Jaan Velström
Kuusalu vallas on üldplaneeringu menetlemine jõudnud aktiivsesse etappi. Meeldiv võimalus osaleda esialgse nägemuse aruteludel on meelde tuletanud rea probleeme ja muresid, millest suuremal osal on üpris vana ajalugu.
On tõsiasi, et Kuusalu valla hallatavast territooriumist moodustab 1/3 Lahemaa rahvuspark. Kaitsealale jääb 38 küla, st. 59 protsenti valla külade üldarvust.
Lahemaa rahvuspark loodi aastal 1971, mil oli sügav nõukogude aeg. Kõik käis nagu tollal ikka – partei otsustas ja rahvas võttis teadmiseks. Nende inimeste nõusolekut, kelle elukorraldusele seoses kaitsealaga piirangud sätestati, ei küsitud. Inimesed olid sellega harjunud – piiritsooni tuli siseneda nagu „riiki riigis“, merele saamiseks igakordselt luba küsida ja õnne tänada, kui sõjaväeosa kõrvalt elamast üldse ära ei aetud. Asi siis veel mõned reeglid välja kannatada.
Varsti selgus küll, et igapäevase majandustegevuse, eriti aga ehitamisega oli külas keeruliseks läinud. Piiranguid ei kompenseeritud millegagi. Mis siis ikka, külades oldi kitsaste oludega hakkama saadud, saadi ka edaspidi. Mõningaid erandeid aeg-ajalt lubati, peaasjalikult väljaspoolt Lahemaad tulijatele.
Lahemaa rahvuspark oli nagu nõukogudeaegne kaitseala ikka – palju kisa ja vähem villa. Üks oli aga erandlik – sõna „rahvus“ kasutamine. See tõmbas eestlasi magnetina. Paljud rahvuslikult meelestatud inimesed proovisid anda oma panust, et kõike paremas suunas edasi arendada. Rikkalikult oli entusiasmi ja muidugi ka pettumusi. Nõukogude kord ja partei suunav käsi ei kadunud kuhugi. Sõna „rahvus” võlujõud samuti mitte. See kestab tänaseni, Lahemaa rahvuspark on omandanud seetõttu teatud pühalikkuse oreooli.
Elus on paraku kõik lihtsam, kui julgetakse endale tunnistada. Soov midagi ära teha lõpeb pahatihti tõdemusega, et välja tuli nagu alati. Põhjus peitub peaasjalikult selles, et ei osata või ei taheta arvestada tegelike võimaluste ning ühiskondlike suundumustega.
Lahemaa rahvuspargis väljendub see endiste kultuurmaastike kadumises ja metsastumises, külade püsielanike jätkuvas vähenemises, asustus-struktuuri ja rahvakultuuri musealiseerimises, turismi varjatud eelistamises kogukonna muudele vajadustele, kaitse-eesmärkide illusoorsuses.
Praegune Lahemaa rahvuspark ei peaks olemuslikus mõttes jätkama nõukogudeaegseid traditsioone. Looduskaitses nähti ja nähakse kahjuks ka praegu vaid looduslike protsesside kaitset. Teiste sõnadega ei osata teha muud, kui keelata. Tagajärjeks on näiteks halenaljakas situatsioon, kus rannaküla keskele on endisele rohumaale kasvanud mets ja seda enam muuta ei saa. Jutt, et maakasutuse taastamine on teretulnud, ei kannata kriitikat. Mets on kaitsealal püha lehma staatuses, kasvagu ta milline ja kus tahes.
Kahjuks ei ole Eestis suudetud ümber mõtestada looduskaitse sisulist külge. Looduskaitse saab jätkusuutlikult toimida üksnes koostöös kohapeal elavate ning tegutsevate inimestega. Inimene on looduse osa, mitte sellest väljaspool asetsev „tegur“.
Rannakülades oli veel Lahemaa rahvuspargi algusaastatel põhiliseks tegevusala kalapüük, sidudes kogukonda ja mõjutades külade ilmet. Praeguseks on see möödanik, inimesed töötavad muudes valdkondades, külade ilme on hoopis teiseks muutunud. Unistada, et kõik tagasi pöördub, on paraku lootusetu.
Meie linnastuva ühiskonna tingimustes on külade elushoidmiseks vaja inimesi, kes seal aastaringselt elaksid. Külad vajavad arenguruumi, et oleks uusi noori tulijaid, see väldiks külade väljasuremist.
Loomulikult on külade arengul mingi piir, selle seavad juba looduslikud tingimused, kuid külade piirangutega „kotti tõmbamine“ ei ole vastuvõetav.
Selle eest, et külad toimiksid, hoolitsevad kogukonnad ise. Kui varem olid kokkuhoidmise aluseks eeskätt majanduslikud sidemed, siis edaspidi saab selleks olla ilmselt kultuuriline ühtekuuluvus.
Valla üldplaneering on praegu õlekõrs, millest külad saavad kinni hoida.
Eestis on kummalisel kombel harjutud, et riik kehtestab piirangud, aga kokku leppima ja selle eest maksma ei pea. Looduskaitse on üldistes huvides ja kui tahetakse läbi rääkida, siis palun.
Ühtlasi tuleb maksumaksja rahakott lauale panna. Meil soovitakse Brüsselis kaitsealuste maade protsendist ette kanda, jättes targu lisamata, et see on saavutatud ebademokraatlikul teel. Tasuta lõunaid ei ole teadupärast olemas. Eesti on nii väike, et võiks tervenisti üks rahvuspark olla, küsimus on ainult, kes selle kinni maksab.
Meenutan, et keskkonnaministeerium vältis järjekindlalt Lahemaa rahvuspargi kaitse-eeskirja eelnõu menetlemisel piirkonna sotsiaal-majandusliku analüüsi korraldamist.
Sihtkaitsevööndit on Juminda poolsaarel märgatavalt laiendatud, mõju analüüs puudub.
Rannakülad on ühtlasi Natura alad. Kuidas saab liigikaitse toimuda keset intensiivse maakasutuse piirkonda?
Kaitse-eeskirja ning kaitsekorralduskava soovituste koostamisel on külade osas aluseks võetud „Lahemaa rahvuspargi külade arhitektuuri ja asustusstruktuuri analüüs”, mis on sisult poolik ja ilukirjanduslik, järeldustelt aga tendentslik. Puudustele on korduvalt keskkonnaameti tähelepanu juhitud, kuid sellegipoolest kirjutati need seisukohad kaitsekorralduskavasse. Nüüd üritatakse keskkonnaameti poolt samad piirangud Kuusalu valla üldplaneeringusse lisada, et muuta nad soovituslikest kohustuslikeks.
Tekib küsimus, milline seos on looduskaitsel ja arhitektuuril? Keskkonnakaitselisi nõudeid tuleb ehitamisel nagunii järgida, aga keskkonnaamet tahab ennast asetada ka dikteeriva arhitekti rolli (kinni maksab piirangud kodanik).
Keskkonnaameti poolt vaadatakse ümber kord juba kehtestatud detailplaneeringuid, põhjenduseks uuenenud kaitse-eeskirja tingimused.
Kuidas siis edasi? Riigil oleks lihtsam Gordioni sõlm läbi raiuda ja näiteks Lahemaa rahvuspargi külad kaitsealast välja arvata. Külade ilme pärast pole vaja muretseda, põhimõtted suudavad külad vallaga ise kokku leppida. Looduse kaitset ei riivaks see mingilgi määral.