KRISTINA TAMMARU,
ELi tarbija nõustamiskeskuse juhataja
Majutusteenust vahendavad portaalid on tarbijate hulgas populaarsed, enim kasutavad Eesti tarbijad booking.com ja Airbnb rakendusi. Internetis majutust broneerides on mõnikord tarbijad eeldanud, et neil on õigus 14 päeva jooksul tehingust taganeda, nagu netiostude puhul Euroopa Liidus seadusega reeglina ette nähtud. Ent majutusteenustele taganemisõigus ei laiene. Seega on tühistamis- ja muutmistingimused iga teenusepakkuja otsustada ja tarbijale broneeringu kinnitamise järgselt siduvad. Oluline on iga broneeringu puhul teada täpseid tingimusi, kuna sama vahendusportaal pakub majutusi erinevatel tingimustel.
Näiteks on inimene ekslikult broneerinud tagasimakse võimaluseta majutuse, selle avastamisel soovinud tasuta tühistada, viidates kiirele reageerimisele. Majutusasutused ei ole kohustatud broneeringut tasuta tühistama, kui vastav tingimus on tarbijale enne tehingu sõlmimist teatavaks tehtud. On juhuseid, kus tarbijad põhjendavad tühistamatu broneeringu tühistamissoovi omapoolse eksitusega, paraku ei ole selline argument tulemuslik.
On ka juhuseid, kus inimene on jätnud tähelepanuta majutusasutuse teisi sätestatud tingimusi. Näiteks on osadel hostelitel või külaliskorteritel, kus puudub kohapeal teenindav personal, selged tingimused, et saabumine peab toimuma kindlal kellaajal või enne teatavat aega, mille möödumisel ei ole võimalik tarbijaid majutuspaika sisse lasta. Sellise tingimuse tähelepanuta jätmisel võib tekkida olukord, kus reisijad ei pääsegi liiga hilise saabumise korral ööbimispaika, kuigi on ette tasunud.
Enamik vahendusportaale pakub võimalust majutuspakkumisi filtreerida, näiteks saab märgistada, et kuvataks ainult neid majutusvõimalusi, kus on bassein, wifi, tasuta tühistamise võimalus, hommikusöök. Kui filtrite abiga on sobiva majutuseni jõutud, tuleks kindlasti enne broneeringu vormistamist väga tähelepanelikult üle kontrollida, kas eelnimetatud teenused ja tingimused on olemas ka soovitud kuupäevadel ning valitud toatüübi puhul. Teatud teenuste olemasolu võivad tarbijad ekslikult pidada iseenesest mõistetavaks, näiteks privaatne vannituba, hommikusöök, wifi, pesemisvahendid. Paraku võib sama majutus-
asutus olenevalt toatüübist ja hinnast pakkuda ka erinevaid majutustingimusi, sealhulgas võimalust broneering tühistada või kuupäevi muuta. Seega enne broneeringu kinnitamist tuleb kogu info läbi lugeda, kahtluse korral üle küsida.
Kuigi mugav on kasutada majutuse broneerimisel nutiseadmeid ja telefoniäppe, soovitan võimalusel kallimad või pikemaajalised majutused vormistada arvutis, sest selliselt hoomab pakkumise ja broneeringu kõiki tingimusi paremini. Alati on soovitatav lisaks kirjeldusele portaalis „guugeldada“ internetist teiste reisijate fotosid ja tagasisidet.
On juhuseid, kus tarbija on kõik õigesti vormistanud, kuid majutusteenusega tekib probleeme, näiteks ei vasta tuba või muud teenused tingimustele või on tarbija arvelt ekslikult maha võetud rohkem raha, kui kokku lepitud. Sellistes olukordades saavad ELis registreeritud teenusepakkujatega tekkinud vaidluste puhul tarbijad abi ja nõu küsida EL tarbija nõustamiskeskusest.