ULVI MEIER,
Kolga muuseumi juhataja
Mina ei ole juurtega eestlaste asunduse Simititsaga seotud, küll aga olen emapoolsete esivanemate kaudu seal lähedalasuva Sablino külaga Gatšinaga külje all. Mu ema vanaema Maria Pöid Saaremaalt ja vanavanaisa Vilhelm Kukk rändasid tsaariajal Kadrinast Venemaale välja paremat elu otsima ja leidsidki. Ema Lydia varajane lapsepõlv möödus Sablinos ja emapoolseid esivanemaid tabas sama saatus, mis simititslasi. Stalinistlikud repressioonid hävitasid seal aastatel 1934-1938 eestlaste kultuuri. Kes Venemaal kolhoosistamise käigus polnud kulakuks tunnistatud, maha lastud, sunnitööle saadetud või vangistatud, saatsid sakslased Teise maailmasõja ajal tapiga Eestisse tagasi. Sõda võttis rindele noore põlvkonna.
Simititsaga on mul siiski eriline ja väga südamelähedane suhe väljarännanute mälestuste, elusaatuste ja lugude kaudu. Mälestusi on muuseumisse kogunenud mitu, neis on huvitavat ja inspireerivat, aga samas elusaatuste traagikat. Kui palju sai oma lastele hea elu tagamiseks tehtud tööd ja nähtud vaeva ning kui brutaalselt kõik hävitati.
Kolgarannast Simititsase väljarännanute mälestusse jäi kodutalu meelde kui püha paik, kuhu ennast tagasi unistati ja millest oma lastele räägiti kui muinasjutumaast. Ei oleks siit keegi läinud, kui oleks olnud mingigi võimalus vaesusest ja näljast pääseda. Kiivalt hoiti seal, võõra rahva keskel, alles omi traditsioone ja kultuuri, lauldi neidsamu laule, mida vanavanemad Eestist oma mälestustes kaasa võtsid ja hiljem rahvaluulekogujatel oli kerge kokku koguda – see oli nagu taasavastatud vana hea, mis siin, Eestimaal, juba unustusehõlma oli vajunud.
Meie hulgas on veel inimesi, kes Simititsas sündinud ning mäletavad sealset elu ja selle kiiret hääbumist. Nende mälestustes on nüüd Simititsa see lapsepõlve unistustemaa, millest neid vägisi välja kisti ja mööda ilma laiali pillutati. Oli hea, kui Eestis keegi omastest ees ootamas. Aga palju oli neid, kes tulid oma rahva keskele nagu võõrad ja suhtuti neisse kui võõrastesse.
Tänavu juunis käisin koos simititslaste ja nende pereliikmetega Simititsas. Vaadanud praegust Simititsat, nägin üht tavalist vene küla, mitte miski ei meenuta seal enam neid uhkeid talusid lilleuputuses rohuaedade ja viljakate põldudega, kus lehmakarjad olid rinnuni rohus ja peaaegu igas talus oli klaver. Nägin kidurat, võsastunud ja sosnovski karuputke mattunud kõnnumaad, mõningaid maantee äärde kokku veetud talusid. Isegi aimata ei oska, kuhumaani ulatus see uhke õitsev asundus, millest nii palju lugenud olen.
Vaid Simititsa eestlaste surnuaed on see koht, kus on alles see eestlaslik hingus. Seal, kõrgete puude all on kohati vaikus ja rahu, linnudki laulavad puhtas eesti keeles! Hetkeks ununeb, et oled Venemaal. Aga vaid paari aastaga on seal surnuaial palju muutunud – võõrad kõrged hõbedased ja sinised metallaiad hauaplatside ümber, mis julmalt trügivad peale eestlaste kalmudele. Ebamaiselt kirevad plastikust lilled – see annab aimdust, et miski on siin kiiresti kadumas. Olles Simititsa ja sealsete inimeste saatuste ja lugudega niivõrd oma südames seotud, olen tänulik, et olen seda paika ja neid inimesi justkui tundma õppinud, omaks pidama hakanud. Tunnen ma suurt auvõlga nende esivanemate ees, kes puhkavad Simititsa kalmistul.
Novembri keskpaiku räägime Kolga muuseumis taas Simititsasse ja Abhaasiasse väljarännust, millest möödub 135 aastat.