MANGUS PÕLLMAA
Kolga kooli lapsevanem
22. aprillil toimub Kolga Koolis järjekorras teine Legopäev. Eelmise aasta ürituse õnnestumine ja positiivne tagasiside julgustas korraldajaid asja veelgi suuremalt ette võtma. Kuna juba mullu tunti ettevõtmise vastu huvi ka teistest koolidest, siis otsustasime sel aastal kaasata lapsi mujaltki Eestist.
Miks ikkagi on oluline, et lapsed ehitavad ja loovad oma kätega? Kui veel paarkümmend aastat tagasi peeti kõrget IQ-d ülioluliseks näitajaks, siis tänapäeval tõstavad mitmed teadlased esiplaanile hoopis loovust. Viimane annab meile parema oskuse toime tulla erinevate situatsioonide ja rollidega, mida elu pakub. Loov inimene on multifunktsionaalsem ja ühiskonna parem liige.
Olgu kohe öeldud, et allakirjutanu pole Legode kinnimakstud reklaamija. Tean väga hästi, et maailmas on palju teisi toredaid ja asjalikke lelusid. Siiski usun tõsimeeli, et Lego klotsid ongi maailma parimad mänguasjad. Ka on need üks vägagi tõsiseltvõetav alternatiiv levivale arvuti- ja nutisõltuvusele. Loomulikult ei ole mõtet ludiitide kombel progressile hambad ristis vastu võidelda, aga siiski tasub enda ümber näha ka põnevaid alternatiive. Seda enam, et Lego klotsidest ehitamist on väga lihtne siduda nii mehaanika kui ITga.
Lapsele mänguasja valides/ostes ei peaks lähtuma mitte sellest, mida see mänguasi teeb, vaid mida see võimaldab lapsel teha. Lego klotsidest ehitamine arendab nii loovust kui ka insenertehnilist mõtlemist. Lego võimaldab jooksvalt oma tööd muuta ja parandada. Teha seda ümber, muuta tagasi ja teha uuesti ümber. Nendega ei saa lihtsalt ebaõnnestuda.
Äppide ja mängude ajastu toodab pinnapealset ja tarbivat last. Sellele survele on neil väga raske vastu seista. Kõigest tüdinetakse ülehelikiirusel. Väga lihtne on endale laadida internetist midagi uut ja kui see ei sobi, siis minna järgmist otsima. Lego klotse võid aga pärandada kas või lapselapsele. Pühid tolmu maha ja ainult ehita.
Jah, Legodeski on palju vastuolusid. Lisaks sellele, et tegu on suhteliselt kalli mänguasjaga, pahandavad radikaalsemad fännid selle peale, et uute komplektide rohkusega tegelikult hävitatakse laste fantaasiat. Selleks, et midagi uut luua, peab kõigepealt midagi ära lõhkuma. Seepärast peaksidki vanemad innustama lapsi oma Legokomplektide riiulitel soojendamise asemel neid lammutama ja neist midagi hoopis muud ehitama. Et lapsed ei ehitaks teistelt etteantud lugusid, vaid hoopis enda omi.
Kolga kooli Legopäevaga tahame innustada lapsi rohkem ise ehitama. Mitte lihtsalt mänguhoos, vaid paremini ja osavamalt. Lastel on palju lennukaid ideid, aga sageli ei paista need valminud ehitusest kuidagi välja. Raamatugi kirjutamisel ei piisa ainult heast mõttest – lugu tuleb kaanest kaaneni ka valmis kirjutada. Tahamegi, et lapsed suudaksid oma pöörased ideed käegakatsutavalt realiseerida. Et nende ehitused esimese puute peale ära ei laguneks ja neid saaks rahuliku südamega ühelt riiulilt teisele tõsta. Arvame, et võistlusmoment sunnib lapsi ennast natuke ületama. Oleme kohapeale kutsunud ka täiskasvanud legoehitajaid, kes oma eeskujuga lastele näitavad, kuhu süsteemse arenguga on võimalik välja jõuda.
Loomulikult ei pea Legopäeval osalemiseks olema meisterehitaja. Aga loodame, et aastate lõikes meie osalejate tase järjest paraneb. Paremaks ehitajaks saamisel on hea abimees alati internet. Võtke eeskuju parimatelt ja püüdke järele teha. Tehke siis oma lisandustega asja paremaks ja lõpuks ehitage päris omamoodi. Isegi kui lapsele tundub, et tal ei ole võimalik ägedalt ehitada, sest tal pole õige kuju ja värviga juppe, ei maksa kohe püssi põõsasse visata. See teeb ülesande raskemaks, aga sunnib olema veelgi nutikam. Ja mis seal salata – tulemused on sageli paremad ning need vaimustavad nii last ennast kui ka vaatajat.