KRISTINA TAMMARU, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja
Lennupileteid pakkuvad vahendusportaalid annavad hea ülevaate ja võrdlusvõimaluse erinevate lennuvedajate sihtkohtadest, lennuaegadest ja -hindadest. See on põhjus, miks neid eelistatakse otse lennuvedajatelt ostmisele. Ei süveneta vahendusportaalide müügitingimustesse, mis võib hiljem põhjustada nördimust.
Esmalt tuleks enne piletite ostmist välja selgitada, kes vastutab probleemide korral – vahendaja või lennuvedaja. Osa vahendajaid sätestavad, et nemad ei vastuta millegi eest. Seega tuleb müügiportaali tingimused hoolega läbi lugeda, et veenduda, kuhu ja millisel juhul saab abi saamiseks pöörduda.
Kõige sagedamini langevad tarbijad vahendusportaalide pakkumise õnge, mis lubab lisatasu eest pileteid tühistada või muuta. Jääb mulje, et vastav lisateenus kehtib kõikide lennufirmade piletitele. Paraku pakutakse tasulist tühistamisteenust ka sellistele piletitele, mis lennuvedaja reeglite kohaselt on tühistamatud. Seega tuleb arvestada sellega, et non-refundable ehk tagastamatute piletite puhul ei ole vahendusportaali „lisagarantiist“ enamasti praktilist kasu ning piletitüüp tuleb enne ostu reisijal endal kindlaks teha.
Osa portaale pakuvad teatud summa eest ka nii öelda „probleemide lahendamise“ teenust. Tegelikkuses võib makstud summa eest osutatav teenus sisaldada seda, et lennu tühistamise korral sisestab vahendusportaal reisija andmed lennuvedaja kodulehel olevale kaebuste vormile või teavitab reisijat võimalusest esitada lennuvedajale kaebus. Seda saab reisija teha ka ise ja tasuta.
Äärmiselt oluline on lende kombineerides jälgida, kas tegemist on eraldiseisvate lendude või ühenduslendudega ehk vahetute jätkulendudega. Vahendusportaalid pakuvad kombineeritud lennumarsruuti enamasti selliselt, et iga lend on eraldiseisev. See tähendab, et kui näiteks esimene lend hilineb või tühistatakse ja seetõttu jääb reisija maha järgmisest lennust, tuleb lõppsihtkohta jõudmiseks osta oma kuludega uued piletid. Jätkulendude puhul, see tähendab sama broneeringunumbriga kaetud piletite korral, on lennuvedaja kohustatud reisija temast mitteolenevate tõrgete korral tasuta lõppsihtpunkti toimetama.
Vahendusportaalide pakutud lennumarsruudi puhul on tarbija enda kohustus jälgida, et ümberistumise aeg oleks piisav ning kas pagas tuleb kahe lennu vahel välja võtta ja uuele lennule registreerida.
Rahvusvaheliste piletivahendusportaalide kaudu on kaebuste puhul suhtlemine komplitseeritud, sest tarbija ei märka enne ostu sooritamist, et tegu on välismaise kauplejaga või ei avalda portaalid enda kohta kuigi palju teavet. Enamus eestikeelseid või eestlaste seas populaarseid vahendusportaale on välismaised kauplejad. Tarbijal tuleb vajadusel valmis olla inglisekeelseks suhtluseks, mis võib tekkida seoses väljavalitud lennu tühistamisega. Samuti võib tekkida olukord, kus piletibroneeringu eest võeti tarbija arvelt küll raha, kuid hiljem laekus teade, et broneering ei õnnestunud.
Euroopa Liidus registreeritud vahendajatega tekkinud vaidluste puhul saavad tarbijad abi ja nõu küsida EL tarbija nõustamiskeskusest, mis on tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti piiriüleseid kaebusi lahendav üksus.