Mis saab Anija valla Pillapalu teest edasi

1568

Pillapalu elanikud tahavad teed, mis oleks samas seisukorras kui paarikümne aasta eest.

Anija vallas asuva Pillapalu küla elanikud pöördusid Eesti Päevalehe poole murega, et peamiselt RMK metsaveo tõttu on teed muudetud mudaauguks.
Kahe aastakümne eest täiesti korras olnud teel ei ole praegu enam kruusakatet.

Möödunud laupäeval ilmus Eesti Päevalehes loo järelkaja, et RMK vedas teele neli koormatäit kruusa ning suuremad augud on lapitud. Mõlema loo autor on Anna-Liisa Villmann.

Sõnumitooja uuris, kas külaelanikud on tehtuga rahul ning mis saab Pillapalu teest edasi.

Pillapalu elanike esindaja Pirjo Land ütles, et tee seisukord on nüüd parem, kuid kindlasti ei ole see piisav: „Ei kavatse kirvest veel nurka visata. Siin oli kunagi korralik tee ja tuleb sellisena taastada. Enne me ei jäta.“

Kruusavedu peab ta aukude lappimiseks, millega said täidetud suuremad mudamülkad ning tee on sõidetav, kuid praeguste sügiseste sadudega ei ole sellest väga kauaks abi.

„RMK oli esialgsete võimaluste piires valmis teed korrastama. Pärast artikli ilmumist on nad muutunud palju vastutulelikumaks,“ sõnas Pirjo Land, kes aastate jooksul pöördus murega korduvalt nii Anija vallavalitsuse kui RMK poole.

Ta lisas, et kui ei oleks murega ajalehe poole pöördunud, siis poleks teega midagi ette võetud: „Olen korduvalt läbi helistanud nii RMK kui Anija valla kõikide tasandite ametnikke. Sain aru, et sellest abi ei ole. Kohe, kui asja lehte panin, reageeriti.“

RMK Harjumaa metsaülem Andrus Kevvai ütles, et Pillapalu tee olukorrast olid nad juba ammu teadlikud ning selle hööveldamine oli võetud RMK teehooldustööde kavasse: „Pillapalu tee, millest artiklites jutt käib, on tegelikult avalikult kasutatav valla tee, mille remondi ja hooldusega peaks tegelema Anija vald. Seda kasutavad mitte üksnes RMK metsaveoautod, vaid ka teiste metsaomanike metsaveoautod ning muu transport. Kuna antud juhul kasutasid RMK autod Pillapalu teed veidi intensiivsemalt kui tavaliselt, siis olimegi valmis valda aitama, korraldades kahe suurema mudase augu täitmise teekattematerjaliga.“

Ta lisas, ei saa välistada, et RMK metsaveoautod kasutavad teed edaspidigi ja kui veo tõttu saab tee kannatada, siis nad ka remondivad ja taastavad endise seisukorra.

Lähema paari aasta jooksul on tema sõnul kavas rekonstrueerida Pillapalu metsakuivendusobjekt: „Remonditakse 15 kilomeetrit Pillapalu küla territooriumile jäävaid metsateid, sealhulgas Pillapalu teega paralleelne Kalmu metsatee. Selle järel peaksid metsaveoautod kasutama Pillapalu teed tunduvalt vähem.“

Pirjo Land ütles, et RMK esindajatega sai tõepoolest arutatud, kas on ka teisi võimalusi metsaveoks kui niigi ärasõidetud Pillapalu tee. Samuti oli jutt, et Anija vallavalitsus teeb esimesel võimalusel korda teeääred, kuid neid ei ole veel siledaks aetud.

„Olen Anija vallast saanud teate neljalt inimeselt, et neil on külas samasugune tee. Kasutame kõiki võimalusi ja variante, et jäämägi lõpuks liikuma hakkaks. Tegu ei ole ju uue teemaga, me oleme rääkinud vallas 10 aastat, et tee tuleb korda teha. Külaelanikud on siiani ise toonud materjali ja neid auke täitnud,“ rääkis Pirjo Land. 

Anija valla majandusspetsialist Toomas Reisi ütles, et valla teederegistris on 70-80 protsenti teedest samasuguses olukorras nagu Pillapalu tee.

„Need on kunagi valmis ehitatud, aga nüüd on 20-30 aastat möödas. Greiderdamise käigus lükatakse teekate teeservadesse ja aja jooksul tekivad sinna kõrgemad vallid, mis ei lase sademetel ära voolata. Teele jäänud vesi lõhub seda,“ selgitas majandusspetsialist.

Teeäärte tasandamise kohta sõnas ta, et need tehakse korda esimesel võimalusel, kuid see juhtub järgmisel aastal: „Tänavu vahendid puuduvad, Pillapalu tee on üsna pikk ja servade korrastamine kulukas. Kui raha on eraldatud, saab alustada loodetavasti kevadel.“

Võimaluse kohta, et metsavedu toimuks mööda teisi teid, arvas Toomas Reisi, et kõik masinad, mis sõidavad, ei vea RMK metsa: „On ka eraomanikke, kes metsa raiuvad ja veavad, põllutöömasinad sõidavad samuti. Et teedel ei sõidetaks, tuleks panna piirangumärgid. Härmakosu teel on meil piirangumärk, iseasi, kui palju sellest kinni peetakse. Kõiki teid ei saa kinni panna, need on tehtud eelkõige sõitmiseks.“

Pirjo Land kurtis ka möödunud talvise lumelükkamise üle Pillapalu teedel: „Võibolla mujal vallas oli lumelükkamine tõesti hästi korraldatud, aga Pillapalus mitte. Kogu lumise talve jooksul käis sahk viis korda. Valla esindaja küsis, miks ma ei helistanud, aga helistasin pea­aegu iga päev, kui probleem oli.“

Toomas Reisi vastas, et selline avaldus tuli talle üllatusena: „Niisugustest probleemidest tuleb vallavalitsust teavitada tal­vel, helistada, kui tee on kinni tuisanud. Võtame sellisel juhul ühendust ettevõtjaga, kes lund lükkab. Üldiselt olid inimesed pigem rahul, et teed hoiti puhtad. Minuni Pillapalust sellised kaebused ei jõudnud.“