„Pärast eelmist majanduskriisi oleme väga rangelt jälginud, et järgmiseks kriisiks oleks meil piisav puhver ükskõik mida üle elada,“ ütleb Raasiku suurima ettevõtte, ASi Mistra-Autex juht PRIIT TAMM.
Raasikul üle 30 aasta tegutsenud Mistra-Autex valmistab tekstiilist ja plastmassist sisustusdetaile autotööstusele. Ettevõttel on otselepingud Volvo ja Volkswagen Groupiga, kuhu kuulub ka Porsche.
„Eelkõige läheb meie toodang riikidesse, kus neid autosid toodetakse või kus asuvad tehased, kes nende autode jaoks midagi toodavad, kuid mõned tooted saadame ka Hiina ja Ameerikasse,“ ütleb ettevõtte juht ja omanik Priit Tamm.
Kuni tänavu märtsini läks firmal samamoodi, nagu viimasel neljal-viiel aastal, mil aastakäive on olnud 23-25 miljonit eurot. Selle aasta esimeses kvartalis oli arvestatud väikese vähenemisega, kuna autotööstus oli nii eelmisel aastal kui selle aasta alguses languses: „Miski ei saa lõpmatuseni kasvada, nii ka autotööstus. Kasvab teatud piirini, siis jääb pidama või langeb. Kuid see oli kuni kolmeprotsendiline langus.“
Kriis oli Priit Tamme sõnul õhus, kuid mitte pandeemia pärast, nagu see tuli.
„Lihtsalt ühel päeva pandi kõik järsku kinni,“ tõdeb ta.
Mistra-Autexi juhina on see kriis tema jaoks kolmas. Esimene oli 1990ndate lõpu rublakriis, mis lõi Raasiku tööstust väga valusasti, kuna tõi kaasa vene rubla devalveerumise – Mistra-Autexi toodang läks toona 100protsendiliselt vene turule. Teine oli 2008-2009 aasta ülemaailmne majanduskriis: „Eesti majanduse jaoks oli seda tegelikult pikalt ette näha. Meie lasime 2008. aasta jõuludeks 190 töötajast umbes 50 lahti ja saime selle eest ajakirjanduses hirmsasti peksa, sest mujal oli veel buum. Kui meie tulime järgmise aasta aprillis sellest välja, siis ülejäänud Eestis algas alles suvel majanduskriis. Täpselt samamoodi oli ka nüüd – autotööstuses oli 2018. aastal kasv null, eelmisel aastal miinus kolm protsenti. Selle põhjal oli selge, et kriis tuleb. Aga et tuli sellisel kujul ja niisuguse pauguga, ei osanud keegi ette näha.“
Aprillis töö seisis
Aprill tähendas Mistra-Autexi jaoks sisuliselt seisakut – nii madalat kuukäivet viimse kümne-viieteist aasta jooksul varem olnud ei ole. Tavalise 2,1-2,2 miljoni asemel oli aprillikäive 500 000 eurot. Täpselt samasugune kukkumine oli autotööstusettevõtetes kogu maailmas, sõnab Priit Tamm.
Kui Raasiku suurimas ettevõttes 1. aprillil tootmine seiskus, kavandati paari nädala pärast jätkata. Tegelikult oldi pausil kuu aega: „Vahepeal käisid töötajad puuduvaid tooteid tegemas, kuid tootmiseks seda nimetada ei saa.“
Alates 4. maist on tootmine taas käivitatud, kuigi maikuus tehti umbes pool tavapärasest mahust, sest maailma autotööstused töötavad koroonakriisi tõttu vaid kahel-kolmel päeval nädalas. Mistra-Autexi jaoks tähendab see tavalise kahe-kolme vahetuse ehk ööpäevaringse tootmise asemel tööd ühes-kahes vahetuses.
