„Selle koha ülesehitamine on olnud minu missioon,“ ütleb Arukülas endisele riigivanemale KAAREL EENPALULE kuulunud Hellema talu taastanud ANNE EENPALU.
Raasiku volikogu omistas endise riigivanema, peaministri, riigikogu esimehe ja kaheksakordse siseministri Kaarel Eenpalu tütretütrele Anne Eenpalule valla aukodaniku tiitli selle eest, et ta ehitas üles Aruküla mõisa valitsejamaja, mis oli vanaisa kodutalu, ja rajas sinna salong-muuseumi.
Vabadussõjas üles näidatud vapruse eest 1919. aastal Aruküla mõisa koos maa ja põldudega kingiks saanud Kaarel Eenpalu oli sõja-ajal otsustanud – kui Eesti peaks saama vabaks, tuleb mõisahoonetesse rajada koolid. Ka oma mõisa peahoone andis ta Aruküla kooli kasutada, aitas kaasa selle loomisele ja toimimisele.
„Seepärast olen ka mina õnnelik, et Aruküla mõisa peahoones on nüüd lausa kaks kooli – vaba waldorfkool ning huvikool Pääsulind,“ märgib Anne Eenpalu.
Kooli kõrval asuva Hellema talu võitles ta 1990ndate alguses tagasi ja ehitas uuesti üles. See oli Anne Eenpalu sõnul nii kohutav katsumus, et on valus meenutadagi. Kui umbes viisteist aastat tagasi seda võitlust alustades oleks teadnud, mis ees ootab, poleks seda ette võtnud, tunnistab nüüd.
„Olen selle nimel pidanud taluma palju alandusi ja solvanguid. Siin ei olnud midagi alles. Lagedes olid suured augud ja sadas sisse, teiselt korruselt kukkus risu kaela, põrandad olid vettinud, seintes vammid. Kui kolhoose hakati looma, paigutati siia töölisi. Igaüks võttis endale mõne ruumi. Millegipärast olid välja lõhutud kahhelkiviahjud ja asendatud pursuiahjudega. Põrandad olid kaetud linoleumiga, nende all olid vanad põrandalauad eelnevalt mitu korda üle värvitud, need mädanesid. Terve maja pealt kogusin kokku põrandalauad, mis veel olid säilinud. Et jääks natuke ka midagi vanaisa-aegset. Kõik muu oli amortiseerunud – uksed, aknad, seinad, laed. Kogu maja oli äärest ääreni sodi täis,“ jutustab Anne Eenpalu.
Hellema talu taastamine kestis umbes 15 aastat. Nüüd on seal tema kodu ning vanaisa Kaarel Eenpalu ja perekonna mälestuste jäädvustamiseks muuseumituba, mida Anne Eenpalu kõigile külalistele tutvustab.
Siberis sündinud, Pärnus kasvanud, Leningradis õppinud
Anne Eenpalu vanemad tutvusid Siberis. Tema ema, Kaarel Eenpalu noorim tütar Mai-Linda, oli 1941. aasta juuniküüditamise ajal koos oma ema Linda Eenpalu ja vanima õe Virvega saadetud külmale maale asumisele. Endine riigivanem oli sel ajal juba vangilaagris, kust koduteed enam polnud. Kui 16aastane Mai-Linda Eenpalu Siberis palkide parvetamise ajal veereva palgi alla jõkke kukkus, päästis ta üks nooruk.
„See oli minu tulevane isa Georg-Manivalde. Ema oleks uppunud, ta ei osanud ujuda. Isa oli oma ema Leena ja vennaga samuti saadetud Siberisse Tomski oblastisse, sest nende perel oli Pärnus olnud vorstivabrik,“ räägib 1954. aastal Siberis sündinud Anne Eenpalu.
