KAISA KAJO, noorsoopolitseinik
Populaarsust kogub elektriline tõukeratas – laetava akuga, suudab ühe laadimisega sõita 10-20 kilomeetrit. Tegu ei ole lastele suunatud mänguvahendiga, vaid tõsiseltvõetava sõiduriistaga, mis arendab kiirust kuni 35 kilomeetrit tunnis, võimsamad kuni 60 kilomeetrit tunnis. Samas on elektriline tõukeratas väga kompaktne – lihtne kiirelt kokku panna ja ühistransporti astuda, autosse mahutada, kaasas kanda.
Kuna elektriline tõukeratas on üsna uudne sõiduvahend, ei sisalda kehtiv liiklusseadus sellist mõistet. Ilmselt ei ole ka paljud elektriliste tõukerataste kasutajad väga kindlad, kus ja kuidas sellise sõiduriistaga sõita, ning sõitjaid võib näha nii kõnniteedel, kergliiklusteedel kui sõiduteedel. Ühest küljest kujutab kõnniteel või kergliiklusteel jalakäijate vahel vuhisev ja ootamatult ilmuv tõukerattur ohtu jalakäijatele. Teisest küljest on tõukeratturi enda jaoks oluliselt ohutum sõita kõnniteel või kergliiklusteel kui autode vahel sõiduteel.
Liiklusseaduse kohaselt loetakse rula, rulluiske või rullsuuski, tõukeratast, tõukekelku või muid sellesarnaseid abivahendeid kasutav liikleja jalakäijaks. Seejuures ei sätesta seadus, et neil abivahenditel ei või olla mootorit. Elektrilist tõukeratast sõidukina käsitleda ei ole korrektne, sellise tõukerattaga liikleja on ikkagi jalakäija, kes peab liiklemisel lähtuma ka jalakäija liiklusreeglitest. Kõnnitee või kergliiklustee olemasolul peab jalakäija kasutama neid. Samas ei tohi tõukeratast või muud abivahendit kasutav jalakäija ohustada seal jalgsi kõndivaid inimesi. Läheduses kõndivate jalakäijate ohutuse tagamiseks on mõistlik liikuda nendega sama kiirusega.
Liiklusseadus lubab jalakäijal kasutada liikumiseks ka eraldi jalgrattateed või kergliiklustee jalgratturitele ettenähtud osa, kui ta ei takista jalgrattureid. See tähendab, et elektrilise tõukerattaga võib sõita kõnniteedel ja igat tüüpi kergliiklusteedel, kuid jalgsi kõndivaid jalakäijaid ei tohi ohustada ega jalgratturitele jalgu jääda.
Kõnnitee või kergliiklustee puudumisel peab elektrilise tõukerattaga sõitja liiklema vasakul teepeenral, nagu jalgsi käieski. Pimedal ajal on ka elektrilise tõukeratta kasutajal vajalik helkur. Sõiduteed ületades peab tõukeratast või muud abivahendit kasutav jalakäija liikuma jalgsi kõndiva jalakäija tavakiirusega olenemata sellest, kas tema läheduses tegelikult jalakäijaid on. Tavalisest jalakäijast oluliselt suurema hooga sõiduteele tuisates paneb elektrilise tõukeratta kasutaja ohtu eelkõige iseennast, kuna sõidukijuhid ei oska sellise kiirusega teele ilmuva jalakäijaga arvestada.
Kuna elektrilise tõukeratta kasutaja on jalakäija, mitte jalgrattur, ei kohusta liiklusseadus sõitjat kiivrit kandma. Samas arvestades, et elektriline tõukeratas võib liikuda auto või mopeediga võrreldava kiirusega ja sellega kukkumine või kokkupõrge teise liiklejaga võib juhtuda üsna kergesti, soovitab politsei sellise rattaga sõites kiivrit kanda.
Kõige olulisem on liikluses üksteisega arvestamine. Olenemata sellest, kas oled jalakäija, jalgrattur või sõidukijuht, märka alati enda ümber toimuvat ja ole valmis teed andma ka siis, kui sul on tegelikult eesõigus. Ohutut liiklemist!