„Meil on palju liine, need töötavad praegu eri aegadel. See on tootmise juhtimise ja planeerimise jaoks kõva väljakutse, sest varem olid meil stabiilsed tellimused, praegu tõstetakse neid edasi. Kuna teatatakse 48 tundi ette, peame pidevalt jälgima koguseid – et ladu poleks väga täis ega hakkaks üle ajama, kuid poleks ka midagi puudu. Nii et tootmisele on praegu pigem suurema aktiivsusega periood.“
Mistra-Autex taotles töötukassast toetust ning säilitas kõigile sunnitud puhkusel olnud töötajaile keskmise palga. Seda taotletakse ka maikuu eest, juuni eest makstakse kõigi töötasu oma vahenditest. Ühtegi ettevõtte 275 töötajast koroonakriisi tõttu koondatud ei ole ning Priit Tamme kinnitusel pole koondamisi ka plaanis.
„Oleme otsustanud, et töötame suvepuhkuseni. Juuli keskpaigast algab meil kollektiivpuhkus nagu kogu maailma autotööstuses. Pärast seda hindame olukorda, kas ja kuidas on kriisist välja tuldud ning teeme pikaajalisi plaane. Ma ei usu, et on vaja koondada, kuid juba alates eelmisest aastast pole me lahkunud töötajate asemele enam uusi otsinud,“ räägib Mistra-Autexi juht.
Ta on väga tänulik, et tehase töötajad olid valmis ka koroonaviiruse tippajal tööl käima ja hirme trotsima: „Müts maha kõigi inimeste ees, kes ei toonud ettekäändeks mingeid põhjuseid ega võtnud haiguslehte. Kui nad poleks julgenud sel ajal tööl käia, oleksime olnud väga suurte probleemide ees.“
Kui koroonas on midagi positiivset, siis Priit Tamme hinnangul see, et tänavu jäi gripilaine ära. Mistra-Autexis on olnud perioode, kus gripi tõttu on korraga kuni 30 protsenti töötajaist haiged. Tänavu pärast kuu aega kestnud sunnitud tööseisakut juhtus esmakordselt, et kõik töötajad olid terved ja said tööle tulla.
Raskem on möödas
Priit Tamm usub, et Mistra-Autexi kriisieelne toodangumaht taastub septembris-oktoobris, nagu kogu maailma autotööstuses.
„Jälgime tähelepanelikult, mis toimub Hiinas. Seal oli pandeemia tipp veebruaris, siis langes uute sõiduautode müük 80 protsenti. Euroopa keskmine oli selline aprillikuus. Järgmisel pandeemiakuul oli Hiinas autode müügi langus võrreldes eelmise aasta sama kuuga 45 protsenti. Euroopa numbrid pole veel teada, aga ennustan, et langus on pigem suurem, kuni 50 protsenti, kuna Inglismaa ja Lõuna-Euroopa riigid said viirusega kõvemini pihta. Aprillikuuga jõudis Hiina autotööstus eelmise aastaga võrreldes nulli ehk sisuliselt taastus uute sõiduautode müük seal kahe kuuga. Seda ma siiski ei usu, et Euroopas jõutakse nulli juba juunis, kuna suvel ei tee inimesed autoostu otsuseid. Juulis autotööstus puhkab, seega usun, et meie tööstusharus hakkab tavapärane tootmismaht taastuma septembrist,“ prognoosib Priit Tamm.
Ta kinnitab, et Mistra-Autex saab kriisi ületamisega hakkama ning oleks selle kindlasti üle elanud ka ilma töötukassa abita. Selleks hakati pärast 12 aasta eest toimunud majanduskriisi koguma varusid: „Noored juhid ja Eesti riik viimasel neljal aastal on käitunud nii, et kasutanud headel aegadel kõik ära ja kui kriis käes, hakatakse mõtlema, kuidas minna edasi. Minuvanuseid on kasvatatud nii, et headel aegadel tuleb kõrvale panna, et raskete aegade üleelamiseks oleks varusid võtta. Tulevik näitab, milline käitumine on õige.“
Raasiku suurim ettevõte ei kavatse küsida pangalt investeeringute laenude-liisingute tagasimakseteks ajapikendust ega jäta ära kavandatuid investeeringuid.
„Püüame hoopis rohkem investeerida, kui aasta alguses kavandasime, kuna hinnad on praegu soodsad – mitte et oleksid väga palju kukkunud, pigem pole enam nii palju tõusnud kui varem. Äsja jõudis meie majja uus vesilõikur, pärast jaanipäeva hakkame seda üles panema,“ ütleb Mista-Autexi juht Priit Tamm.