Pärast seda, kui tööpäeviti pikendati Loksa-Tallinn-Loksa marsruudil paari hommikust ja õhtust bussiliini läbi Kuusalu aleviku rahvamajani, avaldas Kolgaküla elanik Eve Adamson Facebookis avaliku kirja Kuusalu vallavalitsusele ja kirjeldas, et Loksa kandist Tallinnas tööl käivatele sõitjatele läks teekond sellega veel pikemaks. Niigi on ajakulukas, et bussid pööravad Tallinna-Narva maanteelt sisse Kiidu ja Kuusallu. Eriti häiriv on, et Kuusalu aleviku teise otsa hakkas sõitma Tallinnast kell 17 väljuv buss, kus on juba ka töölt tulevad sõitjad.
Bussiliinide pikendamisest kuu aega hiljem esitas ta Kuusalu vallavanemale koopia pöördumisest Harjumaa Ühistranspordikeskusele, kokku on sellele allkirja andnud 206 bussisõitjat. Pöördumist on Eve Adamsoni sõnul lubanud toetada Loksa linnavalitsus. Pöördumise lubas ühistranspordikeskusesse viia Loksa linnapea Värner Lootsmann. Loksal aitasid allkirju koguda linna sotsiaaltöötajad, kirjale sai allkirju anda ka Loksa gümnaasiumis.
Eve Adamson lisas, et allkirju oleks rohkem, kui arvestada esmalt Facebooki tekstile antud toetusega, aga füüsiliselt ei jõua kõikideni.
Sõitjad paluvad pöördumises Loksa-Tallinn-Loksa suunal sõitvate liinibusside graafikutes ja marsruutides pikka aega valitseva ebanormaalse, reisijavaenuliku olukorra tõttu optimeerida liinibusside sõidugraafikuid ja viia ajalisse vastavusse läbitava vahemaaga ning muuta vähemalt ühel liinil osaliselt marsruuti.
Loksa bussijaamast on Tallinnasse Balti jaama ligi 70 kilomeetrit. Liinibussid läbivad seda keskmiselt tunni ja 30 minutiga, sõltuvalt marsruudist 10 minutit rohkem või vähem. Enamasti sõidab liinibuss kiirusega 50-70 kilomeetrit tunnis, et mitte enne ettenähtud aega jõuda järgmisesse peatusesse. Tallinnast Rakverre või Haapsallu on 100 kilomeetrit, liinibussid sõidavad sinna samuti 1 tunni ja 30 minutiga.
Tallinna ja Loksa vaheliste bussiliinide sõiduaega teeb pikemaks asjaolu, et kõik bussid sõidavad sisse
Kuusalu keskusesse ja pööravad sealt tagasi. Kuigi kohati on väljumisi pooletunniste vahedega.
„Väljumiste sellise tiheduse juures võiks olla kas või üks ekspressliin Loksale ja liinid, mis Kuusallu sisse ei keera,“ leitakse kirjas.
Ettepanek on viia sõidugraafikud ajalisse vastavusse läbitava vahemaaga ning bussidele lubatud sõidukiirusega. Soovitakse, et osaliselt muudetaks liinide 152 ja 155 marsruute, jättes välja Kuusalu keskuse peatused, liinil 155 ka Kiiu mõisa peatus, ning taastada mõlemal liinil Kuusalu ja Kiiu peatused Tallinna-Narva maantee viaduktidelt mahasõitude juures. Neil liinidel väljuvad Tallinnast tööpäevadel 9 bussi ja sama palju ka Loksalt, kokku puudutaks muudatus 18 liini.
Kuusalu valla arendusspetsialist Tõnu Ammussaar, kes on valla esindaja Harjumaa Ühistranspordikeskuse nõukogus, kommenteeris, et mõistlik oleks tagada Loksalt pealinnas tööl käivatele inimestele kiire sõit Tallinna ja koju tagasi: „Loksa linn ja Kuusalu piirkond ei ole suutelised tagama kõigile kohalikele inimestele töökohti. Kui tööle ja tagasi sõitmine muutuks mõlemal korral ajaliselt 20 minuti võrra lühemaks, oleks see kokku 40 minutit. Kui korrutada 20 tööpäevaga kuus, saaksime kokkuhoidu 16 tundi kuus ehk kahe tööpäeva jagu aega. Kui buss sõidaks Loksalt Tallinna ja tagasi tunni ajaga, hoiaks bussis veedetud aega kokku 3 tööpäeva jagu. Piisab ilmselt, kui hommikul ja õhtul sõidaksid Loksa ja Tallinna vahet paar kiirliini.“
Ta ütles, et nõukogu liikmed ei saa otseselt suunata marsruutide kokkupanekut, kuid reeglina ühistranspordikeskus küsib marsruutide muutmise kohta omavalitsuse arvamust.
Sõnumitooja palus marsruutide võimaliku muutmise kohta kommentaari Harjumaa Ühistranspordikeskuse arendusjuhilt Terje Villemilt.
„Kuusalu aleviku peatust ei saa liinibusside marsruudist päris välja jätta, kuna Kuusalust sõidab väga palju inimesi. Meil on kavas panna veel busse juurde ja need oleksid kiirbussid, väiksema arvu peatustega. Oleme taotlenud ministeeriumilt lisadotatsiooni, et alates suvest panna Tallinna ja Loksa vahele sõitma paar hommikust ja paar õhtust kiirliini,“ rääkis ta.
Harjumaa Ühistranspordikeskuse statistika järgi tuli 2017. aastal Loksalt ühes päevas keskmiselt bussile 193 inimest, Kuusalust 103. Üle saja sõitja päevas tuleb liinibussidesse Harjumaal kokku 15 peatusest, neist kolm on veel Ida-Harjus – Loo ja Kallavare kaks peatust, teised on Lääne-Harjumaalt.
Toimetus palus ka andmeid, kui paljud sõitjad kasutasid kuu aja jooksul Kuusalu rahvamaja bussipeatust. Ühistranspordikeskuse andmetel oli neid 6. Tavaliselt selgub poole aasta jooksul, kas muudatus on end õigustanud.
Terje Villemi tõdes, et võibolla oleks tulnud bussiliine Kuusalu alevikus pikendada samaaegselt kiirliinide käivitamisega. Sõidukiiruse kohta lausus ta, et peatustega liinil ei saa buss sõita sama kiiresti kui kaugliinibuss, Harjumaa bussiliinide sõiduaegu vaadatakse pidevalt üle.