VELLO LUTS koostas terviseraja arenguplaani, kus on kirjas nii raja hetkeseisus kui ettepanekud, kuidas võiks rada arendada.
Arukülas 1,8 kilomeetri pikkune terviserada algab Talve ja Võidu tee nurgal, kuhu saab parkida, seal on rajakaart ning pingid. Rajal käiakse eelkõige jalutamas, kuid ka tegemas tervisekõndi, jooksu ning rattasõitu. Rada on 2015. aastast täielikult valgustatud.
Maastikuratta rada on 3,1 kilomeetrit ning viib lisaks olemasolevale terviserajale läbi tihedama alusmetsa ning loodusliku kivikülvi, kus on kasutusel kruusa ja mullakattega teed.
Terviserajal toimuvad erinevad võistlused – valla meistrivõistlused suusatamises, jooksmises ja maastikurattasõidus, Aruküla põhikool korraldab seal maastikujookse. Rada hooldab Aave Transport OÜ.
Arenguplaanis on soovitatud katta terviserada kruusaga: „Eesmärk on eelkõige kvaliteetne suusarajahooldus ning muul ajal kuiv ja puhas jooksujalats. Terviseraja aluspind on looduslik ja sellest tulenevalt maapind ebatasane.
Raja kasvava kasutuskoormuse tõttu ei ole looduslik aluspind ja kate enam jätkusuutlik ja muutub vihmasel ajal pehmeks je libedaks. Suusaperioodil tulevad esile raja ebatasasused ja valed kalded, mis teevad suusaraja hea kvaliteediga hoolduse keeruliseks ja suusatamise ebamugavaks.”
Möödunud aastal parandati terviserajal umbes 200 meetri ulatuses kruusa- ja kruusasõelmetega tõususid ja languseid. Paaril pikemal lõigul on tasandatud looduslikke ja varasematest aegadest suurte masinate tekitatud sügavaid lohkusid, samuti kurvides negatiivseid kaldeid, kruusaga teelõigud on vihmasel ajal kuivad ega libise.
Raja katmist kruusaga on plaanis jätkata 2016. aastal, kui raja hooldaja leiab selleks raha – võimalusel kasutatakse eraannetusi nii ettevõtetelt kui eraisikutelt.
Raasiku vallavalitsus soovib käesoleval aastal paigaldada terviserajale jõulinnaku, kus on erinevad treeningvahendid.
Uuendusi on ette nähtud ka parkla osas: „Parkimiseks on küll võimalused, kuid pinnas pole igal ajal sobilik. Parkla vajaks pinnase koorimist, täitmist ja tõstmist kruusa või killustikuga, et vesi ei koguneks parklasse ega muudaks parklat lume sulamise ja sügisvihmade ajal mudamülkaks.”
Kuna algselt 1,9kilomeetrine rada on hoolduse tulemusel lühenenud 1,8 kilomeetri pikkuseks, on antud soovitus rada pikendada, selleks võiks teha täiendava aasa raja algusesse; niita täiendavalt alusmetsa ja teha juurde 2 aasa; kasutada ära jalgrajana kasutusel olevat Talve tee lõiku; võtta kasutusele terviseraja vastas asuv maatükk: „Esimene variant on kõige lihtsamini teostatav, ülejäänud variandid vajavad täiendavat kaalumist ja planeerimist.”
Planeeritud on ka tõusud – Aruküla terviseraja järsemad tõusud praegu puuduvad.
Veel on arenguplaanis, et maastikuratta rajal võiks olla lisaks praegusele kivimurrule ja hüpekale kraavid, künkad, pehme liiv pinnas, purre või sillake.
Võistluste korraldajatele, tehnikale ja võistlejatele võiks olla ilmaolude eest kaitset pakkuv püsivam katusealune. Lisaks elektrooniline ajavõtt. Välja võiks ehitada disc-golfi raja , mis vajab korve ja täiendavat märgistust. Vajadus oleks ka rajada kergliiklustee läbi Aruküla aleviku terviserajani.
Aruküla terviseraja rajamist ning hooldamist on suures osas finantseerinud Raasiku vald, raha on tulnud ka SAlt Eesti Terviserajad ja Harju maavalitsusest.
Hooldamisel ja välja ehitamisel on panus ka eraisikutel ja ettevõtetel. Teeme Ära kampaaniaga puhastati metsaalust, raja hoolduseks kasutatava masinapargi omanik on Aave Transport OÜ. Maastikuratta raja on loonud eraisikud ja Aave Transport.
2015. aastal panustasid Aruküla terviseraja arengusse ja aktiivsesse kasutamisse Raasiku vallavalitsus, Aave Transport OÜ, Erik Tammsoo, Guido Sammelselg, Ardo Niinre, Vello Teder, Tauri Mihkelsepp, Urmo Luts ja Vello Luts.