Anija mõis, Salmistu sadam ja Raasiku kergliiklustee jäid EASi toetuseta

1958
Salmistule kavandatava sadamahoone eskiis. Vaade idast.

Ida-Harjust toetab EAS ainsana Kose ja Kose-Uuemõisa vahelise kergliiklustee rajamist.

ÜLLE TAMM
ERE UIBO

EASi nõukogu kinnitas piirkondade konkurentsivõime tugevdamise investeeringute toetused Harjumaale. Kokku jagati 4,77 miljonit eurot 6 projektile. Ida-Harjusse antakse 630 000 eurot, et kergliiklustee abil ühendada Kose-Uuemõisa Kose alevikuga.
Anija vallavalitsus taotles Anija mõisa baltisaksa pärandi ja mõisakultuuri keskuse arendamiseks 2,6 miljonit eurot, valla omaosalus olnuks 15 protsenti ehk 400 000 eurot.
Anija vallavanem Arvi Karotam tõdes, et kahjuks rahastust seekord ei tulnud: „Katki ei jää kindlasti midagi, läheme mõttega edasi ning esitame taotluse tuleva aasta alguses järgmises taotlusvoorus uuesti. Seni kogume ideid juurde, mõisa arendamisel on tehtud tublit tööd.”
Kuusalu vallavalitsus esitas EASile rahataotluse Salmistu sadamahoone, sildumis-ja kaitserajatiste ning parkla ehitamiseks. Koos ehitusjärelevalvega läheks Salmistu sadama väljaehitus maksma 2,4 miljonit eurot, EASilt loodeti saada 2 miljonit eurot.
Vallavanem Urmas Kirtsi: „Tegime põhjaliku eeltöö, esitasime eelprojekti, mis sisuliselt oli otsekui põhiprojekt ning lisatud oli põhjalik analüüs. Olen veendunud, et sadam aitab piirkonna konkurentsivõimet tõsta oluliselt rohkem kui jupp kergliiklusteed – sadam annaks uusi töökohti ja kõike muud, mida töötava sadama olemasolu võimaldaks. Esitame Salmistu sadama arendamise rahataotluse kindlasti ka EASi järgmisesse vooru.”
Raasiku vallavalitsus lootis EASilt saada 200 000 eurot toetust Raasiku aleviku kergliiklustee rajamiseks Tallinna maantee ja Tehase tee äärde Raasiku vana kalmistu juurest Tehase tee bussipeatuseni.
Raasiku vallavanem Raivo Uukkivi: „Osaleme järgmisel aastal uuesti. Meie projekt oli igati korralik ja ilmselt oleks saanud esimeses voorus toetuse, kuid EASile ei sobinud projekti kooskõlastamine maaomanikega, kelle maid tee läbib. Viimasel hetkel esitati nõue servituudilepingute sõlmimiseks. Kuna esialgu seda nõuet polnud, jäi ajast puudu. Nüüd on meil aega, et need kokkulepped sõlmida. Selle projektiga projekteerisime aga viie tee ristmiku Raasikul ja palusime maanteeametil selle ümberehituse oma plaani võtta. Maanteeamet tegi seda ja ilmselt saame esimese etapina käesoleval aastal selle ohtliku ristmiku tehtud.”
Lääne-Harjust toetas EAS veel Padise kloostrikompleksis asuva valitsejamaja ümberehitust turismiinfo- ja külastuskeskuseks, Keila-Joa-Laulasmaa-Treppoja kergliiklustee rajamist, Padise vallas ASi M.V.Wool kalatehaseni viiva tee, Paldiski Põhjasadama tee  ja Keila Ringtee tänava rekonstrueerimist.