
Ehitusfirma Kaurits OÜ alustas Kuusalu vallale kuuluva Salmistu sadama rekonstrueerimistöödega mullu septembris. Vastavalt lepingule tuleb uus sadam vallale üle anda 8. novembril 2021.
Kaurits OÜ projektijuht Ivo Lõhmus ütleb, et ehitustööd sadamas on nüüdseks lõpetatud, viimaste töödena süvendati meremärkide ehk toodrite ala. Vallavalitsus menetleb etappide kaupa kasutusteatisi.
Ivo Lõhmus: „Kuusalu vald sai Salmistule uue sadama, vana lagunenud sadam on täielikult lammutatud. Projekt on suures plaanis õnnestunud. Meie ettevõte andis enda oskustele tuginedes parima ja loodame, et sadam rahvale meeldib.“
Projektijuhi sõnul tuli tormidest lõhutud kai lammutamisel välja viisteist tetrapoodi ehk lainemurdjat, mis on säilitatud ja jäävad meenutama vana sadamat. Need on pandud idapoolse kaldakindlustuse serva.
Ta lisab, et uue sadama teeb eriliseks vaatetorn, mille Kaurits OÜ renoveeris: „Torn jäi sadama ehitusele ette, see tuli lahti monteerida. Metallosa on taastatud ja üle värvitud, trepid ja käsipuud pandud uued. Vaatetornil on nüüd teine asukoht, mis annab ilusa vaate sadamale ja rannale. Igal sadamal sellist vaatetorni pole.“
Veel märgib Ivo Lõhmus, et navigatsioonihooaeg lõpeb 31. oktoobril, mis tähendab, et talveks valmistumine algab just siis, kui ehitaja annab kasutusvalmiduses sadama tellijale üle ning enne jää tulekut peab toodrid veest välja võtma.
Kuusalu valla arendusspetsialist Kair Tammel sõnab, et uus kivimuul on maa-ameti kaardirakenduses juba sadama senise kinnistuga liidetud ning vallamajas koostatakse dokumentatsiooni transpordiametile edastamiseks: „Oleme alustanud sadama talveks ette valmistamise töödega. Veetrassid on tühjendatud, ujuvpoomid võetakse veest välja ja ladustatakse sadamas, sest navigatsioonihooaeg on läbi. Sadamasse suunduvale teele on tehtud 2,5kordne pindamine, nagu oli lepinguga ette nähtud. Et korrastatud teel ei hakataks elumajade vahel masinatega kihutama, panime üle tee köie sõidukiiruse aeglustamiseks, lumelükkamise ajaks võtame köie ära.“
Arendusnõunik kirjeldab, et sadam on aiaga piiratud, öösiti on kogu ala valgustatud ja jalgvärav lahti. Sadamat saavad vajadusel kasutada vabatahtlikud merepäästjad MTÜst Salmistu Paadimees.
Kuusalu valla teede- ja majandusspetsialist Madis Praks täpsustab, et juba on võimalik sadamas paati vette lasta, seda võimalust kasutavad praegusel lõhepüügiajal kohalikud kalurid ja teisedki paadiomanikud: „Tõkkepuu on ees, tuleb helistada selle numbrile ja tõkkepuu avaneb. Kogu ehituse aja on kohalikud inimesed käinud sadamat vaatamas. Paar nädalat on saanud parklat kasutada ning läbi jalgvärava pääseb sadamasse, aga muuli kividel kõndijad peavad olema ettevaatlikud, kivide vahel on suured augud.“
Kuna on juba küsitud, kas talveks saaks jahte tuua sadamasse hoiule, peab vallavalitsus leidma lahenduse, kas ja kuidas seda korraldada. Konkurssi sadama haldaja ja edasise arendaja leidmiseks pole välja kuulutatud, sest vallavolikogus tekkis arutelu ja vaidlus konkursi tingimuste üle. Kair Tammel sõnab, et on uue vallavalitsuse ja -volikogu otsustada, kas määrab talvehooajaks ajutise haldaja ning kui kiirelt korraldab konkursi.
Riigi Tugiteenuste Keskus toetab sadama ehitust 790 311,40 euroga, Kuusalu vald võttis omaosaluse tasumiseks laenu 870 096,60 eurot. Salmistu sadama renoveerimisprojekti kogumaksumus on 1 661 280 eurot.