Kuusalu vallavolikogu esimees MARTI HÄÄL valimisliidust Üks Kuusalu Vald, olete ametis olnud üle kuu aja. Kuidas see aeg on läinud?
„Vara on veel järeldusi teha, aga on olnud silmi avav periood. Tegeleda ei ole veel kahjuks üldse saanud valla arengu sisuliste teemadega, vaid kohtade jagunemise küsimustega, nii uue vallavanema ja vallavalitsuse kui komisjonide mehitamisega.“
Volikogu kolmas istung päris soovitud tulemusi ei toonud, ühe komisjoni esimees ja kõik aseesimehed jäid valimata. Kuidas seda kommenteerite?
„Volikogus on sisuliselt toimunud juhtimispõhimõtete kokkupõrge. Volinike enamus näeb valla juhtimist, nagu siiani on kohalikul tasandil üldjuhul seda Eestis tehtud, ka Loksal ja Kuusalus. Meie eesmärk on tuua valla juhtimisse olulisi muutusi, mida võime näha Soomes ja juba ka mõnes Eesti omavalitsuses. Oleme veendunud, et niinimetatud vanakooli meetodid ja võimumängud valla juhtimises ja võimu jagamises vaid pidurdavad valla arengut. Palju volinike energiat läheb raisku ja asjatundjate asemel koondub otsustamine liiga väikese ringi kätte, juhtimine muutub autokraatseks. Lähitulevikus näeme edu neis valdades, kes on suutnud oma juhtimist reformida. Kahjuks oleme selle teemaga volikogus vähemuses.
Tänaseks on ilmselt kõigile volinikele selge, et Ühine Kodu, EKRE ja Keskerakond sobiksid klassikalist koalitsioonilepingut sõlmima, seni on aga isikutevahelised suhted ja minevik takistanud. Eks näis mida aeg toob.
Kinnitan veel kord, me pole kunagi olnud volinike vahel lepingu sõlmimise vastu. Kuid usaldust ei saa luua lepinguga, see peab tekkima isikute vahel väärtuste ühisosa pinnalt, sest volikogu nelja aasta otsuseid ei ole võimalik ette kokku leppida. Leiame, et volinike koostööd reguleeriv leping peaks olema avatud kõigile volinikele, mitte moodustama võimukoalitsiooni ja jagama võimu. Tuleks avalikult ja läbipaistvalt kaasata parimaid inimesi iga konkreetse töö jaoks. Kokku saab leppida juhtimispõhimõtteid ning seda, mis uusi teemasid, millises järjekorras käsitletakse.
Tahan ka selgitada, miks meie arvates on ekslik väide, et koalitsioonilepingut on vältimatult vaja valla juhtimiseks, muidu ei tea volikogu ega vallavalitsus, mida peab tegema. Unustatakse, et valla kehtiv arengukava, eelarvestrateegia ja valdkondlikud arengukavad on sisuliselt ja avalikult vallaelanike ja kogukondadega välja töötatud kokkulepped, mida tuleb järjepidevalt ellu viia. Kui töö käigus selgub, et asjaolud on muutunud või on vaja teisi lahendusi, tuleb arengukava ja eelarvestrateegiat avalikus menetluses muuta. Tundub, et väga lihtsalt minnakse eemale arengukavadest, mis seaduse järgi on täitmiseks. Arengukavad annavad vastuse küsimustele, mida ja millal tehakse valla maksumaksja rahaga.
Hoopis teine küsimus on, kuidas seda tehakse. See peaks selguma komisjonides ja volikogus sisuliste arutelude tulemusena. Mitte, et koalitsioonilepinguga lüüakse mingid lahendused lepingu koostamise käigus lukku, ilma et oleks asjasse puutuvaid kogukondi kaasates avalikult läbi räägitud.“
Samas, saavutada kokkulepe, kuidas midagi teha, on palju ajakulukam?
„Just nii. Aga siit tekibki oluline vahe juhtimises. Kas jagame võimu ja ametikohad ning otsustame mida ja kuidas tehakse selle lühikese aja jooksul, kui klassikalises mõttes koalitsioonileping vormistatakse? Või mõeldakse lahendused ja alternatiivid avalikus protsessis läbi, mitte koalitsioonipoliitikud omavahel, vaid asjassepuutuvate kogukondadega? Otsustada, kuidas teha, on kõige olulisem, sellele tuleks keskenduda. Aga selleni ei ole me veel volikogus jõudnudki. Paljud volinikud, kellega eri nimekirjadest olen rääkinud, on öelnud, et nemad tahavad vallavalitsusse. Vaid valimisliitude Üks Kuusalu Vald ja Arenev Kuusalu Vald volinikud on leidnud, et volikogusse nad valiti ning seal tuleb ka tööd teha ja vastutust võtta.“
Kas selles mõttes, et oma nimekirja esindajaga olla vallavalitsuses?
„Volinikud tahavad lahkuda volikogust ja saada vallavalitsuse liikmeteks. Olen küsinud, kuidas sellest siis volikogu töö tõhusamaks muutub, kas asendusliikmed on kuidagi koostööaltimad. Meile tundub, et valimistulemus Kuusalu vallas on loonud olukorra, kus need uued juhtimispõhimõtted, mida oleme välja pakkunud, ongi edasiminekuks ainuvõimalikud. Valimistel osalenud inimesed peaksid jääma volikogus poliitikat tegema. Vallavalitsus on täitevvõim. Avalikud konkursid võimaldavad leida parima tegevjuhi ja vajalikud asjatundjad vallamajja, kes viivad valla igapäevast elu edasi ega tee poliitikat. Suunad määravad kehtivad arengukavad ja eelarvestrateegia ning poliitiline volikogu.
