MART RAJA MTÜst Kehra Kooli Vilistlased
Õpetajate streik on täna kuum teema, seega õige aeg arvamusi avaldada. Olgu öeldud, et streikimine on iga inimese õigus ja toetan kindlasti kõiki, kellel on kindel seisukoht, mida kaitsta. Meelekindlus on tervitatav.
Kas kõik õpetajad ikka teavad täpselt, mille eest nad seisavad? Räägitakse palgatõusust ja töökoormusest. Mõtleme edasi, kas asi piirdub sellega. Küsimus. Kust leiab valitsus puuduva raha? On selge, et laenu võib võtta ühekordsete investeeringute jaoks, mis hiljem kasuga tagasi saadakse. Laenu ei tohi võtta jooksvate kulude katteks, see paneb võla intresside kaudu lumepallina kasvama ja lõpeb fiaskoga.
Valitsus räägib, et puuduv raha leitakse koolivõrgu korrastamisest. Seda juttu ei räägita suusoojaks. Mida tähendab „koolivõrgu korrastamine”? Mis on selle sisu? Soovitan kuulata 25. jaanuari „Ringvaadet“, kus endine haridusminister Liina Kersna seletab teema kenasti lahti. Riigil on olemas hariduse arengukava, mis jagab haridusvaldkonna eest vastutavad pooled: alus- ja põhihariduse eest kuni 7. klassini vastutab kohalik omavalitsus. Sealt edasi, gümnaasiumi ja kõrghariduse eest, vastutab riik.
Kui ma kõrvaltvaatajana jälgin õpetajate streigi teemat, siis kõlab kõrvus kakofoonia. Justkui oleks olemas üks, nii-öelda keskmine õpetaja, kes millegi eest võitleb. Praegu on tõesti kõik õpetajad võrdsed, aga tähelepanu, ärge unustage arengukava.
Arengukava on plaan, kuhu tahetakse jõuda, täna ei olda veel kohal. Lähtuvalt arengukavast liigituvad praegused õpetajad kaheks. Esiteks õpetajad, kes sobituvad riigi vastutusalasse, ja teiseks õpetajad, kes sinna ei sobitu. Sinna sobituvad: algklasside õpetajad, põhikooli õpetajad (kuni 7. klassini) ja riigigümnaasiumide õpetajad. Sinna ei sobitu väikeste põhikoolide 7.-9. klasside õpetajad ja kohalike omavalitsuste gümnaasiumiosa õpetajad. Kummalisel kombel seisavad aga mõlemad õpetajad kõrvuti rivis – adumata, et neil on vaat et diametraalselt erinevad huvid.
Valitsuskoalitsiooni esialgne plaan oli koolivõrgu korrastamine lõpetada aastaks 2027. Streik sunnib valitsust tegutsema kohe. Kust siis ikkagi võetakse puuduv palgaraha? Tsiteerin Kersnat: „Hariduse rahastusest kõige suurem osa, 40 protsenti läheb üldharidusse, veidi üle 20 protsendi alusharidusse ja veidi alla 20 protsendi kõrgkoolidele, selle raha peaks leidma kõige suuremast potist, üldharidusest.”
Kui siiamaani riik ootas, et kohalikud omavalitsused sätitavad oma arenguid arengustrateegiasse, siis streik pani pinge peale. Mille peale eksminister ütleb: „Esimene samm, mis tuleks ära teha – me (loe: riik) peame seaduse tasandil gümnaasiumihariduse enda peale võtma … Eestis on 64 gümnaasiumit, kus on alla 100 õpilase …”.
Mina loen siit välja, et käes on aeg, kus riik kavatseb seaduse jõuga loobuda täielikult kõigist riigi vastutusel mitteolevate õpetajate ülalpidamisest. Seega, väikeste põhikoolide 7.-9. klasside õpetajad ja kohalike koolide gümnaasiumiosa õpetajad jäetakse täielikult kohalike omavalitsuste kanda. Omavalitsuste vaatevinklist see perspektiiv väga roosiline ei ole.
Nii, et streik on justkui kahe teraga mõõk, mis lõikab mõlemas suunas. Ühelt ära ja teisele juurde. Osa õpetajaid võidab, osa kaotab (võib-olla isegi töö).