JAAN KOCHI firma Jakoch puhastab lumest Aruküla, Kalesi, Kulli, Järsi, Kurgla ja Igavere teid.
Jaan Koch Raasiku vallast Arukülast jääb lõppeva aastaga rahule ja loodab, et firma suvine leib – vili – säilitab tuleval aastal samuti mõistliku hinna. Ta on õnnelik, et traktori- ja saharoolis istuvad meeledi ka mõlemad pojad. Mootoriõli voolab neil veres juba pisikesest peale: 14aastane Rain Koch sõidab motokrossi, 19aastane Rein Koch, kes sarnaselt nooremale vennale alustas samuti krossiradadel ja tegi ka enduuro- ehk rallireeglitega krossi, on kodukohale nime teinud rallisõitjana.
„Tehnikahuvi on meile kõigile külge jäänud juba minu isast,“ ütleb Jaan Koch. „Kuigi Rein lõpetab varsti Tallinnas Tööstushariduskeskuse, tean, et ta tuleb Arukülla tagasi, sest poistel on siin huvitav – leiavad rakendust ja samas on vabad käed. Mina tulin ju ka pärast sõjaväge Arukülla, abiellusin Margetiga, töötasin saekaatris, olin autojuht ja lõpuks mõtlesime, et ostame ise suure auto. Nii see algas, autosid tuli juurde, pikaotsasõite pole ammu teinud.“
Nüüd, nagu ka eelmisel talvel, on Jakochi lumekoristusmasinatel tööd küllaga: „Puhkust ei ole me saanud, nagu õnnestunud rahulikel talvedel. Kevadel hakkab jälle aktiivne maaharimine, teraviljakülv, suvel taimekaitse, ettevalmistustööd sügiseks, heinamaade hooldamine, sügisel viljakoristus, uue talivilja külv, maade ülesharimine järgmiseks aastaks ja sõnnikuvedu. Talv on ainus aeg, kus saab tehnikat remontida.“
Kuigi lund on palju ning Jakoch uppus tuiskude ajal töösse, ei pea Jaan Koch suurt tööhulka firma õnnistuseks: „Paljud inimesed kannatasid kõvasti ja kulukas on see nii omavalitsustele kui ka meile, sest lihtsam on lund lükata tavaolukorras kui kõrgendatud valmisolekus. Suure tuisuga ei ole mõtet teid lükata, sest vallidest tagasi tuiskav lumi võib tekitada hullema olukorra – siis lükkame ainult eriolukordades, kui inimesed on teele kinni jäänud. Tuisu ajal, kui vallateed olid juba lahti, aga riigiteed umbes, aitasime teefirmat ÜLE.“
Ööl, mil möllas torm Monika, sai Jaan Koch palju kõnesid: „Mõned on harjunud virisema ja virisesid ka siis. Teised palusid ilusasti, et kas oleks võimalik nende tee lahti lükata, sest hommikul vaja kindlasti linna jõuda. Masinad on meil võimsad ja saame igas olukorras hakkama, mõnel puhul võtab lihtsalt veidi kauem aega.“
Jakochi sildi all sõidavad suured lumetõrjetraktorid, mida muul ajal kasutatakse ka põllumajanduses: need on kaks ees- ja tagateraga Kirovets K701, kolm T150, Valtra T190, buldooseriga MTZ82, lisaks kaks lintbuldooserit ja rataslaadurit. Tänavu sai üle pika aja lumevallide kõrvalelükkamiseks tööd ka suur buldooser Järsi teel ja ÜLE hooldataval maanteel Kangla alajaama vastas.
Kuigi kohalikke konkurente Jakochil ei ole, tunnistab Jaan Koch, et ei tunne end sugugi kindlalt: „Teehooldajaks on võetud ka võõraid firmasid, iseasi, kuidas nad suure lumega toime on tulnud. Ikka on meid appi kutsutud. Suvisel ajal on tugevam tunne, viljamüügis on meie kindel partner Baltic Agro.“
Kahe firma kõrvalt leiab pereisa mahti ka pühenduda poegade harrastustele: „Raini võistlusgraafik on tihe, ta osaleb peaaegu igal nädalavahetusel. Oleme käinud mujal harjutamas, Kurgla rajal viimasel neljal aastal peaaegu üldse mitte. Meil on ka enda maadel Arukülas krossirada, mille ise sisse lükkasin, kui käisin kuuendas klassis. Kaebusi müra kohta pole olnud, sest seal pole sõidetud hommikul vara, õhtul hilja ega nädalavahetustel, kui inimesed tahavad rahu.
Oleme seal ise algajatena sõitnud ja lubanud ka teistel huvilistel harjutada. Kahjuks on juhtunud, et meie sinna jäetud ekskavaatori lambid ja klaasid lõhuti ära. Ükski heategu ei jää karistamata.“
Ent kas oma pere noorem poeg enam tohib traktorirooli istuda, kui uus liiklusseadus jõustub sellisena, nagu võib eelnõust lugeda? Jaan Koch loodab, et see läbi ei lähe – ta ei pea normaalseks, et motokrossi sõitev alaealine noormees ei või oma aias traktoriga muru niita ega põldu künda.
„Kust tulevad uued võidusõitjad, kui kusagil ei saa harjutada?“ küsib kahe kihutaja isa Jaan Koch. „Loomulikult ei tohi purjus peaga isegi põllule sõitma minna, aga järelvalve all peavad poisid oma maa peal nii mootorrata kui traktoriga sõita saama.“