JANNE KERDO,
Kuusalu vallavolikogu haridus- ja noorsootöö komisjoni liige
Valla kodanikuna olen siiralt mures ja ka pahane. Miks ma kirjutan? Meie vallas on tekkinud olukord, kus kohaliku omavalitsuse tasandil igapäevast tööd ei toimu. Täpsemalt –volikogu kõik komisjonid ei ole oktoobrist alates saanud tööle hakata. Samuti igapäevatöö korraldust segavad erinevad seaduste tõlgendused, see tähendab kohaliku omavalitsuse korralduse seadusest tulenevad tõlgendused. Tekkinud olukord ei ole kindlasti ainult meie vallas.
Nüüd siis lähemalt. Volikogu viimasel istungil kinnitati haridus- ja noorsootöö komisjoni koosseis. Nimetatud komisjoni esimees ja aseesimees kinnitati detsembrikuu volikogu istungil. Järgmiseks istungiks esitas esimees komisjoni koosseisu ja see kinnitati ühehäälselt. Komisjoni esimees saatis laiali koosoleku kutse ja materjalid. Teadaolevalt olid ja on kõik komisjoniliikmed nõus asuma tööle ja panustama ühiselt haridus- ja noorsootööküsimustes.
Pärast kutse laialisaatmist selgus, et komisjoni aseesimees on peatanud kolmeks kuuks oma volikogu liikme volitused. 5. veebruaril jõudis komisjoni liikmeteni info, et komisjoni aseesimehe volituste peatumisest 1. veebruarist 2018 on lõppenud ka moodustatud haridus- ja noorsootöökomisjoni koosseisu volitused. Selline otsus oli tingitud KOKSi § 47 tõlgendusest, et volikogu komisjoni esimees ja aseesimees tuleb valida samaaegselt.
Isiklikult mulle tundus selline otsus kummaline – kas mitte selline käitumine ei pärsi kohaliku omavalitsuse töökorraldust, toimimist? Selline võimalus võib tekitada olukorra, kus „poliitiline mäng ja kemplemine“ võib jätkuda kuni järgmiste valimisteni. Olen nõus, et kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse sõnastus on „vildakas“ ja annab võimaluse mitmeti mõistmisele, kuid kas see, et volikogu komisjonid ei ole alustanud oma tööga, on õige?
Oma küsimusele olen saanud eri seisukohti, üks ühtib tehtud otsusega, see tähendab komisjon on „töövõimetu“.
Kuid on ka teisi tõlgendusi. Järgmised seisukohad on refereeritud ja allikaid ei saa avaldada, kuna minule kui eraisikule saadetud vastused on juurdepääsupiiranguga.
Esimene refereering „Kui valla või linna valimiskomisjon peatab volikogu komisjoni aseesimeheks oleva volikogu liikme volituse tema avalduse alusel kolmeks kuuks (KOKS § 19 lõike 2 punkt 3), ei lõpeta see asjaolu volikogu komisjoni esimehe ega liikmete volitusi. Kuna komisjonil peab seaduse järgi olema aseesimees, tuleb pärast sellel ametikohal oleva volikogu liikme volituste peatamist volikogul mõistliku aja jooksul valida komisjonile uus aseesimees (üheaegselt komisjoni esimehe valimisega). Komisjoni esimehe ja aseesimehe üheaegse ümbervalimise tõttu ei pea komisjoni koosseisu kinnitamise otsust kehtetuks tunnistama. Pärast komisjoni esimehe ja aseesimehe ümbervalimist tuleks komisjoni koosseisu kinnitamise otsust nende osas muuta“.
Või siis näiteks teine: „…, et komisjoni aseesimehe puudumine ei takista komisjoni tegevust, kuid võib tuua kaasa vajaduse esimehe ja aseesimehe uuesti valimiseks. Muude komisjoni liikmete volitusi see ei puuduta“.
Kolmas vastus põhiseaduskomisjoni liikme poolt: „Üks soovitus on selline, et võiksite pöörduda justiitsministeeriumisse, kuhu peaks nüüd (see tähendab aasta algusest) olema üle läinud järelevalve kohustus. … ei ole mingit vajadust veelgi süveneda kas seaduste tekstidesse või vastavasse praktikasse. Kõige üldisem põhimõte on siiski selles, et mitte ükski areng või juhus, mis oli ettenähtamatu, ei saa olla takistuseks, et vastav kollektiivne organ ei saaks kokku tulla ja oma eesmärgipärast tegevust arendada. Kellegi puudumine või hoopiski kadumine komisjoni koosseisust on analoog juhtumitele, kui keegi inimene satub näiteks pikaks ajaks haiglasse. Töö peab jätkuma ja allesjäänutel või kohalolijatel säilib õigus ja kohustus oma tööd jätkata. See peaks nii olema ka näiteks juhul, kui komisjon peaks mingil põhjusel ilma jääma ka mõlemast esimehest. Siis tuleks valida ajutine juht või asetäitja. Kuna seadus näeb ette kahte juhti komisjonile, siis ühest ilmajäämisel peaks tekkima volikogul kohustus täiendada esimeeste hulk täiskomplektini.
Sellega ei tohiks ebamõistlikult pikalt venitada. Aga selle protsessi toimumine ei tohiks kuidagi seada piiranguid komisjoni vahepealsele tegevusele, seega nende kahe asja vahel ei tohiks näha seoseid. Ma saan ka nii aru, et komisjoni esimehel on ametikohustus tegeleda komisjoni koosseisu küsimustega, aga selline õigus on ka igal teisel volikoguliikmel“.
Kuidas nüüd edasi? Seadused ei saa reguleerida kõiki keerdkäike, kuid kas saame olla rahul tekkinud olukorraga? Kas ma olen valla kodanikuna rahul – vastus on kindlasti „ei ole“.
Lisaks sellele, et volikogu liikmete hulgas on olnud ka pidurdavat käitumist, kohe alguses valimisliit Ühine Kodu valis täiesti lubamatu tee.
Mida saab teha, soovida – mõistlikku ja julget käitumist ning kui oleme rollis kas volikogu liikmena või vallavalitsuses töötades, tuleb võtta vastutus.
On aeg jätkata õiglaselt ja seaduse mõttest tulevat teed mööda! Sellel koosseisul ju alles algus ja komisjonide esimeeste ning aseesimeestega tõenäoliselt tulevad jätkuvad muutused ja siis jätkame nende komisjonide mehitamistega neli aastat?