Sageli võib pikad arutelud ja paljusõnalised deklaratsioonid võtta kokku lausega: „Tuleks teha, et oleks tore“. Kuid jäetakse otsustamata, kes teeb, mida teeb, millal ja millise tulemusega. Nii juhtub mõnikord ka kodanikuühiskonna organisatsioonides. Kuigi mida esmasemal tasandil kodanikeühendus tegutseb, seda konkreetsem ja reaalsem on selle tegutsemine. Kodanikuühiskond ei ole mingi hoomamatu või abstraktne hall mass, vaid koosneb ikkagi inimestest. Minu arvates peaksime just neid inimesi rohkem tähele panema, ka riigi tasandil kodanikuühiskonna arengut toetades just nendega arvestama.
Vestluses Anneli Kanaga külaliikumisest Kodukant Harjumaa jõudsime taas tõdemuseni, et olgu need külaseltsid või sotsiaalhoolekande valdkonnas tegutsevad MTÜd – kui juba kokku tullakse, siis enamasti mingi konkreetse tegevuse, millegi rajamise, korrastamise, loomise või lahendamist vajava probleemi pärast. Meil ei tasu kurta passiivsete kodanike üle, omaalgatust ja tehatahtmist jagub Eesti ühiskonnas õnneks päris palju. Küll võib ka selsamal esmatasandil jääda mõnigi asi tegemata või pooleli, kuna algne õhinapõhisus põrkub liigse bürokraatia, kantseliitlike reeglite ja juhiste teise osapoole vastuseisule.
Kodanikuühiskond on vabatahtlik sektor, aga mis on tulemus, kui inimese vabatahtlikuks panuseks jääb suur koormus asjaajamist, dokumente, väikesemahulisi rahataotlusi? Loobumine, käegalöömine, kohusetundlikemal läbipõlemine. Viimane on vabakonnas aina kasvav probleem. Külaliikumises on probleemiga tegelemisega algust tehtud, ka KÜSKi tänavusel kogemuspäeval on eraldi töörühm vabatahtliku valdkonna inimeste läbipõlemisest. Küsige külaliigutajate, priitahtlike pritsumeeste või vabatahtlike merepäästjate käest, mis põhjustab selles „üllas“ tegevuses stressi või miks ohustab läbipõlemine? Seda ei põhjusta väljakutsele minek ega talgutööd külamajas, vaid liigne bürokraatia, ülereguleeritus ja killustatus – tegevuste elluviimisest rohkem aega tuleb kulutada taotluste koostamisele, tõestamisele, ootamisele, aruandlusele ja veelkord tõestamisele.
Selle kõige kõrval saame ikkagi uhkelt öelda, et meie kodanikuühiskonnas on tublid tegijad – kõik ettenähtud raha kasutatakse projektideks ära, aruanded saavad valmis. Siis küsime, mis toob neile rõõmu südamesse ja naeratuse huulile, kas päästetud inimelud, korda tehtud külaplats või kinnitatud aruanne?
Meie kodanikuühiskonnas tegutsevad multitalendid, kes peavad olema ühtviisi edukad infohankijad, administreerijad, sõnasepad, bürokraadid, hangete läbiviijad, ehitusjärelvalve teostajad, valdkonna eksperdid, projektijuhid, konverentsil esinejad, peokorraldajad. „Hullumad“ neist kuuluvad mõnda katusorganisatsiooni, kes suhtleb riigiga – ministeeriumid muudkui kaasavad, küsivad arvamust, sageli 3-5 korda päevas. Kõige lõpuks on projektitaotluses punkt jätkusuutlikkusest.
Küsimus ei ole kodanikuühiskonna kui mingi hoomamatu massi jätkusuutlikuses. Küsimus on tegelikult inimeste suutlikkuses jätkata – olla see vabatahtlik multitalent. Seetõttu peaks ka riik olema kodanikuühiskonna arengu toetamises konkreetsem. Et taas ei peaks pärast pikki arutelusid umbmääraselt tõdema „Tuleks teha, et oleks tore“.