
Anija valla lasteaedade
direktor
Elame kiiresti muutuvas maailmas. Kui mõnikümmend aastat tagasi toimusid asutustes muudatused, mida juurutati aastaid, siis praegune aeg ei anna meile enam võimalusi nii pikalt mõelda.
Olen Anija vallas töötanud veidi üle kolme aasta. Selle ajaga on juhtunud nii, et igal aastal olen saanud juurde ühe asutuse juhtimise ning võin öelda, et see on olnud minu elu kõige huvitavam periood. See aeg ei ole olnud lihtne, kuid mulle meeldivadki väljakutsed. Uues asutuses saab päriselt asjadest aru alles siis, kui oled sellega kogu aastaringi ära käinud. Kõige keerulisem on alustada tööd kohas, kus eelmine juht on asutust juhtinud väga pikka aega. Välja on kujunenud kindel töökultuur, millega inimesed on harjunud, neil on turvaline ja siis äkki tuleb keegi uus, kes lööb kõik justkui segamini. Olen järjest neljal aastal näinud murelikke nägusid, sest inimesed ei tea, mis on neid ees ootamas. Kuid minu arvates ei tohiks muudatusi karta ja võtta neid kui karistust, vaid pigem tuleks neis näha võimalust.
Hiljuti ilmus meie ajakirjanduses artikkel, kus väideti, et tänases Eestis peavad lasteaed ja kool ajaga kaasas käima. Olen selle väitega sajaprotsendiliselt nõus, kuid on selge, et praegu töötab meie lasteaedades ja koolides väga palju niinimetatud vanakooli õpetajaid. Kuna noori õpetajaid on tööturul vähe, siis tuleb meil olemasoleva personaliga hakkama saada. Ma ei arva sugugi, et kõik vanad kasvatusvõtted on halvad või et eakamad õpetajad ei suuda oma tööga hakkama saada. Kui inimene on õppimisvõimeline ja tal on sisemine soov areneda, siis on kõik võimalik.
Tänapäeva ühiskonnas, kus muudatused toimuvad mitte üksnes päevade või tundidega, vaid lausa minutite või sekunditega, ei saa me asju teha enam nii, nagu neid tehti kümme või viis aastat tagasi. Peame olema valmis pidevaks muutmiseks ja enesetäiendamiseks ning mis kõige tähtsam – muuta tuleb suhtumist. Lasteaeda tuleb üha rohkem lapsi, kellel on mõni erivajadus või käitumishäire. Laps ei ole selles süüdi ja tegelikult polegi tähtis, kes või kas keegi üldse on süüdi. Kuid tähtis on see, kuidas meie suhtume lapsesse ja tema vajadustesse. Kas teeme valiku, et meile sellised lapsed ei sobi ja püüame probleemi lihtsalt eirata? Või võtame väljakutse vastu ning leiame niisugused meetodid ja võimalused, kuidas pakkuda kõikidele lastele turvalist võimalust lasteaias käimiseks? Mõne lapse jaoks on lasteaed üldse kõige turvalisem paik, kus ta võib olla rahulikult teades, et saab kindlal ajal kõhu täis ja puhtas voodis puhata.
Võrreldes kümne ja isegi viie aasta taguse ajaga on meil teistsugused lapsed, lapsevanemad ja muidugi ka ümbritsev ühiskond. Nii lapsevanemate kui ka ühiskonna survel tuleb muutuda ka meil, lasteaiatöötajatel. Hea on olla mugavustsoonis ning teha asju vanamoodi ehk nii, nagu neid on juba mitukümmend aastat tehtud, kuid vanamoodi suhtumisega siiski enam edasi minna ei saa. Nii, kuidas suhtume lastesse meie, täiskasvanud, nii suhtuvad oma kaaslastesse ka lapsed ise ja samuti lapsevanemad. Ükski laps ei tohiks ennast lasteaias ega koolis tunda tõrjutuna ning selles osas saame just meie, täiskasvanud, palju ära teha. Muudatused algavad siiski meist endist.