
Direktor RENNA REISI, Alavere koolil on traditsioon igal juubelil oma vilistlastele midagi kinkida. Mis kingituse tegite nüüd, kooli 175. sünnipäeval?
„Kooli sünnipäevaks koostasime raamatu „Alavere kool. Uue maja 30 lendu“. Viis aastat tagasi ilmus juubeliks õpetaja Maimu Lassi koostatud kooli ajalooline ülevaade, tänavusse raamatusse koondas eesti keele ja kirjanduse õpetaja Kristiina Luhaäär praeguse koolimaja vilistlaste mälestused, lisaks kõigi lendude fotod ja lõpetajate nimed. Meenutustest saime kinnitust, et kooliajast jäävad kõige paremini meelde klassivälised üritused ja naljakad juhtumid. Selgus ka, et tagantjärele hindavad õpilased väga rangeid ja nõudlikke õpetajaid, keda kooliajal pelgasid.“
Viis aastat tagasi ütlesite kooli juubelil, et Alavere kooli väljakutse on olla konservatiivne, samas kaasaegne. Kuidas on praegu?
„Samad soovid on meil jätkuvalt – olla heas mõttes konservatiivne, kuid vaieldamatult kaasaegne. Suvel ütlesin õpetajatele president Toomas Hendrik Ilvest parafraseerides, et see tee, mis tõi meid siia, edasi ei vii. Elu muutub tänapäeval kiiresti ja õpetajatena peame arvestama sellega, mis meid ümbritseb. Koolikultuur on endiselt tugev, sest see on tugevatel alustel – õpetajaskond on väga kultuurne rahvas – kuid peame muutma õpetamist. Infoprügi, milles lapsed viibivad, on meeletult palju. Kool ei ole enam kaugeltki ainus infokanal ja lastel on raske olulist ebaolulisest eristada. Õppimine on nende jaoks kohati nagu tunnel, mis tuleb läbida, kuid nad ei mõista, mida sellest teekonnast kaasa võtta. Seda peame meie õpetama. Selleks ongi vaja hakata rohkem rääkima õpetamisest. Kindlasti peaks olema rohkem õpetajalt õpetajale õppimist, tuleks külastada üksteise tunde. Meie sellega sügisel alustasime, kuid tahaks jätkata. Selline õppimine võib olla kasulikum kui mõni täiendkoolitus-kursus. Kuid õpetajad peavad lisaks väga palju uurima. On väga häid uuringuid selle kohta, millised meetodid töötavad tänapäeva last õpetades paremini.
Minu suur soov on, et õpetajad vaimustuksid ainest, mida nad õpetavad, ja näitaksid oma vaimustust ka õpilastele. Sellel on suur mõju. Lugesin õpetaja Maimu Lassi raamatust meie kooli vilistlase meenutust, et õpetaja Ralf Maasikamäe loodusretked, ja -vaatlused kujundasid tema edasise elu, sest õpetaja vaimustus loodusest kandus lastele. Mul on hea meel, et meie koolis on ka praegu õpetajaid, kes vaimustuvad oma ainest.“
Kui palju on Alavere koolis õpetajaid?
„Kolmteist, mõni neist vähese koormusega, töötavad ka mujal. See on paratamatu, et meil ei ole täiskoormust anda – laste arv on väike, paralleelklasse ei ole. Kuid meil on üsna püsiv kaader, mõned õpetajad töötasid juba eelmises koolimajas Soo-otsal, ehk siis on Alavere koolis õpetanud üle 30 aasta – Helle Huul, Tiia Liivak, Ann Järvsoo.“
Kui kaua Te olete Alavere koolis töötanud?
„Tulin õpetajaks 1988, kui praegune koolimaja avati. Direktor olen 1996. aastast. Mind on hoidnud siin need inimesed, kellega olen koos töötanud, aga ka väga mõistlikud elanikud. Usun, et lapsevanemate usaldusemäär kooli suhtes on kõrge.“
Sel aastal tuli 1. klassi ainult kolm õpilast. Kas see direktorit murelikuks ei tee?
„Esimene klass on meil sel õppeaastal tõesti väga väike, nii et esimene ja teine õpivad liitklassina. Ühelt poolt võtan seda kui paratamatust, sest siin piirkonnas ei ole elamuarendust. Aga rõõmustab, et tuleval aastal on esimene klass taas meie jaoks tavasuuruses, kooli on tulemas 9 last.“
Kui Alavere koolimaja 31 aastat tagasi avati, oli õpilasi 117. Kui palju on praegu?
