MERLE VÄLJARI,
Instrumetarium Eesti optometrist
Suurbritannias tehtud uuringu põhjal ei näe 23 protsenti maailma autojuhtidest piisavalt hästi, mistõttu suureneb õnnetuse risk liikluses neli korda. Eestis kontrollitakse sõidukijuhtide silmanägemist tervisetõendit väljastades kord kümne aasta tagant, kuigi optometristide ja perearstide hinnangul võib silmanägemine muutuda juba kuue kuu kuni aasta jooksul.
Suurbritannias läbi viidud uuringu kohaselt eiratakse prillide kandmist autoroolis kõige enam lühikeste sõitudel: peaaegu üks kümnest autojuhist ei ole kandud prille või läätsesid, kui on oma lapsi kooli viinud või sealt toonud, 25 protsenti sõidukijuhtidest sõidavad nägemishäiretega lühikesi sõite, ligi 15 protsenti istuvad autorooli ka pikemate vahemaade läbimiseks.
Hea silmanägemine on turvalise sõitmise üheks põhitingimuseks, sest vähemalt 90 protsenti sõidukijuhi infost on visuaalne. Kuid kahjuks juhivad tõenäoliselt ka Eestis sajad kui mitte tuhanded sõidukijuhid sõidukeid ettenähtud prillide-läätsedeta või ei ole teadlikud, et nägemine peaks olema selgem. Igas optikapoes kontrollitakse igapäevaselt keskmiselt 10-20 inimese silmanägemist ning enamik kontrolli jõudvatest inimestest vajavad uusi prille.
Vabariigi Valitsuse määruse nr 88 on nägemisnõuded sõidukijuhtide nägemisteravusele igati pädevad, kuid keerulisem on olukord hämaras nägemise ja pimestamisel adaptsioonivõime hindamisega, sest „normaalne” on väga suhteline.
Pimestamisel on adaptsioonivõimet keeruline mõõta, et kui hästi ja kaugele pimedas nähakse ning kui kiiresti taastub pimedas nägemine, kui silmi on valgusvooga pimestatud. Uuringute põhjal ei põhjusta liiklusõnnetusi niivõrd ainult halb nägemisteravus, vaid just kontrastitundlikkuse ja adaptsioonivõime langus. Halb silmanägemine võib võrduda tegelikult justkui joobes seisundiga, mil inimese nägemine on samamoodi häiritud.
Nägemine võib muutuda kuue kuu kuni aasta jooksul mistõttu ei piisa iga 10 aasta järel tervisetõendi jaoks tehtavast silmakontrollist.
Ka perearst Anneli Talvik on kinnitanud – ühiskonnas peaks laiemalt olema arusaam, et liikluse turvalisust ei saa tagada arstid regulaarse ja suhteliselt suure intervalliga tehtava kontrolli kaudu, vaid põhiline roll on inimeste enda vastutusel. Tundub, et liikluses juhtub endiselt õnnetusi, kus põhjuseks on juhi halb tervis või puudulik liiklusolude tajumine haiguse tõttu.
Kui inimene saab insuldi, siis saab raviarst juhtimisõiguse vajadusel peatada. Kui inimene haigestub tasapisi ja ei satu meditsiini vaatevälja, ei ole arstil võimalik sekkuda. Üldhaigestumised, sealhulgas nägemise halvenemine, nõrgendavad jõudu, taipamist ja reaktsioonikiirust. Isikul endal on kohustus võtta vastutus ja teatada sellest arstile. Kahjuks on auto aga sageli oluline igapäeva toimetulekuks, et saada näiteks maapiirkondadest. Seetõttu toimetab meil liikluses suur hulk isikuid, kes seda teha ei tohiks.
Prillid ei ole haigus, seepärast tasub silmi enda ohutuse huvides sagedamini kontrollida.
Silmanägemise kontrolliks ei pea ootama arstijärjekorras – silmi saab kontrollida kõigis Eesti prillipoodides.