Ta jäi vanemate ainsaks lapseks. Vanema venna Ennuga juhtus Siberis õnnetus, uppus nelja-aastasena. Kodumaale tagasi sai pere 1959. aastal: „Ema oli isale öelnud, et ärme lähe Eestisse, meil ei ole seal kusagil elada, kodu enam pole. Aga isa vastas, et läheme ikka, küll kuidagi hakkama saame.“
Kuna isapoolsed sugulased ja head tuttavad olid Pärnus, mindi sinna. Anne Eenpalul, kes oli sel ajal viiene, on hästi meeles, kui läks vanaemaga passilauda näitama tõendit, et on asumiselt vabastatud: „Tumedas riides naine kargas laua tagant püsti ja hakkas vanaema peale karjuma: „Välja vereimeja!“ Mõtlesin oma lapse peaga, et miks ta nii ütleb, siin pole ju parmusid. Teadsin, et vereimeja on parm, Siberis olid väga suured parmud.“
Viis-kuus aastat elati varem oma perele kuulunud endises poeruumis, kuhu mahtusid vaid voodi ja pesukauss. Kuni saadi korter isa töökoha, autobussikoondise, ehitatud kortermajas.
Anne Eenpalu kooliaastad möödusid Pärnu 4. keskkoolis. Keskkooliajal omandas ta lasteaiakasvataja kutse ning töötas mitu aastat lasteaias, kuni kutsuti tööle Pärnu kuurordi klubisse, kus korraldas kultuuriüritusi: „Pärnu sanatooriumid olid kõik kuurortide peavalitsuse all, ühine kuursaal teenindas meelelahutuslike üritustega kõiki Venemaalt saabunud muusikuid. Mina olin kultuuritöö osakonna juhataja, päeval olid kabed-maled, vestlusringid ja temaatilised üritused, õhtuti mõni kontsert ja pärast seda tantsulka.“
1977. aastal astus ta Leningradi kõrgemasse kultuurikooli õppima metoodik-lavastajaks.
„Sinna soovitas minna kuurortide peavalitsus, öeldi, et mul tuleb kultuuritöö väga hästi välja. Ka iseloomustuses oli, et olen kultuuriliste annetega. Esimesel aastal käisin eksamitel, aga sisse ei saanud, kvoot oli selline, et vastu tuli võtta tudengid Kesk-Aasiast. Aasta pärast läksin uuesti ettevalmistuskursustele ja sain sisse. Kuurordi klubist soovitati mul tegelikult hoopis laulmist õppida, ka mu Pärnu lauluõpetaja Klaudia Taev soovitas minna Tallinna Konservatooriumisse lauluerialale. Aga mõtlesin, et sinna lähevad kõik väga andekad lauljad ning mina võin laulutunde võtta ka Leningradis õppides. Võtsingi.“
Leningradis tutvus Anne Eenpalu oma tulevase abikaasaga ning oli poja sünni tõttu vahepeal aasta akadeemilisel puhkusel. Pärast kõrgkooli lõpetamist 1983. aastal töötas aasta Tallinnas Filharmoonias, kus korraldas tõsise muusika kontserdiprogramme.
„Käisime Eesti koolides kontserte andmas, ka Aruküla põhikoolis käisime, isegi harf oli kaasas,“ meenutab ta.
Raadioteadustajast talunikuks
1984. aastal kuulutati välja konkurss Eesti Raadio teadustaja kohale. Anne Eenpalu võeti vastu ning ta töötas raadios kümme aastat.
„Ma väga hindan eesti keelt ja olen tänulik võimaluse eest omandada väga hea raadiohääl. Meid koolitati nii, et leheküljelisest tekstist tuli diagonaalis lugedes leida paar lauset kõige tähtsama infoga, mis pidi kõlama jääma. Teine oluline asi oli, et ei tohtinud eksida nimede ega tekstis leiduvate võõrnimede hääldamisega. Stuudios olid õigekeelsussõnaraamatud, eri keelte sõnaraamatud, enne teksti lugemist pidime alati kontrollima, kas meil on õige hääldus,“ lausub ta.
