ANDRE SEPP,
Raasiku vallavolikogu liige
KOV (kohaliku omavalitsuse) valimistel on meie piirkonnas kasvanud kandideerijate ja valimisliitude arv, aga Sõnumitooja küsimusele, kes on nende vallavanema kandidaadid, jäid paljud vastuseta, ehk ametikoha täitmiseks soovitakse läbi viia avalik konkurss. Muidugi on need volikogu valimised ja vallavanema nimetatab volikogu, see on põhiseaduslik omavalitsuse autonoomia ise asju otsustada ja avalik konkurss vallavanemale pole kohustuslik, vaid võimalus. Võimude lahususe printsiibi järgi hoitakse seadusandlik ja täitevvõim lahus.
Nimekirjad, programmid, seisukohad koostatakse ju pikalt enne valimispäeva ja kõigil on ootus heale tulemusele.
Kes on siis see vallavanem, kellelt oodatakse selle programmi elluviimist? Konkursilt leitakse vaid selle hetke parim pakkumine, kellega valijad ei ole arvestanud. Riigikogu valimiste eel toimuvad peaministri kandidaatide debatid, miks ei võiks ka omavalitsuste valimiste eel toimuda vallavanema kandidaatide debatid?
Väidan, et KOV valimistele minnes on aus nimetada ka vastutav vallavanema kandidaat. Kui teda enda meeskonnas pole, võib konkurssi ka eelnevalt läbi viia. Omavalitsus on rohkem, kui vaid organisatsiooni juhtimine ja rohkem kui koalitsiooni kokkuleppe rida-realt täitmine. Ühelt poolt on seaduste täitmine ja rakendamine, teisalt on see kogukonnas suhete hoidmine ja loomine. Arvan, et minuga nõustuvad seda ametit pidavad ja pidanud inimesed, et tunniarvestusega seda tööd teha pole võimalik, mõistagi on selliseid ametikohti veel. Olen kuulnud arvamusi, põhjamaade mudeli järgi võiks ka Eestis olla ametis valladirektor. Põhjamaades on aga mitmetasandiline omavalitsussüsteem ja KOVi ülesanded on teisiti jagatud. Kui valimiste ajal suhtlevad volikogu liikme kandidaadid valijatega ilmselt tihedamini, siis valimiste vaheline aeg kuulub enamasti vallavalitsusele ja vallavanemale. Reaalsete küsimuste lahendamine on tema laual.
Kui analüüsida volikogu liikmete algatatud eelnõusid millegi tegemiseks või muutmiseks, siis neid napib, enamasti tulevad need vallavanema juhitud vallavalitsusest.
Seega oleme veel kaugel ideaalsest KOV-demokraatiast, kus volikoguliikmed algatavad eelnõusid, mida täitevorgan ellu viib. Seega on vallavanemal väga suur roll koostöös volikoguga ja kogukonnaga nelja aasta jooksul ja mida varem on vallavanema kandidaadid teada, seda parem on valijal orienteeruda, millist meeskonda usaldada. Tugevamad on need meeskonnad, kellel on kandidaat olemas.
Konkurss pärast valimisi on valijale loterii pakkumine!