Raasiku vallavanem vastas bussihanke arupärimisele

1954

Raasiku vallavalitsus on seisukohal, et uue bussi ostmiseks korraldatud hanke võitja Silwi Autoehituse ASi pakkumine oli kokkuvõttes parim.

Raasiku vald korraldas möödunud aasta lõpus hanke vallale väikebussi soetamiseks. Uut bussi oli vaja, sest peamiselt kooliõpilaste veoks kasutatav buss jäi kitsaks – istuti üksteisel süles, bussijuht pidi tegema mitu ringi ning sõiduk läks sageli rikki. Uus buss on 18 reisijakohaga Mercedes-Benz, mis maksis 50 500 eurot.
Käesoleva aasta suvel ilmus Eesti Päevalehes lugu sellest, et vallavalitsus ostis uue bussi planeeritust kallimalt ning volikogu endise liikmega seotud firmalt. Nii vallavanem kui Silwi Autoehituse ASi nõukogu ning selle emafirma, ASi Silberauto juhatuse liige Andrus Mossov, kes oli hanke korraldamise ajal vallavolikogus, lükkasid ümber kahtluse, et hange oli suunatud.
Bussi hinda põhjendas valla hankespetsialist Reelika Pirson-Heinloo, et võitis majanduslikult soodsaim pakkumus, kus pole kõige olulisem ostuhind, tähtis on, et hange oleks liisinguperioodi kokkuvõttes soodsaim.
Hanke kontrollimise ülesande andis volikogu vallavalitsuse ettepanekul revisjonikomisjonile.
Raasiku vallavolikogu revisjonikomisjoni esimees Aare Ets nõustus, et uut bussi oli hädasti vaja, kuid seadis kahtluse alla, kas odavamad bussid oleks olnud vähem turvalised kui Mercedes-Benz.

Raasiku vald soetas hankega Mercedes-Benzi bussi
Raasiku vald soetas hankega Mercedes-Benzi bussi

Aare Ets esitas volikogu augustikuu istungil arupärimise, milles soovis vastust nii küsimustele hanke eeltöö, eelhinna ja tehniliste tingimuste kujunemise kohta kui ka selle kohta, milliseks kujuneb bussi koguhind koos liisinguintressidega ning miks sõlmiti ostutehing hanke piirhinnast üle 10 000 euro kallima bussi ostmiseks.
Vallavanem Raivo Uukkivi vastas arupärimisele volikogu septembrikuu istungil ning luges vastuse ka ette. Hanke eeltöö kohta märkis ta, et pakkujate veebilehtedel olevate letihindade võrdlemine erilisi teadmisi ei anna, sest pakkumise käigus muutuvad võistlevad hinnad tavaliselt madalamaks kui niiöelda letihinnad: „Siiski olime kontrollküsimuse esitanud, vastusest lähtuvalt ootasime pakkumist alla 40 000 euro.”
Ta kinnitas, et enne hanke korraldamist ühtegi ametlikku võtta ei saanud, see oleks andnud võimalusi erinevateks tõlgendusteks.
Peamine valikukriteerium oli vallavanema sõnul, et õpilasi ei peaks vedama mitmes jaos, vaid ühe ringiga ning liiklusreegleid järgides – 18 kohta on selleks piisav, et lapsed ei peaks istuma üksteisel süles: „Istekohtade arvu valikul toetus vallavalitsus bussijuhi ütlustele, et õpilasveo käigus on tekkinud liiklusohtlikke olukordi, millele on ka varem tähelepanu juhitud. Samuti analüüsiti piirkonna demograafilisi trende.”
Arupärimises küsis volikoguliige, millega on põhjendatud tehnilised tingimused, millega olid nõutud näiteks elektrilised aknatõstukid juhiuksel, kerevärvi kõrge katus, juhiistme soojendus, kahene riidenagi reisijate salongis, poolautomaatne kliimaseade juhikabiinis, käetugi juhiistme paremal küljel, panipaigad armatuurlaual ja plastist kütusepaak.
Vallavanem selgitas, et tegu on valdavalt standardvarustusega, mis on kõigil enesest ja oma kliendist lugupidavatel autotootjatel: „Tingimused on seotud peamiselt ohutusega, aga ka bussijuhi töökoha ergonoomikaga ja seetõttu on need hanke kirjelduses üle korratud, et välistada pakkujaid, kelle standardvarustuses pole need elementaarsed tingimused täidetud.”
Ta täpsustas, et neid tehnilisi tingimusi ei töötanud välja vallavalitsus, vaid tehniline kirjeldus vastab maailma autotootjate busside varustusele: „Meie lugesime oma hankes üles olulisemad tingimused, millest laste ohutuse mõttes kindlasti loobuda ei saanud. Eeldasime, et sellist bussi suudab Eestis tarnida kuni viis pakkujat.”
Pakkumisi laekus 3 – Ascar Auto AS, Moller Auto Tallinn AS ning Silwi Autoehituse AS, kelle pakutud bussi ostuhind oli hinnalt kolme hulgas keskmine, ainult selle põhjal valikut aga ei langetatud. Vallavanem tutvustas, et lõplik valik langes nii, et hind andis 45 protsenti, tasuta hooldusteenuste  kordade  maht  ja  garantii­aja pikkus kuudes kumbki 20, tehnilisele kirjeldusele 15 protsenti.
Lõpliku hinna kujunemist põhjendas vallavanem, et planeeritud piirhind on prognoos, mis ei sea kohustust hange tühiseks kuulutada, kuid annab selleks võimaluse: „Kuivõrd hanke pakkumise perioodi pikkusest hangitava eseme hind ilmselt odavamaks poleks muutunud, otsustati kuulutada hange tulemuslikuks. Tehniliste tingimuste muutmine poleks midagi andnud, sest need olid elementaarsed, polnud ühtegi elitaarset tingimust, mida oleks saanud ära jätta eesmärgiga saada turult odavam pakkumine. Sõitjate turvalisuse arvelt tingimusi muuta pole mõistlik.”
Revisjonikomisjoni esimees Aare Ets kommenteeris pärast istungit, et teemat on komisjonis arutatud, kuid analüüsimine on veel pooleli.
Bussijuht Kalle Lõhmist, kes uue bussiga lapsi kooli ja koju sõidutab, rääkis Sõnumitoojale, et on uue bussiga väga rahul, sest vana jättis mitu korda tee peale, seejärel otsiti mitu päeva, kus on viga.
Ta märkis, et vanasse13koha-lisse bussi ei mahtunud kõik piirkonna õpilased. Lapsevanemad ei lubanud lastel istuda üksteise sülle,  sest siis ei saanud kasutada turvavarustust. Tuli sõita topeltringe. Bussijuht lisas, et kui osta vallale uus buss, siis ikka aastateks.
Koolibussi hommikune ring on 50 kilomeetrit, õhtul 70. Seda bussi  kasutatakse ka vallaelanike, vallavalitsuse ametnike ning  abivajajate transportimiseks.