REIJO ROOS
Ligi poolteist aastat tagasi algatas mu klassivend petitsiooni. Käis ukselt uksele, kogus allkirju Kiiu mõisa peahoone renoveerimise peatamiseks. Vahendid mõisa renoveerimise jaoks ei saa tulla maksumaksja tengelpungast, kui meil on vallas nii palju valukohti. Sõnumitoojas ilmunud põhjendus, et mõis on olnud pikalt vaeslapse rollis, kuna vallamajale remondi jaoks raha eraldamine olnuks ebapopulaarne otsus, on populism. Mis näoga oleks vallajuhid vaadanud otsa vallatöötajate pereliikmetele, kui keegi neist oleks jäänud krohvi- või laevaringu alla? Valimistulemust ei tohi teha vallatöötajate turvalisuse arvelt, häid juhte iseloomustab julgus võtta vastu raskeid otsuseid – jooksvalt, vajaduspõhiselt. Isegi, kui reiting kannatab.
Ühiskonnaõpetuse tunnist jäi meelde, et kõrgeima võimu kandja Eesti Vabariigis on rahvas. Kahjuks on see aksioom vabariigi arenedes (siin kontekstis kasutada sõna „taandarenedes“) muutunud pigem sõnakõlksuks. Jutt on kodanike õigusaktide algatamise õigusest: kui üks protsent valimisõiguslikest kodanikest annab oma allkirja probleemi lahendamiseks, kohustub omavalitsus selle kolme kuu jooksul arutlusse võtma. Ukselt uksele aktsioon andis tulemuse, et ligi 100 protsenti küsitletutest olid Kiiu mõisa renoveerimise vastu, kokku saime 140 allkirja. Samal ajal oli valimisliidu Ühine Kodu üks valimislubadus (jõudis ka koalitsioonileppesse): „Meie eesmärk on kaasata võimalikult palju vallaelanikke aktiivsesse vallaelu juhtimisse ning tugevdada kogukonna ühtsustunnet.“
Käärid reaalsuse ja valimistel antud lubaduse vahel kogukonda olulistes otsustes kaasata-kuulata on olnud sedavõrd suured, et atsakam mees võiks nendega Lauritsakivil märtreid mõõtu lõigata. Võim vajab rotatsiooni, kui eesmärk on kogukonna areng. Uusi ideid. Nimetatuid pole ei Kuusalu vallas ega ka Loksa linnas sisuliselt ammu kohatud. Ja tulemused on näha – vald seab endale 2017. aasta kevadel eesmärgiks saada sama kenaks kui Maardu. Siin on, mille üle juurelda.
„Pettunud valija” karika viimaseks tilgaks sai Kuusalu ja Loksa liitumine. Õigemini see, kuidas leiti jõudu ja vahendeid tegeleda kõige muuga kui konstruktiivsete lahenduste leidmisega. Midagi oli tarvis ette võtta! Teha petitsioon, rahvaalgatus? Aga milleks?
Libategelaste eesmärk ei olnud kindlasti luterlaste naeruvääristamine, nagu mulle siin-seal ette heidetud. Ateistina pean usuvabadusest väga lugu, nagu ka vabadusest erinevaid usundeid kritiseerida – tugev saab olla vaid selline religioon, mis kriitikast jõudu ammutab, hindamiseks julgelt teise põse letti lööb.
Võtsin kohalikust kodu- ja ajaloost tuttavad kujud, lisasin kaasaegsete omadusi. Ka siin ei tasu manala-karakterite ja tänaste hoovameeste vahele panna võrdusmärki.
Neid, kes minu autorluse juba varem ära olid tabanud, oli päris mitu, kuid nad ei kiirustanud oma detektiivitööd kella külge panema. Olen teile selle eest tänulik! Nagu olen tänulik ka kõikidele laikijatele ja kaasanaerjatele. Oli huvitav, lõbustav, arendav.
Tänulikult Eduard Ahrens, Woldemar Friedrich Kentmann, Elias Lönnrot, Samuel Pfützner, Munk Kolgast, Jakob Janter, Aleksander Aberg, Eric Stenbock, August Wilhelm Nerling, Ajalooline Tõde, Karskusselts Seeme, Prohvet Maltsvet, Mikk Kivi, Rihu Ämm, Kuusalu Lauritsakivi, Punane Trollibuss.