„Tipphetkel on koolis olnud isegi 168 õpilast, praegu on 74. Õpilaste arv, mida peame siin piirkonnas tavapäraseks, on 85. Suuresti käivad meie koolis endiste õpilaste lapsed. Elupaigana on Alavere hinnatud. Siin on rahulik, tajun, et kogukonnas arvestatakse üksteisega, ka kooliga arvestatakse. Ka Anija vallavalitsus arvestab meiega, toetab. Olin tõeliselt üllatunud, kui kuulsin, et hakatakse kavandama kogu koolimaja renoveerimist. See oli vallavalitsuse initsiatiiv. Puudusi on siin tõesti väga palju – maja ei pea sooja, vahetamist vajavad elektrisüsteemid ja ventilatsioon – seetõttu leitigi, et mõttekas on kogu hoone renoveerida.“
Ka koolimaja üldmulje tundub nii-öelda väsinud.
„Hakkabki väsima. Kõik sama projekti järgi samal ajal ehitatud koolid, mida pole veel renoveeritud, ongi väsinud, sest nüüd on nende ehitamisest juba 31 aastat. Näiteks Oru kool, mida on remonditud, on oluliselt kaasaegsem. Meil on liiga palju veel tumedate toonide süngust. Mööbli väljavahetamisest üksi ei aita.
Kuna vallavalitsusel on ülal pidada kolm kooli ja neli lasteaeda, oleme oodanud oma järge. Hoonete omanik on vald ja mulle tundub see kaasaegse lähenemisena, et initsiatiiv renoveerimiseks tuli omanikult. Meie muidugi andsime eelnevalt olukorrast teada – kuivõrd külm meil on ja kuivõrd puudulik ventilatsioon. Loodame, et renoveerimistööd algavad järgmisel aastal.
Alavere koolis on iga päev garanteeritud 100 kasusaajat. Meie vallas renoveeritakse-rahastatakse juba ka objekte, kus neid nii palju regulaarselt ei ole. See võrdlus lubab mõista, et oleme seda väärt. Ma arvan, et kaasaegne kool on väga tähtis, et noored pered tuleksid piirkonda elama. Esimesena küsivad nad, kas on lasteaiakohti ning mis tasemega ja kui turvaline on kool. Haridus- ja teadusministeeriumi ning Innove iga-aastased rahulolu-uuringud kinnitavad, et õpilased hindavad Alavere kooli turvaliseks, hea õpikeskkonnaga kooliks.“
Aegviidu rahvas kartis enne valdade ühinemist kõige rohkem seda, et nende kool kaob. Alaveres ei ole kooli püsimine vist kunagi kõne all olnud?
„On ikka. Mina ise olen tahtnud rääkida kolmanda kooliastme ehk 7.-9. klassi olemasolust. Ei ole siiski iseenesestmõistetav, et nii väikeses kohas on kool. See on Alaverele veidi ka kingitus ja peame sellega arvestama. Väikese kooli ülalpidamiseks kulub palju raha, pealegi on meil väga hea transpordiühendus Kehraga, kus on suur kool.“
Kas see tähendab, et direktori meelest võiks Alavere kool olla 6klassiline?
„Ei, mina arvan, et seni, kuni Alavere põhikoolis töötab niivõrd tugev õpetajaskond ja õpilasi on keskeltläbi 85, võiks põhikool jätkata kolmeastmelisena. Elamuarendus liigub vaikselt Tallinnast kaugemale, tõenäoliselt meie aeg alles tuleb. Kuigi ei teagi, kas see on alati hea. Minu kodukanti Vetla külla on päris metsa sisse kodu ehitanud kaks noort perekonda, kes eelistavad privaatsust. Eks võikski Alavere jääda väikeseks kohaks sellist elukeskkonda eelistavatele inimestele.“
Üks, mida tuuakse suurte koolide eeliseks väikeste ees, on see, et suures koolis olevat rohkem võimalusi. Kuidas on Alavere koolis lood nende võimalustega?
„Tänu riigi abile on meie kooli laste võimalused huvialadega tegeleda väga palju kasvanud. Meil tegutsevad riigi toel tennise, kergejõustiku, loodus- ja täppisteaduste, keraamikaring. Ettevõtlikkuse ring on osa õppetööst, lisaks projektide kirjutamise õppimisele saab osaleda õpitubades väljaspool kooli.
Huviringides osalejate protsent on meil väga kõrge. On mõned lapsed, kes ei osale neis, arenguvestluste käigus tahame välja selgitada, millised on nende eelistused kas neil on koduseid hobisid koos vanematega.“
Möödunud nädalal sai Alavere kool 175aastaseks. Kuidas tänavu kooli juubelit tähistasite?
„Reedel käis 9. klass Kose surnuaias endiste õpetajate Ralf ja Jaan Maasikamäe haudadele mälestusküünlaid panemas. See on väga ilus ja kasvatusliku mõjuga traditsioon. Laupäeval süüdati Soo-otsas vana koolimaja juures mälestusküünlad, kus kõneles kooli endine direktor Maie Vaikla. Õhtul oli kooli saalis kontsert-aktus, kus esinesid praegused ja endised õpilased ning nende vanemad. Pidasime meeles endiseid koolitöötajaid ja vanimaid vilistlasi, toimus kooliteemaline võistkondlik e-viktoriin. Järelpidu oli Alavere endises baaris.“