Saadetud kaitseminister Hanno Pevkurile ja kaitseministeeriumi kantslerile Kusti Salmile, RKIK harjutusväljade portfellijuhile Elari Kalmarule, Kuusalu vallavanemale Terje Kraanveltile ning koopia MTÜ-le Soodla Kaitseks, MTÜ-le Meie Nursipalu ning seltsingule Inimene, Loodus, Sõjavägi.
12. märtsil 2023 Veinivillas toimunud Valgejõe külakoosolek otsustas pöörduda Eesti Vabariigi kaitseministeeriumi ja Kuusalu valla poole ettepanekutega keskpolügooni laiendamisest Valgejõe küla elukeskkonnale tekkiva olulise kahju leevendamiseks. Samuti teavitame oma seisukohtadest MTÜd Soodla Kaitseks, seltsingut Inimene, Loodus, Sõjavägi, MTÜd Meie Nursipalu ning Riigi Kaitseinvesteeringute Keskuse harjutusväljade portfelli.
1. Toetame täielikult Kuusalu vallavalitsuselt 3.03.2023 nr 7-1/886 kaitseministeeriumile saadetud kirjas sisalduvaid ettepanekuid Soodla harjutusvälja riigi eriplaneeringu detailse lahenduse eskiisile ja keskkonnamõju strateegilise hindamise programmile.
Samas nendime, et vald on jätnud eelviidatud ettepanekutes ja muudes dokumentides käsitlemata polügooni naabrusest kõige rohkem kannatavate kohalike elanike ja külade mitmed probleemid.
Seepärast teeme ettepaneku hinnata Soodla harjutusvälja strateegilist keskkonnamõju koos keskpolügooni mõjuga, mitte eraldi, nagu see toimub praeguses menetluses.
Keskpolügoon ja Soodla harjutusväli koos ohualadega moodustavad kavandatavate tegevuste kirjelduse kohaselt funktsionaalse terviku – integreeritud on mõlema objekti laske ja sihtmärgialad ning kavandatud on sõjatehnika suuremahuline ja pidev liikumine vormiliselt justkui eraldiseisvate harjutusalade vahel. Kokku 27 294,3 hektari suurusele polügooni alale on kavandatud de facto ühine välispiir, kuna vaba läbipääs kahe ala vahelt on kavas kuni 300 päevaks aastas sulgeda.
2. Valgejõe küla elanikud pole nõus kaitseministeeriumi ja Kuusalu valla vahel 2019. aastal sõlmitud koostöölepingu ja selle lisa senistel tingimustel pikendamisega, kuigi Kuusalu vallavanem on enda kinnitusel selleks ministeeriumile soovikirja juba saatnud.
Senise lepingu lisaga vallale suunatud iga-aastane makse (kolmekordne polügooni maamaks, ohualasid arvestamata, 142 000 eurot) on kantud sihtotstarvet määramata vallaeelarvesse. Kuigi järjestikused kaitseministrid on toonud seda koostöölepet pidevalt eeskujuks, kuidas keskpolügoonil on riik kogukondadele tekitatud häiringuid rahaga leevendanud, siis Kuusalu vallas pole kogu lepinguperioodil polügooni vahetusse naabrusse sellest rahast jõudnud sentigi. Valgejõe küla delegatsioon tõstatas selle küsimuse kohtumisel vallavanemaga 2022. aasta 10. jaanuaril, kuid saame nentida, et vald on kogu lepinguperioodil kasutanud seda raha siiski eranditult paikades, kuhu polügoonilt ei ulatu raskerelvade müra isegi ühegi tuulega. Senisel kujul lepingut jätkates ostaks kaitseministeeriumi valdadelt küüniliselt vaid planeeringute ja lubade turbomenetlust (2019. aasta heade kavatsuste kokkuleppe punkt 8) ning sellega tekitaks täiendavaid pingeid polügooni ümbruse elanike seas.
Juhul kui kaitseministeeriumi kavatseb 2024. aastal omavalitsustele raha eraldamisega jätkata, tuleks see muuta sihtotstarbeliseks toetuseks polügooni naabrusest kõige rohkem kannatavatele majapidamistele ja polügooni naabruses asuvatele küladele. Nii on õiglane ja leevendaks pingeid polügooni vahetus naabruses.
3. Teeme vallale ettepaneku koos kinnisvara omanikega töötada välja ning esitada ministeeriumile läbirääkimiseks kompensatsioonimehhanism, mis hüvitaks omanikele polügooni tegevusest tuleneva kinnisvara väärtuse languse ning kahjud ettevõtetele.
Kinnisvara omanikele oleks seejuures oluline leevendusmeede polügooni ümbritseva riigikaitseliste ehituspiirangutega maa maamaksust täielik vabastamine. Laiemas häiringualas aga maamaksu oluline langetamine. Toetaksime seejärel igati oma valda riigile esitatavas nõudes omavalitsuse eelarvest kaduva maksuraha katmiseks riigilt.
Sisuliselt samaaegselt maa väärtust vähendavate riigikaitseliste ehituspiirangute seadmisega toimus maa korraline hindamine ja maa maksustamishind tõusis Valgejõe külas isegi 10 kuni 20 korda (mis on oluliselt kõrgem tõus kui meie naabruses Ida-Harjus ja Lääne-Virus). Arvestades lisaks ka kujuneva uue valitsuskoalitsiooni aruteludest kostuva mõttega maamaksu kiirendatud korras tõstmiseks oleks polügooni ümbruskonnale maamaksuerisuse loomine eriti asjakohane.
Märksa keerulisem, aga siiski vajalik on meie arvates ka polügooni naabrusest mõjutatud kinnisvara väärtuse erapooletu hindamine vähemalt kord aastas. Kui hinna langus on seostatav polügooni tegevusega, tuleks hinnavahe vara omanikele kompenseerida täies ulatuses. Nii on õiglane ja vähendab uusi pingeid polügooni naabruses.
4. Peame oluliseks regulaarselt vähemalt kord aastas toimuvat erapooletut monitooringut Valgejõe ja polügooni naabruse põhjavee kvaliteedi hindamiseks. Meie vanemad elanikud mäletavad hästi 90ndate aastate alguses territooriumi suuruselt tänasega võrreldavalt nn Aegviidu polügoonilt Valgejõkke jõudnud ränka reostust. Me usume ja loodame, et inimesed, kombed ja tehnika on vahepeal muutunud, aga üks viis selle kindlustamiseks on tõhus kontrollimehhanism. Eestis on ainult üks Valgejõgi ja sellega ei tohi me enam riskida.
Valgejõe külavanem ALLAN ALAKÜLA,
külaseltsi juhatuse liikmed RAOUL NIILIS, RUBO LOMP