Viinistul ja Käsmus räägiti merepärandi päevadel „Kui saabub valge laev“ laevade ja paatide ehitamisest ning nende ehitajatest.
Eelmise nädala esmapäeval võttis Hiiumaa meeste ehitatud kaljas Hiiu Ingel Tallinna merepäevade järel kursi ida poole, osalema Lahemaa merepärandi päevadel „Kui saabub valge laev“. Peal oli ka keskkonnaameti Põhja regiooni kultuuripärandi spetsialist Ave Paulus, merepärandi päevade peakorraldaja.
Ave Paulus selgitas, et ürituse pealkirjas sümboliseerib valge laev nõukogudeaegsete aastakümnete unistust vabast Eestist. Valged laevad on sümbol sisemisest ja välisest vabadusest. Ja mis sai tema sõnul olla veel märgilisem, kui suunduda valgel Hiiu Inglil esmalt täispurjedes Hara endise allveelaevade demagnetiseerimissadama poole – külastada üht okupatsiooniaegset militaarkohta.
Esmaspäeva pärastlõunal jõuti Viinistu sadamasse, kus kail oli ootamas mitukümmend inimest, paljud ümbruskonna rannaküladest. Fotoaparaadid välkusid, kui valgete purjedega Hiiu Ingel lähenes. Huvilistel oli võimalus laevaga tutvuda.
Ave Paulus: „Merepäevade idee oli panna mõtlema, et alati on võimalik olla sisemiselt vaba ja oma unistusi teostada, tuleb vaid tahta. Näiteks ehitada ka siinkandis mõni uhkem puust purjelaev.“
MTÜ Halulaev eestvedajad Ain Tähiste ja Marek Rätsep kõnelesid Hiiu Ingli saamisloost, laeva ehitati mitu aastat, toetust saadi fondidest. Laev ristiti mullu sügisel, merre lasti tänavu kevadel, hiljuti tuldi Saksamaalt Rostockist Hansapäevadelt.
Hara külavanem Vello Süda tutvustas Eesti suurima purjeka, neljamastilise Tormilinnu ehitamist aastatel 1920-1922 Hara külas Haagininal ja Loksal. Laev jäi 1937. aastal Hiiumaa lähedal tormihätta, kuid päästeti, osad meremehed hukkusid. Enne sõda tehti Tormilind ümber mootorpurjekaks, sõja ajal sõjalaevaks, hukkus kas pommirünnakus või sõitis miinile otsa.
Hiiu Ingel külastas merepärandi päevadel ka Käsmut. Vestlusringides räägiti veel mitmest Eestis ehitatud laevast. Viinistul oli kolmapäeval ja neljapäeval paadiehitustöötuba.