Mil­leks Ani­ja val­la­le veel üks „ter­vi­se­de­poo“?

523
Vahur Värk

VA­HUR VÄRK, MTÜ Sood­la Kait­seks ju­ha­tu­se lii­ge

Mõ­ned aas­tad ta­ga­si ava­ti Aeg­vii­dus pi­du­li­kult ter­vi­se­de­poo, mil­le ehi­ta­mi­seks ku­lus li­gi 1 mil­jon eu­rot Eu­roo­pa Lii­du ja val­la ra­ha. De­poo on ava­tud ree­dest pü­ha­päe­va­ni ning sel­le te­ge­vus on suu­na­tud pea­mi­selt mat­ka­ja­te­le, kes saa­vad de­poost ren­ti­da spor­di­va­rustust ja käia sau­nas. Ko­ha­li­kud ela­ni­kud ka­su­ta­vad seal pea­mi­selt sau­na. Kui esial­gu te­gut­ses de­poos Sport­land Kõr­ve­maa mat­ka- ja suu­sa­kes­kus, siis ala­tes 2022. aas­tast on see val­la hal­la­ta. Vald peab kat­ma nüüd ka ku­lud, val­la 2023. aas­ta ee­lar­ve ko­ha­selt on de­poo te­ge­vus­ku­lud 63 600 eu­rot, mil­le­le li­san­du­vad hoo­ne pü­si­ku­lud.

Nüüd on val­la­va­lit­su­sel mõ­te ra­ja­da koos kait­se­mi­nis­tee­riu­mi­ga uus sar­na­ne ra­ha­li­selt ku­lu­kas pro­jekt, mil­le ka­su­tus ko­ha­li­ke ela­ni­ke seas oleks kü­si­tav ja pi­gem mi­ni­maal­ne. Sõ­nu­mi­too­jas on il­mu­nud ju­ba kaks ar­tik­lit, mil­les val­la­va­nem Rii­vo Noor tut­vus­tab kok­ku­lep­peid kait­se­mi­nis­tee­riu­mi­ga – ka­su­ta­da val­la­le eral­da­ta­vat ta­lu­mis­ta­su uue kerg­liik­lus­tee ra­ja­mi­seks Pii­be maan­tee äär­de. Ar­tik­li­tes on mai­ni­tud, et kerg­liik­lus­tee võiks ala­ta Ani­ja mõi­sa juu­rest ja kul­ge­da Pii­be maan­tee kõr­val ku­ni Sport­land Kõr­ve­maa mat­ka- ja suu­sa­kes­ku­se­ni, kok­ku li­gi­kau­du 24 ki­lo­meet­rit. Sa­mas on tea­da, et ta­lu­mis­ta­su ka­vat­se­tak­se mää­ra­ta ela­mu­te alu­sel, mis asu­vad ku­ni 4 ki­lo­meet­ri kau­gu­sel har­ju­tu­sa­la pii­rist. Ani­ja ja Sood­la kü­la sel­les­se ei kva­li­fit­see­ru.

Ta­lu­mis­ta­su piir­kon­nast läh­tu­valt on või­ma­lik ra­ja­da 14 ki­lo­meet­rit kerg­liik­lus­teed Rau­d-
o­jalt Kõr­ve­maa­le, kuid kü­si­mus on, mil­leks? Sel­le tee­lõi­gu ää­res asu­vad vaid mõ­ned era­mud ja nen­de sei­su­koht on, et nad ei va­ja kerg­liik­lus­teed. Piir­kon­na suu­rim asum, li­gi 100 ela­ni­ku­ga Pil­la­pa­lu kü­la, ee­lis­tab lii­ku­mi­seks hoo­pis­ki li­gi 4 ki­lo­meet­rit lü­he­mat ja liik­le­mi­seks tur­va­li­se­mat ot­se­teed Pil­la­pa­lust Aeg­vii­tu, kus paik­ne­vad kool, las­teaed ja kaup­lu­sed. Sport­land Kõr­ve­maa kes­ku­ses­se neil as­ja po­le. Ot­se­tee mus­ta kat­te­ga kat­mi­ne oleks prak­ti­li­ne ning leiaks ko­ha­li­ke ela­ni­ke seas iga­päe­vast ka­su­tust. Li­saks on see teos­ta­tav ko­he, sest puu­dub va­ja­dus tee pla­nee­ri­mi­seks, pro­jek­tee­ri­mi­seks ja maa­de oman­da­mi­seks. Ta­lu­mis­ta­su ka­su­ta­mi­ne sel­li­ses pro­jek­tis oleks iga­ti sih­tots­tar­be­li­ne. Sa­mu­ti va­jab Pil­la­pa­lus pa­ran­da­mist ja pi­ken­da­mist ole­ma­so­lev must­kat­te­ga tee, mil­le jaoks val­lal se­ni on ra­ha nap­pi­nud.