Näiteks kui EKRE ütles valimiskampaanias, et läheb volikogusse muutusi tooma, aga nüüd tunnistab avalikult, et mandaadi saanud volinikud tahavad hoopis loobuda sellest ja teha poliitikat vallavalitsuses. Siis senisega võrreldes meetodid ei muutu, vaid isikud muutuksid. Me tahame muutusi tuua meetoditesse. Heameel oli näha, et kõik volinikud Arenev Kuusalu Vald ja Üks Kuusalu Vald nimekirjast on võtnud vastutava rolli, valmis juhtima volikogu või komisjone. Aga kõiki rolle ei saa samad inimesed võtta, see poleks normaalne. Oleksime võinud kandideerida ka komisjonide aseesimeeste kohale, et ühes oled esimees, teises aseesimees, aga see poleks demokraatlik. Komisjonide esimeeste ja aseesimeeste valimise reeglite muudatused tehti 2014. aastal selleks, et nii ei juhtuks. On kurb, et enamik volinikke oma kohustust piisavalt tõsiselt ei võtnud ja kandidaate komisjonide juhtimisse ei esitanud.“
Kas komisjonide esimeeste valimise päevakorrapunktis rikuti seadust?
„On tõlgendamise küsimus, see seadusesäte on formaaljuriidiliselt ebaõnnestunud sõnastusega. Minu hinnangul ei rikutud. Rääkisin sellest justiitsministeeriumi ja põhiseaduskomisjoni inimestega, kes seadusemuudatust menetlesid. Volikogu komisjoni esimehe ja aseesimehe üheaegse valimise põhimõte pandi seadusesse eesmärgiga, et kui volikogu opositsioon on üles seadnud oma kandidaadi, saaks ta ka aseesimeheks valitud. Varasema regulatsiooniga sai koalitsioon mõlemad positsioonid endale hääletada.
Seadusemuudatuse mõte ei olnud anda opositsioonile relv, millega takistada volikogu komisjonide tööle rakendamist. Seadusemuudatus on opositsiooni kaitseks, mitte volikogu komisjonide töö halvamiseks. Ja Kuusalu vallavolikogus seaduse mõttes opositsiooni ei olegi. See, mis viimasel istungil toimus, oli poliitiline mäng, maakeeli üks paras jant. Mis näitab, et volinikud ei saanud oma ülesandega hakkama. Volinikud sellise poliitilise mänguga ei võida midagi, Kuusalu volikogu ja vald kaotavad küll, sest sisuline töö jäi tegemata.“
Palju on küsitud, miks ei suuda Üks Kuusalu Vald läbi rääkida Ühise Koduga, kes sisuliselt võitis valimised, sai volikogusse 8 kohta?
„Koostööks on vaja vähemalt kahe osapoole tahet. Läbirääkimisteks oli kokku lepitud kohtumise aeg, aga Urmas Kirtsi tühistas selle. Seejärel ei ole meie volinike jõupingutused konsultatsioone alustada kahjuks vilja kandnud. Vahetult pärast valimisi kohtusime konsultatsioonideks, aga tuginedes oma pikale erialasele kogemusele advokaadi ja ettevõtjana, ma neid läbirääkimisteks ei nimetaks.
On tekkinud kummaline arusaam, et meie suudaksime oma viie häälega rohkemat kui Ühine Kodu kaheksaga. See pole nii, vahe on vaid selles, et meie oleme võtnud vastutuse. Mõtlesin väga tõsiselt, kui tehti ettepanek, kas kandideerida esimesel istungil volikogu esimeheks. Tundes ennast, otsustasin selles väga keerulises valimistulemuses teha, mis minu võimuses, et volikogu hakkaks tööle. Siis ei jää pärast midagi hinges kripeldama. Ja ausalt öeldes, isiklik valimistulemus kohustas moraalselt ka. Olen valmis sellest rollist loobuma, kui see saab volikogu töö või volinike enamuse koostöö takistuseks.“
Kuigi Teid valiti volikogu esimeheks 10 poolthäälega, KRISTO PALU aseesimeheks 14ga ehk saite volikogu enamuse toetuse, ei tähenda see, et oleksite tõeliselt kokku leppinud?
„Nõustusime Kristo Paluga kandideerima volikogu istungi ettevalmistajateks ja läbiviijateks. Ei midagi rohkemat. Võib öelda, minu volikogu esimeheks valimine oli asjaolude kokkusattumus. Kui volinike soovid on teineteist välistavad ja rehkendus ei anna kokku, on väga keeruline leida 4 aastat toimivat lahendust.
Meile tundub, et osade volinike poliitmängu eesmärk ongi muuta volikogu teovõimetuks. Kui tuleb minna laiali, on kurb, et mitme kuu töö on läinud vileks ja muutust valla juhtimises ei suutnud ellu kutsuda. Pere rõõmustaks, mul rohkem aega nende jaoks. Aga ekslik on arvamus, et volikogu esimees saaks midagi oluliselt muuta, esimehe roll on ettevalmistada ja juhatada volikogu tööd. See eeldab aga aktiivset osalemist ja vastutuse võtmist kõigilt volinikelt.“