „Siin murti vaenlase pealetung ja algas meie vägede võidukäik 4. jaanuaril 1919“, asemele kirjutati hukkunud punaväelaste nimed.
Sammas õhiti 1944. aasta lõpus, allesjäänud kivirusud tassisid hiljem laiali kohalikud suvilaomanikud. Vana samba kahte säilinud detaili kasutati 23. juunil 2000 avatud tagasihoidliku mälestusmärgi juures.