ÜKS KÜSIMUS – Lahe­maa rah­vus­park sai 2019. aas­ta det­semb­ris EU­RO­PARC ser­ti­fi­kaa­di ehk sääst­va tu­ris­mi viieaas­ta­se kva­li­tee­di­mär­gi. Nüüd koos­ta­si­te La­he­maa rah­vus­par­gi tu­ris­mi­piir­kon­na kest­li­ku aren­gu st­ra­tee­gia 2025-2029+, et saaks taot­le­da uut ser­ti­fi­kaa­ti. Kui­das st­ra­tee­gia val­mis ja mis on sel­les uut võr­rel­des se­ni­se­ga?

20
Tiina Viirna

Vas­tab st­ra­tee­gia uuen­da­ja, MTÜ Aren­dus­ko­da hin­da­mis­ko­mis­jo­ni lii­ge ja MTÜ La­he­maa Tu­ris­miü­hing ju­ha­tu­se lii­ge TII­NA VIIR­NA:
„Aren­dus­ko­ja Lea­der-te­ge­vus­piir­kond taot­leb koos Ko­du­kant Lää­ne­maa ja Ro­he­li­se Jõe­maa Koos­töö­ko­gu Lea­der-te­ge­vus­piir­kon­da­de ning kesk­kon­naa­me­ti­ga Eu­roo­pa Kait­sea­la­de Lii­dult EU­RO­PARC ser­ti­fi­kaa­di uuen­da­mist La­he­maa, Soo­maa ja Mat­sa­lu rah­vus­par­gi­le. Sel­leks oli va­ja kaa­sa­jas­ta­da La­he­maa sääst­va tu­ris­mi st­ra­tee­giat, mis oli teh­tud aas­ta­teks 2019-2030. St­ra­tee­gia on aval­da­tud MTÜ Aren­dus­ko­da vee­bi­le­hel.

Mi­nu üle­san­ne oli teh­ni­li­ne – uuen­da­sin Aren­dus­ko­ja tel­li­mu­sel se­nist st­ra­tee­giat, li­sa­sin uu­si and­meid, sest on ol­nud muu­tu­si ko­ha­li­ke tu­ris­miet­te­võ­te­te te­ge­vus­tes, oma­va­lit­sus­te aren­gu­ka­vad on uued, Ees­ti on ja­ga­tud DMO­deks ehk tu­rismikoostöö organisatsioonideks, oli Co­vi­di pe­riood ja al­gas Uk­rai­na sõ­da, mis on mõ­ju­ta­nud tu­ris­mi­vald­kon­na aren­gut. Li­saks ko­gu­sin et­te­pa­ne­kuid et­te­võ­te­telt, MTÜ­delt, ela­ni­ku­kelt, et mi­da peaks st­ra­tee­gias ka­jas­ta­ma, ning hil­jem koos­kõ­las­ta­sin sis­se vii­dud muu­da­tu­sed. Uue st­ra­tee­gia vi­sioon, mis­sioon ja te­ge­vu­sed jät­ka­vad esi­me­se st­ra­tee­gia­ga sea­tud sih­te, mil­le täit­mi­seks teh­ti eel­mi­sel st­ra­tee­gia­pe­rioo­dil hul­ga­li­selt te­ge­vu­si. Nüüd on olu­li­ne hoi­da te­ge­vus­tes jär­je­pi­de­vust ja mõel­da uu­si la­hen­du­si. Jät­ka­me st­ra­tee­gia uuen­da­mi­se­ga ka si­su­li­se poo­le pealt käe­so­le­val aas­tal ning tee­me va­he­hin­da­mi­si, et jäl­gi­da edu­sam­me.

St­ra­tee­gias on üle­vaa­de La­he­maa rah­vus­par­gist ja laie­malt ko­gu tu­ris­mi­piir­kon­nast – Kuu­sa­lu, Vi­hu­la, Kad­ri­na, Ta­pa val­last ja Lok­sa lin­nast. Veel on li­sa­tud oma­va­lit­sus­te juur­de aren­gu­ka­va­des väl­ja too­dud kesk­kon­na­hoiu ala­sed suu­nad ja RMK värs­ked and­med kü­las­tu­sob­jek­ti­de kü­las­ta­vu­se koh­ta. Uu­te või­ma­lus­te­na too­di st­ra­tee­gia uuen­da­mi­sel väl­ja, et meie piir­kond on mõ­nus, väi­ke, siin on ra­hu ja vai­kus, ning tegevused, kui­das te­ha seda kü­las­ta­ja­te­le näh­ta­vaks. Jär­jest enam kü­las­ta­jaid on eri­va­ja­dus­te­ga, tu­leb mõel­da edas­pi­di, mil­li­sed on või­ma­lu­sed sel­les osas. Sa­mas Ees­ti asu­koht ja kõr­ged hin­nad ei tee ees­mär­ki­de täit­mist ker­geks.

Res­surs­si­de loe­te­lu täien­da­sin oma­va­lit­sus­te kau­pa. Osa and­meid, ka tu­ris­miet­te­võt­ja­te koh­ta, on võe­tud Puh­ka Ees­tis ja Vi­sit­la­he­maa le­helt, sest need on kont­rol­li­tud. St­ra­tee­gia töö­do­ku­ment oli ava­li­kus­ta­tud Aren­dus­ko­ja le­hel ja tä­nu sel­le­le tu­li res­surs­si­de osas et­te­pa­ne­kuid ka piir­kon­na ini­mes­telt. Ai­täh kõi­gi­le, kes kaa­sa mõt­le­sid!

St­ra­tee­gia pro­jek­ti tut­vus­ta­si­me Aren­dus­ko­ja liik­me­te üld­koo­so­le­kul ja tal­ve­se­mi­na­ril Pär­nus, sai­me ta­ga­si­si­det ka teis­telt ko­ha­li­kelt tu­ris­mi­te­gi­ja­telt.

Täien­da­tud te­ge­vus­ka­vas on ühe koos­töö­part­ne­ri­na mär­gi­tud MTÜ La­he­maa Tu­ris­mi­ühing, mis loo­di 2020. aas­tal ja ühen­dab piir­kon­na tu­ris­mias­ja­li­si. Tu­ris­miü­hin­gu te­ge­vu­sed toe­ta­sid eel­mi­sel st­ra­tee­gia­pe­rioo­dil st­ra­tee­gia ees­mär­ke ja ka­vas on koos­tööd sel­les osas jät­ka­ta vas­ta­valt või­ma­lus­te­le.

La­he­maa, Mat­sa­lu ja Soo­maa rah­vus­par­ki­de st­ra­tee­giad on Brüs­se­lis­se esi­ta­tud. Mai­kuus tu­leb Ees­tis­se EU­RO­PARC st­ra­tee­gia hin­da­ja, kes on La­he­maa piir­kon­nas li­gi kaks päe­va. Kü­las­käi­gu prog­ramm on koos­ta­mi­sel, kind­las­ti tu­leb koh­tu­mi­ne kesk­kon­naa­me­ti, RMK, Aren­dus­ko­ja esin­da­ja­te­ga ning ring­sõit tu­ris­miet­te­võ­te­te­ga tut­vu­mi­seks. Täp­selt ei tea veel ka se­da, ku­hu tu­leb hin­da­ja Kuu­sa­lu val­las.“

Eelmine artikkelHar­ju maa­va­ra­de tee­map­la­nee­rin­gu tut­vus­ta­mi­sel osa­lesid li­gi 1000 ini­mest
Järgmine artikkelKuu­sa­lu noo­red ker­ge­jõus­tik­la­sed võit­sid Ees­ti MV me­da­leid