Lee Maripuu, Swedbanki Eraisikute Rahaasjade Teabekeskuse juht
Üha rohkem kauplusi kolib lisaks kaubanduskeskustele virtuaalmaailma, sest tarbijate nõudlus e-teenuste ja -kaubanduse järele on kasvanud ning e-poodidest kauba tellimine on muutunud igapäevaseks. Kuigi internetis ostude sooritamine on mugav ning kohati soodsam, võimaldades võrrelda sama kauba hindu erinevate pakkujate kauplustes, tasub oste sooritades säilitada kaine mõistus. Enne, kui võtta vastu ülisoodne netipakkumine, tuleks olla tähelepanelik ja ettevaatlik, et vältida pettusi ning kaardiandmete väärkasutust.
E-poe kodulehel peavad kaupmehe olulisemad andmed: ettevõtte nimi, registrikood, e-mail, kontakttelefon, kuhu tarbija saab pöörduda. Kui kodulehel kontakte ei ole või saadetud täpsustavatele küsimustele ei vastata, tasub kaaluda ostu mõnest teisest internetipoest. Enne ostmist on mõistlik uurida internetiotsigu abil kaupmehe tausta. Foorumitest, artiklitest võib leida kergesti infot, kas müüja on usaldusväärne või on kaupmehega probleeme.
Samuti peab veebilehel olema ostuprotsessi kirjeldus: ostja ja millised müüja kohustused ja vastutus, müügi- ja maksetingimused, tarneaeg, kohaletoimetamine. Kindlasti peab olema selgitatud toote tagastamise tingimused. Eesti e-kaupmeeste tausta on võimalik uurida äriregistrist ja tarbijakaitseameti kodulehelt. E-kaubandust raamistavad paljude valdkondade regulatsioonid: kaardiorganisatsioonid, tarbijakaitse, maksete sooritamisega seotud küsimused. Tuleks eristada, millised juhtumid kuuluvad panga ja kaardiorganisatsioonide ning millised tarbijakaitse vastutusalasse, et saaks kõige kiiremini oma küsimustele vastused ja probleemile lahenduse.
Internetiostude eest saab tasuda pangalingi kaudu, arvega, krediitkaardiga. Ebaausa kaupleja otsa komistades on kaardiga tasudes suurem võimalus ette makstud summa panga abil tagasi saada, sest tehingu detailidele on kergem ligipääs. Turvalised on e-poed, mis kasutavad kliendi topelttuvastamise lahendusi nagu Verified by VISA ja MasterCard SecureCode või kannavad Turvalise Ostukoha märki. Sellega varustatud veebipoed on kontrollitud, vastavad märgise saamiseks esitatud kriteeriumitele ja kvaliteedinõuetele.
Oste tasub teha vaid usaldusväärsest ja kaitstud arvutist, see eeldab arvuti regulaarset hooldust, et vältida võimalike nuhktarkvarade ligipääsu isikuandmetele. Tasub kaardiandmeid sisestades vältida ühiskasutuses olevaid arvuteid. Riskide minimeerimiseks tasub hoida kaardimaksete limiidid nii, et igapäevaostud saaks sooritatud, kuid kaardi võimaliku väärkasutuse korral oleks kahju väiksem.
Online-poodlemise reeglid: kui pole parasjagu midagi ostmas, ära sisesta oma kaardiandmeid; ära saada kaardiandmeid vastusena e-kirjadele, mis teavitavad loteriivõidust või muudest auhindadest; kui kasutad oma kaarti pideva teenuse, näiteks viirusetõrje tarkvara ostmiseks internetist, uuri enne, kuidas vajadusel teenusest loobuda ja peatada sellega seotud tasude maksmise; säilita kõik ostuga seotud dokumendid, et saaksid vajadusel tõestada müügitingimusi või et oled toote eest tasunud; kui e-pood täiendavat isikutuvastust ei kasuta, tee kindlaks, kas andmeedastus on korralikult kaitstud; vaata, kas brauseriaknal on kinnise luku või avamata võtme ikoon ja aadressiribal paiknev URL algab https://, mitte http://; ära saada kellelegi e-postiga oma kaardinumbrit, PIN-koodi; ole ettevaatlik atraktiivsete pakkumiste ning e-kirjaga saadetava info suhtes. Kui see tundub liiga hea, et olla tõsi, siis ilmselt see nii ongi.