Kui 1993. või 1994. aastal ei leidnud Eesti Raadio teadustajate pidamiseks enam raha, jäi Anne Eenpalu tööst ilma. Sel ajal tegeles ta juba oma vanavanematele kuulunud Hellema talu tagasisaamise ja ülesehitamisega: „Kuna ema-isa keeldusid, pidin mina hakkama oma vanavanematele, vanematele ja iseendale läbi prokuratuuri ja arhiivide rehabiliteerimistõendeid taotlema. See oli väga raske aeg. Kui tulin Arukülla, öeldi mulle, et olete raadioteadustaja, teile ei saa maad anda, te lörtsite selle ära.“
Hellema talus elasid võõrad, lautades olid naelatööstus ja traaditsehh. Anne Eenpalu hakkas kodutalus elanud asukatele otsima asenduspindu, püüdis advokaadi abiga saada lahkuma need, kes keeldusid seda tegemast: „Kuigi ma ei tulnud Arukülla nalja tegema, vaid taastama oma perekonnale kuuluvat kohta, mis oli täis umbrohtu kasvanud lagunenud hoonete jäänuseid ja putkasid, kus ka keiser peaks jala käima. Aga olin siin vastuvõetamatu isik, vaenlane number üks, nagu öeldi – tuli siia üks võõras.“
Et esivanemate rajatud kodutalu tagasi saada, pidi Anne Eenpalu end vormistama talunikuks. Ta tunnistab, kui võttis esimesed 50 põrsast, ei teadnud sigade kasvatamisest midagi. Elas Lasnamäel, andis hommikul pojale süüa ja saatis kooli, ise sõitis rongiga Arukülla: „Kuna 1990date alguses polnud loomadele toitu saada, kirjutasin piimakombinaatidele palvekirju. Teatasin, et püüan taastada esivanemate talu, küsisin, kas neil on mulle müüa mõnigi kott lõssi- või piimapulbrit ja jõusööta. Ühel päeval helistas mulle raadiosse Saaremaa piimakombinaadi juht, tundis südamest kaasa ning teatas, et pani mulle veoautoga raadiomajja teele 30 kotti vadaku-, 30 kotti piima- ja 30 kotti lössipulbrit ning sama palju jõusööta. Raadiobussiga toodi need Arukülla. Edaspidi käisin juba ise igalt poolt ostmas, linnast tõin taksoga ka kalu. Laudas oli sajapealine kanakari ühel pool ja teisel pool sead, nii kanad kui sead armastasid räime, tõin neid kastide kaupa. Kohalik loomaarst õpetas põrsastel mune lõikama.“
Sigu kasvatas Anne Eenpalu kuus aastat. Kauem polnud võimalik, kuna puidust sulud hakkasid paksu aluspanu all kõdunema: „Kord lauta minnes nägin, et viis noort emist olid hüpanud üle oma sulgude kanaaedikusse. Kult oli oma keharaskusega lükanud suluvarbad eest ja kanaaedikus käis üks trillalaa-trullallaa. Pärast seda said kõik viis emist põrsad, need olid mu viimased 50 põrsast.“
Ta meenutab ka, kuidas tema põllule jõudis kolhoosist tellitud kombain alati viimasena ja sageli siis, kui alles veel üksikud viljapead.
„Olen ka selle üle elanud, kui seisin põllu ääres ja süda tilkus verd, kuivõrd umbrohtu täis oli põld. Olen põllul hekikääridega ohakaid püganud, sest mul oli nii häbi, kuid ei olnud raha mürgi ega vajaliku tehnika ostmiseks. Poeg oli siis veel väike. Nüüd on mul väga hea meel, et poeg Ivost sai kirglik põllumees, kes oskab seda tööd ja tunneb igasugust tehnikat.“
Õpetaja
1990ndate lõpus olid Hellema talu taastamistööd jõudnud nii kaugele, et Anne Eenpalu sai Arukülla kolida. Enam-vähem sel ajal kutsuti ta Eesti piirivalveohvitseridele, hiljem ka kaitseliidu ohvitseridele pidama isamaalisi-ajaloolisi loenguid.
