Kõne Viljandis EV100 tänugalal „Maaga rahva pidu“, millega tähistati 100 aasta möödumist maaseaduse vastuvõtmisest.
ANTS AAMAN seenior
Austatud president Kersti Kaljulaid. Lugupeetud tänasel pidulikul koosviibimise osalejad. On õnn olla koos teiega oma vabal esiisade maal ja sellest rõõmu tunda.
Kui minu ettekantav veendumus inimese ja maa kooselu sidemest liiga emotsionaalne on, andke see andeks.
Sada aastat tagasi tuli üks mees teadlikult õhtuhämaruse varjul oma talu poole, mille omanikuks oli ta saanud krahv Stenbockiga allkirjastatud kontrakti kohaselt 23. aprillil 1907. aastal.
Kui mees esimesse Maailmasõtta läks, jäid koju talu pidama ema ja äsjakositud noor naine, kes oli esimese lapse ootel, ja talu väljaostuvõlga veel 300 rubla.
Luban põhiteemaga haakuvat kõrvalpõiget ja esitan, et krahv oli enda jahipidamise õiguse eest talumaadel vähendanud talu hinda 200 rubla ehk kaheksakümne tuhande kanamuna hinna võrra. Üle saja aasta hiljem on valitsenud igamehe tasuta jahiõiguse mõtteviis omanike maal.
Mõttetutest tapatalgutest õnnestus mehel end säästa vabatahtlikult sõjavangi langemisega ja töötada sõjavangina üle nelja aasta Baden-Badeni lähedal talus. Oma rahvusele omase töökusega oli ta võitnud talupere toetuse ja heatahtlikkuse. Sõja tõttu tuli tal Saksamaal talus õppida härgadega töid tegema, mis oligi kontisäästvam kui ägedate hobustega rahmeldamine. Talus töötav tüdruk Sofii oli nende omavahelises asjaajamises palju osavam kui kodumaal kositud süütu kaasa. Noor mees oli ju mees, mitte munk ega eunuhh. Ja vabastav oli mitte tunda ema ülekohtust sallimatust ja pahatahtlikkust oma väga tööka ja otsusekindla minitütre vastu.
Mida päev edasi, seda enam hääbusid uue olukorra meeldivused ja pinnale trügis teadmine, et ainult ühes kohas ootab teda väike kuningriik, kus kohast võiks kord ka kuninga tundega igavikku kaduda.
Viimaseks tõukeks otsustamises said nimedet maailma revolutsiooni järellained, mil Saksamaalgi nõukogusid moodustama asuti, ja teadmine, et Eestis on oma riik loodud.
Pärast pisaratesse kastetud hüvastijättu Baden-Badeni äärses talus, ja läbi mässava maailma tulles, sõjavangi paberid taskus, seisis mees oma talu piirinurka, veel enne tema sõtta minekut ehitatud turba-Kusti maja kohal. Maja akendest tulesilma ei paistnud, aga see ei tähendanud veel midagi. Erakordselt vähese jutu, kuid uskumatu töövõimega poissmehena oli Kusti turba lõikamisega suutnud niipalju raha teenida, et endale maja ehitada, ja ta jõudis ka talus hinnatud abimees olla.
Oma varjatud tuleku oli mees seepärast nõnda seadnud, et tema ema oli varaõhtuse raske unega ning arvatavasti võis magada lapski, kelle soost ja kindlast olemasolust tal selget teadmist polnud. Mehe nägu kattis võimas punane habe, ta oli tundmatu.
Ja siis seisiski mees ähmases valguses rehetoas. Naine ei kiljatanud ega minestanud ega tormanud habetunud mehe kaela rippuma, vaid läks talle vaikselt vastu, seisis tema ette, nii lähedale, et ka nõrgas valguses võis üksteise silmisse kirjutatud lugeda.
Siis ütles mees: „Ma olen viis aastat ära olnud, mitte keegi ei tea, et ma elus olen, sinul on siin võimatult raske olnud üksinda talu pidada. Kui sul on keegi südamesse läinud abiline olemas, siis ma võtan peotäie koduõue mulda ja lähen ööpimeduses tagasi. Ma usun , et sa emale ei ütle, et ma elus olen, ja lapsele ütle siis, kui ta täiskasvanuks saab.“
Me ei tea, millist vastust mees ootas, kas ta isegi teadis – naine luges vaikides mehe silmadest oodatavat vastust. Me ei tea, kas ta luges välja.
Ühtäkki taastus naise elukorraldav otsustusvõime: „Tütar on viiene,“ ütles ta ja tõi kiiresti vanast kapikesest krahvi allkirjaga kinnituskirja, et talumaad on täielikult välja makstud. „Kuidas see võimalik on?“ küsis mees. „Kahe seaga,“ vastas naine. „Kerenskitega, krahv arvas, et selle rahaga enam midagi teha pole, aga rubla oli rubla ja ta pidi allkirja andma. Ja mul on üks südamesse läinud abiline olnud. See on meie talumaa, mis jääb järglastele põlvest põlve.“
Naise usk ja lootus maa põlisesse püsivusse oli nii tugev, et ta suutis selle üle anda napilt seitsmeseks saanud tütrepojale, rääkides nii unustamatult, kes on see võim, mis nende maa röövinud oli, ja mida tegi too võim Katõni metsas.
Naise aeg sai otsa, aga usk maa kestvusse jäi, ja tema tütar pidi vanas eas südantlõhestavalt nutma, kui veel hingitsev kolhoos saatis tagastamisotsusega talumaale metsalõikajad. Ja seda Eesti Kongressi esimesel istungi päeval, mil naise tütrepoega, Eesti Kongressi saadikut nr 1 maad kaitsmas polnud.
Esitasin pildikese aega tuultes maareformist ja külaelust. Sada aastat tagasi reformiti mõisade maid taludele, kas nüüdne uus –mõisastamine – on paratamatus?
Kõne JOHANNES ja JULIE HEINMAA talu kohta
Kuusalu valla Kursi küla Rätsepa talu peremees Ants Aaman seenior esines Eesti Talupidajate Keskliidu nõukogu liikmena 29. septembril EV100 tänugalal Viljandis Ugala teatris kõnega „100 aastat maareformist“.
Ta kirjeldas oma vanaisa Johannes Einmanni, hiljem eestindas perekonnanimeks Heinmaa, ja vanaema Julie Einmanni Aaviku talu lugu Aru külas – nende abielu ja talu algusaastaid ning seda, kuidas nad said talumaa välja ostetud Kolga mõisnikult. Aaviku talus sündis ja kasvas üles Ants Aaman nagu ka ta ema Ellen Heinmaa, praegu elab seal Ants Aaman juunior perega.
Ants Aaman: „Keskliidule pakuti esinemisvõimalust, nõukogu volitas kõnelema mind. Mõtlesin, et tahaks numbrite ja kokkuvõtete asemel rääkida inimestest, kes sada aastat tagasi said maaomanikeks – oma vanaisast ja vanaemast. Soovisin, et jutt läheks kuulajatele hinge, ja tundub, et läkski. Pärast aktust tänasid mind peakorraldaja Margus Kasterpalu ja EV100 toimkonnast ka Tiit Pruuli. Vaheajal tulid üle paarikümne inimese tänama ja rääkisid, kuidas kõne neile mõjus. Mul on hea meel, et vanaema-vanaisa lugu jõudis kuulajatele südamesse, tundsin, kuidas saal elas kaasa.“