Möödunud nädalal selgusid tänavused Eesti aasta õpetajate nominendid. Riiklik hariduspreemiate komisjon, kuhu kuuluvad haridusega seotud organisatsioonide esindajad, valis aasta õpetaja nominente 12 kategoorias, igas kategoorias 3 nominenti.
Aasta põhikooliõpetaja tiitlile on kolme nominendi seas Aruküla põhikooli loodusõpetuse õpetaja Piia Haab ning aasta gümnaasiumiõpetaja tiitlile kandideerib Viimsi gümnaasiumi ajaloo ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Reesi Kuslap, kes on pärit Kuusalu vallast Pärispea külast, aastal 2009 lõpetas Loksa keskkooli ja neli aastat töötas Kehra gümnaasiumis.
Neid esitas nomineerimiseks Harjumaa Omavalitsuste Liidu juurde moodustatud komisjon, kes valis 136 esitatu seast igas kategoorias kaks aasta õpetaja kandidaati, lõpliku valiku tegi riiklik komisjon. Harju maakonnast oli Aruküla põhikoolist ka teine kandidaat – Harjumaa aasta üheks tugispetsialistiks valiti kooli sotsiaalpedagoog ning inimeseõpetuse õpetaja Marjanne Mändmets-Tuvikene, kelle puhul toodi muude tegemiste seas esile konfliktsete olukordade lahendamiseks korraldatud taastava arutelu ringe ning õpilastele mõeldud turvaliste suhete töötube ja veebipõhist murekasti.
Marjanne Mändmets-Tuvikese ja Piia Haabi esitasid aasta õpetaja tiitlile Raasiku vallavalitsus ja Aruküla põhikool. Reesi Kuslapi kandidatuuri esitas Viimsi gümnaasiumi direktor Karmen Paul.
Eesti aasta õpetaja laureaadid kuulutatakse välja 8. oktoobril Pärnu Kontserdimajas toimuval galal „Eestimaa õpib ja tänab“, mida kannab üle Eesti Televisioon.
PIIA HAAB – aasta põhikooliõpetaja nominent
„See uudis tundus esialgu uskumatu ja tekitas hämmastust, kuid olen väga tänulik, et mind on tähele pandud ja minusse usutakse. Järelikult on korda läinud, mida ma teen, ja tundub, et teen seda hästi,“ ütleb Eesti aasta õpetajaks nomineeritud Piia Haab.
Tallinna Ülikooli magistrantuuri bioloogia- ja keemiaõpetaja kutsega lõpetanud õpetaja tõdeb, et tema valikutes oli oma osa enda väga toredatel bioloogia- ja keemiaõpetajatel, tänu kellele tundusid need ained huvitavad ja jõukohased. Selle tõttu arvab ta, et õpetajal on palju suurem roll kui üksnes ainet õpetada, ta peab olema ka eeskuju, inspireerija, tagant tõukaja, suunanäitaja.
Piia Haabi esimene töökoht oli õpingute ajal Tallinna Loomaaia loodushariduse osakonnas, kus tegeles kokku viis aastat peamiselt huvihariduse ja kooli õppeprogrammidega. Aruküla kooli õpetajana algas Piia Haabil neljas õppeaasta. Ta on 5.-7. klassi loodusõpetuse õpetaja ning 7. klassi juhataja.
Kolleegid Aruküla koolist tõid aasta õpetajaks esitades esile Piia Haabi entusiasmi oma ainevaldkonna vastu ning märkisid, et ta teeb loodusõpetuse tundides õpilastega palju praktilisi katseid.
