GERLI NEPPI,
MTÜ Asendusõpetajate Programm müügi- ja turundusjuht
Iga päev vajavad Harjumaa koolid asendusõpetajaid kõikides õppeainetes. Just on praegu vaja näiteks kuu aega asendada häälepaelte põletikuga muusikaõpetajat, kaks nädalat jalaluumurruga füüsikaõpetajat ja Erasmus programmi kaudu praktikale minevat klassiõpetajat. Igaüks, kellel on kõrgharidus ja juhtimise või noortega töötamise kogemus või läbitud õpetajakoolitus, saab abiks olla.
Asendusõpetajaid vahendava programmiga (ASÕP) on liitunud 251 inimest erinevatel põhjustel ja nende kogemused on väga innustavad. Aastaid pangas spetsialistina töötanud ja hetkel juuratudengit Age Saksa (31), motiveeris asendusõpetajate vahendamise programmiga liituma võimalus saada õpetaja kogemus.
„Kui ma liitusin ASÕP-ga, siis olin nii indu täis ja ootasin nagu laps oma sünnipäeva, et millal ma ometi saan minna kooli ja ennast proovile panna,“ rääkis Saks, kelle sõnul annab ASÕP väga hea võimaluse proovida õpetajaametit ja tema kogemused on olnud suurepärased.
ASÕPi kandideerimisel ei pea olema õpetajakoolituse läbitud. ASÕP pakub tundide ettevalmistuseks vajalikke veebipõhiseid tunniandmiskoolitusi. Tartu Ülikooli tudeng Liina Maurer: „Õpetajatöö tekitab emotsioone. Üks 7. klassi tüdruk ütles mulle täna, et te olete nii hea õpetaja, mul tuli pisar silma.“
Koolidirektorite jaoks on tegu tänuväärse tööga. Õpetajaid on raske leida, veel raskem on leida paindlikke asendajad, just siis, kui vajadus tekib. Priit Jõe, Muraste Kooli direktor, arvas: „Olemasolevate õpetajate töökoormus on piisavalt suur. Täiendavate tundide andmine tähendab lisapinget, mille tõttu õpetamise kvaliteet õpilaste jaoks tõenäoliselt langeb.“
Vääna Mõisakoolis toimus üks esimesi ASÕPi asendusi. „Pärast asendusperioodi tõid õpilased välja õpimetoodikate vaheldusrikkust, mis tulenes erinevate vaatenurkade ning seisukohtade kaasamises teemade käsitlemisel”, sõnas direktor Heli Rannik, lisades: „Meeldiv üllatus oli asendusõpetajate pühendumus, mis avaldus maksimaalses hoolsuses ja tähelepanus asendustundide ettevalmistusse ning läbiviimisesse.“ Kokkuvõtvalt leiavad Jõe ja Rannik, et põhjendatud vajaduse tekkimisel kasutavad nad kindlasti asendusõpetajate teenust.
Harjumaa koolide huvi asendusõpetajate vastu on jõudsalt kasvanud ja ASÕP ootab asendusõpetajateks uusi inimesi kõigis õppeainetes. ASÕPi tegevjuht Teibi Torm rõhutab, et otsime kõrgharidusega inimesi, kes soovivad teha paindliku tööajaga tööd. Torm selgitab, et asendusõpetajaks tulevad väga erinevad inimesed: „On pikaajalise kogemusega tippjuhid, kes soovivad haridusse panustada; üliõpilased; pensionil olevad õpetajad, kes soovivad väikese koormusega tunde anda; samuti on meil koduseid emasid või ülikooli professoreid, kes tahavad kontakti noortega“.
Samas on asendusõpetaja ikkagi õpetaja, kes aitab õpilastel riiklikus õppekavas ettenähtud teadmisi ja oskusi õppida. Torm ütles: „Asendusõpetaja ei ole lihtsalt meelelahutaja või oma kogemuste jagaja. Näiteks kui õpilaste oma õpetaja jääb haigeks, annab ta asendajale selged juhised, mis teemad tuleb edasi võtta, mida korrata või harjutada. Õpilaste jaoks ei jää tund ära, aga nad saavad kohtuda erinevate inimestega ja ka see on väärtus omaette.“
Tabasalu Ühisgümnaasiumi 11. klassi õpilane Risto Pärn: „Minule meeldis, et meil asendas füüsika õpetajat elukogenud teadur, kes teab laialdaselt füüsikast ja omab elukogemust. Nii jätkus õppetöö ja samas saime kuulda kogemusi kogenud ning elu näinud inimeselt.“
Ootame väga huvilisi asendusõpetajaks, et koos tagada, et ära ei jääks ükski koolitund. Iga tund loeb! Vaata lähemalt ja registreeru: www.asendusopetaja.ee.