Vee­hoid­last Sood­la­ni plaa­ni­tak­se ra­ja­da nii-öel­da peh­me kat­te­ga kerg­liik­lus­tee. Kui ela­ni­kud juu­lis Kõr­ve­maa koo­so­le­kul pärisid, kus mu­jal Ees­tis sel­list teed saaks vaa­da­ta ja ta­ga­si­si­det kü­si­da, said vas­tu­se, et sel­list teed Ees­tis va­rem ehi­ta­tud ei ole. Kui ju­ba te­ha, siis kor­ra­lik kõ­va­kat­te­ga tee, sest suu­rem osa tee ehi­tu­se ra­hast ku­lub alu­se ehi­ta­mi­se­le. See tee on ka hool­da­tav – peh­me kat­te­ga tee oleks ena­mus aas­tast po­ri­ne.

Tun­dub, et Ani­ja val­la­va­lit­sus on ka­van­da­mas jär­je­kord­set po­lii­ti­ku­te­le mee­le­pä­rast lin­di­lõi­ka­mi­se pro­jek­ti, mil­lel puu­dub ots­tar­ve, kuid mil­le ku­lud jää­vad ko­ha­li­ke ela­ni­ke kan­da. On aru­saa­ma­tu, miks te­ge­ldakse asen­dus­te­ge­vu­se­ga, kui ko­ha­lik­ke ela­nik­ke häi­rib eel­kõi­ge mi­li­taar­mü­ra­ga seon­duv. Ka­van­da­tav kerg­liik­lus­tee ei tee sel­le ta­lu­mist nei­le kui­da­gi meel­di­va­maks ega ta­lu­ta­va­maks. Li­saks on kerg­liik­lus­tee ra­ja­mi­ne Rau­do­jalt Kõr­ve­maa­ni 100prot­sen­di­li­selt kait­se­mi­nis­tee­riu­mi ko­hus­tus. Soodla harjutusvälja rajamisega suletakse RMK mat­ka­ra­da ning kait­se­mi­nis­tee­riu­mi erip­la­nee­ring ar­ves­tab ju­ba prae­gu­se mat­ka­ra­ja ase­me­le uue tee ra­ja­mi­se­ga üm­ber Sood­la vee­hoid­la. See tä­hen­dab, et kerg­liik­lus­tee on Pii­be maan­tee äär­de vee­hoid­la lää­ne­pool­sest ot­sast ku­ni Kõr­ve­maa­ni pla­nee­rin­gus na­gu­nii sees. Miks peab siis vald ku­lu­ta­ma nii­gi vä­hest ta­lu­mis­ta­su tu­ris­ti­de tar­beks, kui oma ini­me­sed sum­pa­vad põl­vi­ni lu­mes, sest val­lal na­pib tee hea kor­ras hoid­mi­seks ja hool­du­seks ra­ha?

Ela­ni­ke hu­ve tu­leks ar­ves­ta­da, mit­te te­ki­ta­da val­la­le tei­ne ku­lu­kas „de­poop­ro­jekt“, mi­da ko­ha­li­kud ela­ni­kud ei ka­su­ta, kuid mil­le ku­lud tu­leb neil kat­ta.

Eelmine artikkelSõnumitoojas 16. augustil
Järgmine artikkelValk­la Sü­da­me­ko­du re­no­vee­ri­tud ma­jas saa­vad uue elua­se­me 78 ea­kat