
Ettevõtja AHTO VEGMANN: „Raasikul algab puhas loodus ja jooksurada otse värava tagant.”
Poodides ja kohvikutes üle Eesti võib märgata värvilistes pakendites mahetooteid kirjaga Loodusvägi. Ühe tuntuima kodumaise mahetoodete brändi Loodusvägi lõid 8 aastat tagasi Raasiku aleviku elanik Ahto Vegmann ja tema sõber ning koolivend Kristjan Õunamägi. Nüüdseks on Looduseväel üle 100 eri mahetoote, neid on tunnustatud ettevõtluse auhindadega. Loodusvägion LOOV kaubamärgi alt üks Eesti suurimaid mahetoidu eksportijaid.
Lasnamäel üles kasvanud Ahto Vegmann pole Raasiku põliselanik. Raasikult on pärit tema elukaaslane Karin Kilk, kelle esivanemate majas nad nüüd elavad. Looduse, liikumise ja tervisliku toitumise hindajana on Ahto Vegmann löönud Raasikul käed Risto Ilvesega spordiklubist nWo, kelle korraldatud rahvajookse on Loodusvägi mitmeid aastaid toetanud.
„Enne Raasikul tulemist kolisime linnas ühest üürikorterist teise. Viimane elupaik oli Pelgulinnas, kus buss sõitis pidevalt akna alt mööda ja tuba värises, müra oli suur ja õhk polnud hea, vesi ei olnud nii puhta maitsega kui maal. Saime aru, et elu põhiväärtusi saab maal palju paremini nautida,” rääkis Ahto Vegmann.
Ta lisas, et Raasikul on palju suurem kogukonnatunne ja head võimalused tervisespordiks: „Kui hommikul rongi peale jooksen, hõikab vahel keegi, et jõudku ma ikka kenasti peale.”
Loodusväe asutamiseni jõudis ta tänu tervisliku toitumise avastamise rännakutele: „Kui olin laps ja Eesti iseseisvus, läksid piirid lahti, saada oli palju importtoitu – värvilised ja sünteetiliste lisaainetega kommid ja joogid, millist tekkisid mul suured allergiad, kord sattusin selle tõttu isegi haiglasse. Sain aru, et kõik poes leiduv toit ei mõju mu tervisele ühtviisi hästi.”
Telekommunikatsiooni alal töötades kohtus ta oma koolivenna Kristjan Õunamäega, kellega polnud ammu suhelnud: „Ta töötas toona transpordivaldkonnas ja õppis holistilise teraapia instituudis. Hakkasime enda sisse vaatama, mida tahaksime elus korda saata. Panime kirja enda jaoks olulised väärtused ning õnneks need meil ka kattusid – tervis, armastus, küllus, vabadus, elurõõm ning soov neid väärtusi ka teistele pakkuda ja maailma paremaks muuta. Mahevaldkond haakus nende väärtuste ja eesmärkidega ideaalselt.”
Ettevõtlusega polnud kumbki neist varem tegelenud, kuid Ahto Vegmann sõnas, et soov oli ühendada vastustustundlik ja jätkusuutlik ettevõtlus.
„Läksime mahepoodi Kosmose kino juures, rääkisime müüjaga, millest on Eesti maheturul puudu. Saime vastuse, et maheküpsistest. Tänu neile saime kontakti tervisliku eluviisi harrastajaga, kes aitas meil küpsiseretsepti välja töötada,” jutustas Ahto Vegmann.
Küpsiseid soovisid nad minna müüma Raekoja platsi jõuluturule, kuid müügiluba uuele tootele nii kiiresti ei saanud: „Selle asemel mõtlesime turu tarbeks välja metsmustika-mustsõstraglögi, mis kujunes väga menukaks ning on meie toodete hulgas siiani üks populaarsemaid.”
Ideed ja retseptid töötab ettevõte välja Eestis, appi võetakse enda ja tarbijate kogemused ning toitumisterapeutide nõuanded, seejärel otsitakse Eestist ja mujalt Euroopast tootmispartnereid, kes vastavad Loodusväe visioonile: „On rõõmustav, et teadlikkus looduslikust ja tervislikust toitumisest hakkab kasvama, aga palju valikuid tehakse ikka rahakoti järgi. Hinnavahe mahetoote ja tööstusliku toidu vahel ei pea olema tegelikult nii suur. Paraku tuleb kallim hind sellest, et paljud Eesti mahetooted tehakse koduköögis. Käsitöö ning puhas tooraine ja selle kasvatamine on aga kulukamad. Samas on mujal maailmas tootmisüksused, kes suudavad toota palju korraga, kuid samuti mahedalt ja tervislikult. Ka meie püüdleme tootlikkuse suurendamise ja soodsama hinna poole. Toodete arendamisel ja valimisel on meile peale puhta koostise tähtis ka toote hea maitse.”
Ta tõdes, et valdkond on väljakutsuv, kuid väga põnev: „Väikses Eestis tasub mahetootjatel koostööd teha. Igal ettevõttel pole mõtet käia eraldi välismaal messidel, vaid mõistlik on jõud ühendada ning koos valdkonda arendada.”