„Mul oli selle üle väga hea meel, sest sain ometi kasulik olla. Minu kirg on alati olnud olla kuidagimoodi kasulik. 1997. aasta lõpus kutsuti mind tegelema kodutütardega. Kolm ja pool aastat käisin koolides, õpetasin tüdrukuid tegema kõike seda, mida minule oli lapsena õpetatud – kodukaunistamist, laulmist, noorematega tegelemist. Organiseerisin 12 üle-eestilist kodutütarde kunsti, käsitöö- ja laululaagrit,“ ütleb ta.
2002. aastal asutas Kodutütarde endine peavanem Arukülas uue noorteühenduse Lindatütred ja Kalevipojad. Umbes 25 noorega tegeleb ta siiani, kuigi mitte enam sellises mahus, kui aastaid tagasi. Anne Eenpalu selgitab, et noortega tegutsemiseks on vaja raha, kuid tema ei pea õigeks seda lapsevanematelt küsida, sest teab, kui raske on lapsi kasvatada.
Praegu saab ta kasulik olla Aruküla koolile, kus õpetab kaks korda nädalas paarile vene koolist tulnud õpilasele eesti keelt ning algklassitüdrukutele linditantsu. See pole sportlik treening, vaid kehakultuur, eelkõige õpivad tüdrukud õiget kehahoidu.
„Et nad ei kõnniks nagu pardid, vaid luiged, kes on iga hetk valmis lendu tõusma. Just seda lendu tõusmise tunnet tahan noortele edasi anda,“ sõnab Anne Eenpalu, kes sel päeval, kui sai kätte Raasiku valla aukodaniku tunnistuse, läks Aruküla rahvamaja lavale rahvusmeeskoori ette, rääkis oma vanaema ema õe, helilooja Miina Härma suvistest Hellemal veedetud päevadest ja laulis a capella „Ei saa mitte vaiki olla“.
„Ma tõepoolest ei saa vaiki olla. Kui talu taastasin, ei olnud üldse tuju laulda, kogu aeg olid suur hirm ja mure. Nüüd olen ma õnnelik, et saan olla kasulik ja minu ümber on noored, minu õpilased ja kaks pojatütart. Tunnen taas, kui suur õnn on laulda.“
Küll aga on tal kahju, et meie koolides ei ole eraldi isamaalist kasvatust: „Meil on 30 aastat olnud taas Eesti Vabariik, aga isamaalist kasvatust koordineerivat institutsiooni ei ole. Ma ei mõtle propagandaorganisatsiooni, vaid kolmest-neljast inimesest koosnevat talitust, kes vaatab üle kõik tähtpäevad, informeerib ka koole. Ei ole vaja loosunglikku ja rõkkavat isamaalisust, vaid lastes tuleks süvendada arusaama, kui tähtis on meie oma riik ja selle hoidmine, kuidas peaks hoolitsema oma kodu, vanemate ja vanavanemate eest.“
Anne Eenpalu eestvõttel on üle 30 aasta toimunud 1941. ja 1949. aasta küüditamiste päevadel, 14. juunil ja 25. märtsil, mälestusseisakuid Tallinnas Leinava Linda kuju juures kõigi nende mälestuseks, kes on kaotanud elu või kannatanud okupatsioonirežiimi repressioonide tõttu: „Me räägime küll, et inimesed ei ole kibestunud, aga tegelikult on kibestunud kõik, kellelt võeti kodud, kelle perekonnad hävitati. See valu on meie geenides. Aga me oleme rõõmsad, et oleme elus ja seetõttu ei paista see kibedus välja. Nende inimestega oleme saanud igal aastal kokku.“
Tänavu jääb 25. märtsi mälestusseisak koroonaviiruse tõttu ära. Anne Eenpalu kutsub kõiki üles süütama koduaknal küünal küüditamises hukkunute ja kannatanute mälestuseks.