ARTUR TALVIK,
Vabaerakonna esimees
Arvukalt vabaühendusi peavad ellujäämiseks käima poliitikutelt raha norimas, seda juhtub kohalikul ja ka riiklikul tasandil. Sellist alandavat tegevust on hakatud nimetama poliitiliseks kintsukraapimiseks. Üks kõige ilmekam näide on niinimetatud katuserahade jagamine. See on väike, kuid märkimisväärne osa riigieelarvest, mida riigikogu saadikud saavad suunata oma äranägemise järgi neile meelepärastele vabaühendustele või kohalikele omavalitsustele. Nii on tekkinud süsteem ja omamoodi võistlus MTÜde vahel, kes omab paremat poliitilist tutvust. Olen seda korruptiivset süsteemi varemgi kritiseerinud.
Konkreetse muutusena suunas Vabaerakond katuseraha MTÜle Eesti Külaliikumine Kodukant, nende sõltumatu komisjon saab taotluste alusel jagada selle raha vabaühendustele. See on Vabaerakonna kingitus Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva puhul kogukondadele. Aga mitte ainult kingitus, vaid üks konkreetne samm poliitilise kintsukraapimise lõpetamiseks.
Veel olulisem samm on niinimetatud 1 protsendi seaduse eelnõu. Sellega teeb Vabaerakond ettepaneku, et iga Eesti elanik, kes maksab siin tulumaksu, saab võimaluse ühe protsendiosa makstud maksust suunata temale meelepäras(t)ele vabaühendus(t)ele. Täpsemalt – tuludeklaratsiooni täitmise ajal antakse inimesele ülevaade makstud tulumaksust ja täpne summa, mida tema saaks suunata vastavatele MTÜdele. Kui tulu on olnud näiteks 10 000 eurot, on tulumaksu osa sellest 2000 eurot, 1 protsendiosa aga 1/20 makstud tulumaksust ehk 100 eurot. Summa ei tundugi suur, aga kogu riigi ulatusest on üks protsendiosa kogutud tulumaksust peaaegu 100 miljonit eurot.
Miks selline süsteem hea on? Esiteks vabastab vabaühendused poliitilisest sõltuvusest ja annab neile juurde märgatavalt raha. Teiseks suurendab kodanike võimalust olla kaasatud riigijuhtimisse, vähendades liialt suureks paisunud lõhet rahva ja poliitilise võimu vahel. Kolmandaks saame 1 protsendi seaduse abil detsentraliseerida ja depolitiseerida rahajagamist vabaühendustele.
Lisaks suurendaks see avaliku raha kasutamise efektiivsust, tugevdab vabaühenduste suhteid sihtgruppide ja avalikkusega – vabaühendused peaksid suunama näo poliitikutelt rahva poole. Protsendiseadus sunniks ühendusi tegutsema veel kaasavamalt ja läbipaistvamalt, mõtlema läbi tegevusi ja nende tulemuslikkust, tugevdama oma võimekust ja meeskondi.
Protsendiseadust on ka kritiseeritud, kardetakse, et vähendab inimeste soovi annetada. Tahan kritiseerijatele meenutada, Eesti inimestel vaba raha nii palju polegi, et veel hoogsamalt annetada. Arvatakse ka, et hakatakse toetama vaid näiteks haiglate juurde loodud MTÜsid ja sihtasutusi. Meie ettepanek on, et seda raha ei saaks suunata nn riiklikele MTÜdele ja sihtasutustele. See tähendab, et MTÜd ja SAd, mille loojad on kas kohalikud omavalitsused või riigiasutused ja neile kuuluvad ettevõtjad, langeksid toetust saajate nimekirjast välja. Samuti ei mahuks sinna nimekirja erakonnad.
Nagu igal heal ideel, leidub ka neid, kes seda rehepapplikult ära kasutada soovivad. Aga seadusi ei tohiks kirjutada sullerdajate järgi, vaid ikka nii, et ausad inimesed kõige rohkem kasu saaks. Väga suur kasu kogu ühiskonnale oleks selle seaduse puhul poliitilisest kintsukraapimisest vabanemine ja seega ka vabaühenduste päriselt vabamaks tegemine.