Piia Haab peab loomulikuks, et seda teevad kõik loodusainete õpetajad: „Proovin leida uusi ja põnevaid praktilisi tegevusi, mis õpilastele teemat või nähtust paremini selgitaksid.“
Ta toob näiteks, et viienda klassi õpilastel tuleb ilmakaardi järgi koostada ilmateade ja see ilmateadustajana videosse lugeda. Hiljem vaadatakse neid koos tunnis: „Ilmakaardi järgi ilmateate koostamine on selles ülesandes lihtne osa. Palju keerulisem on videos enda nägemine ja korrigeerimine, korduvate liigutuste või sõnade vältimine. Üle tuleb elada ka hetk, mil kõik videot näevad. Aga kui kogu klass peab sama asja tegema, liidab see õpilasi. Keegi ei naera enam teise kogelemise üle, sest teavad, kui suurt pingutust see ülesanne nõuab. Loodan, et õpetades loodusõpetust õpetan nii midagi palju enamat.“
Loodusringi tunnis on Piia Haab lastega kooli kõrvale püstitanud telgi ja matkatarkusi jaganud: „Huviringide tegemist alustasin juba loomaaias töötades, minu esimesed ringilapsed on jõudnud ülikooli. Arukülas tegin mitu aastat Miksitaja loodus- ja teadusringi kolme vanuseastme lastele. Praegu jätkan koos bioloogia-, füüsika- ja tehnoloogiaõpetajatega LoTe ehk loodusteaduste huviringi juhendamist.“
Piia Haab loodab, et käesoleval aastal jõuab varasemast rohkem õuetunde planeerida: „Eelmise kooliaasta lõpus käisin Erasmus+ programmiga Horvaatias 10päevasel õuesõppe koolitusel. Sain sealt väga palju inspiratsiooni ja uusi meetodeid, mida tahan õppetöösse integreerida.“
Ta lisab, et 2020. aasta kevadel alanud koroonapandeemia sundis esialgu suure osa õppetööst viima läbi interneti vahendusel: „Sellest ajast sai alguse paljude keskkondade kasutamine, mis muudab õpetaja elu kergemaks ja õpilastele tunni põnevamaks.“
Veel rõõmustab Piia Haab, et möödunud õppeaastal õnnestus ühisprojektiga Klass+ saada raha Raasiku valla kolme kooli jaoks digiõppevahendite ostmiseks. Koolides on nüüd virtuaalreaalsuse prillid, uued tahvelarvutid ja erinevad andurid keemia, füüsika, bioloogia ja loodusõpetuse katseteks: „Need ootavad katsetamist ja uute õppematerjalide loomist.“
REESI KUSLAP – aasta gümnaasiumiõpetaja nominent
„Teadsin, et direktor mind kandidaadiks esitas ja valiti Harjumaa nominendiks. Aga kui sain minister Tõnis Lukaselt e-kirja, et olen aasta gümnaasiumiõpetaja kolme nominendi seas, ja kutse Pärnu kontserdimajja, hakkasin nutma. See on nii suur tunnustus,“ sõnab Reesi Kuslap.
Ta töötab Viimsi riigigümnaasiumis viiendat aastat, alates kooli avamisest. Ajalugu õpetab 11. klassi viiele paralleelile ja ühiskonnaõpetust 12. klassi samuti viiele paralleelile. Lisaks õpetab valikainet „Õpetaja kui juht“ 12. klassi 14 õpilasele ning on mentor 11. klassi 17-liikmelisele grupile. Klassijuhatajate asemel on Viimsi gümnaasiumis mentorsüsteem.
Teda tutvustavas esitluses on kirjas, et ta on „Räppiva Reesina“ õpetajamaine propageerija. Facebookist leiab tema „Räppiva õpetaja Reesi“ lehe, mille avas Kehra koolis töötamise ajal.
Pikas ja põhjalikus tutvustuses on ka öeldud, et tundides kasutab ta rühmatöö võtteid ning õppeprotsessi on kaasatud kõik õpilased hoolimata sellest, et klassis õpivad 34 õpilast. Reesi Kuslap kommenteerib, et kasutab mängulisi meetodeid: viktoriine, Aliase mängu sarnaselt sõnade seletamist, ka Kuldvillaku moodi mälumängu ja klassis üksteisele küsimuste koostamist.
„Ma ei tähtsusta ainet ja teadmisi üle, ajalugu ja ühiskonnaõpetus on minu jaoks vahendid, millega õpetada noortele inimeseks olemise oskusi ja kujundada väärtushinnanguid. Panen rõhku suhtlemisele ja suhetele, et tunnis oleks turvaline keskkond. Kui õpilasele jääb tunnist hea tunne ja samal ajal on ka omandanud teadmisi, on suurepärane,“ lausub ta.
Reesi Kuslap elab Tallinnas, kuid ütleb, et igal nädalavahetusel sõidab vanematekoju Pärispeale.