Vabariigi valitsus algatas jaanuaris Harjumaa Omavalitsuste Liidu (HOL) taotlusel Tallinna ringraudtee kavandamiseks riigi eriplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise. Planeeringu järgi suunatakse tulevikus uue raudteetrassi kaudu Tallinna kesklinnast ja Ülemiste reisiterminalist ümber Paldiski poole liikuvad kaubaveod, sealhulgas ohtlikud veosed. Samuti on eesmärk võimaldada uusi reisijateveoühendusi Ülemiste-Paldiski suunal.
HOLi tegevdirektor, Raasiku vallavolikogu liige Andre Sepp ütles, et juba 20 aastat on Harju maakonna üldplaneeringus olnud lahendamist vajav teema viia kaupade liikumine ehk kaubarongid Tallinnast välja, et vabastada Kopli sadam ja Ülemiste kaubajaam ning luua Paldiski ja Muuga sadama vahel ühendus selliselt, et kaubarongid ei sõidaks enam Tallinnasse.
„See, et kaubarongid peab pealinnast välja saama, on kirjas olnud ka kõigis Tallinna linna arengudokumentides. Kaheksa-üheksa aastat tagasi hakati tõsisemalt tegelema riigi eriplaneeringu ettevalmistamisega. Otsiti üles kõik seda puudutavad huvilised. Riik, omavalitsused, ka ettevõtted, ja koostasid ühiste kavatsuste protokolli. Vahepeal on valitud Rail Balticu trassikoridor ning on tekkinud vajadus planeerida ka reisijateveoühendus,“ selgitas ta.
Harju maakonna üldplaneeringus on uuele raudteele kaks potentsiaalset trassikoridori, üks kulgeks ühelt, teine teiselt poolt Ülemiste järve. Kumb valitakse, selgub planeerimisprotsessi käigus.
Eriplaneeringu alasse jääb väike osa ka Raasiku valla Kulli külast. HOLi tegevjuht selgitas, et Tallinna ringraudtee Raasiku valda läbima ei hakka, kuid trassikoridori mõjusfäär on oluliselt suurem ja ulatub Kulli küla piirkonda. Ta lisas, et kõiki elanikke, kelle kodud jäävad uue raudtee mõjusfääri, on eriplaneeringu algatamisest informeeritud.
„Eriplaneeringu tegemine võtab aega 6-8 aastat. Selle koostamiseks ei ole veel rahastusotsust, kuid kõige tähtsam on panna paika trassikoridor. Omavalitsustel on vaja selgust, kus hakkab raudtee tulevikus kulgema, et reserveerida selleks oma üldplaneeringutes maad. Veidi on eriplaneeringu alustamisega juba hiljaks jäädud, kuid on veel viimane aeg enne, kui kõik vabad maad täis ehitatakse,“ lausus Andre Sepp.