Mida tähendab Harju bussi-liinide piletitel kehtivusaeg

2633


RAIDO NEEDRIT: „Kogu piletitulu tuleb ühistranspordikeskusele, et lisaks riigi toetusele katta kulutusi liinide käigushoidmiseks.“

Harjumaa Ühistranspordikeskuse (ÜTK) piletimüügi spetsialist RAIDO NEEDRIT, avalike liinide bussides antakse nüüd uutmoodi sõidupileteid, millel on peal kehtivusaeg. Mida see tähendab?

„Nii e-piletite ehk ühiskaardile ostetud üksikpiletite, kui ka sularaha eest ostetud paberpiletitega on võimalus märgitud ajavahemiku vältel ümber istuda teise bussi, kui selleks tekib vajadus. Uut piletit ostma ei pea.

Piletite kehtivusaeg on erinev sõltuvalt tsoonist. Idasuunal on neli tsooni. Linnalähedases tsoonis kehtib sõidupilet ühe tunni, kõige kaugemal neljandas tsoonis poolteist tundi. Maksimum on kolm tundi, kui sõidetakse neljandast tsoonist Tallinna ja vastupidi. Neljandast tsoonist kolmandasse sõidul kehtib pilet kaks tundi.

Esimene tsoon on Tallinna linna territooriumil asuvad bussipeatused. Teine linnapiirist kuni Kostivere teeni, kolmas Jõelähtme-Raasiku piirkond, neljas Anija-Kuusalu vald. Tsoonid on kehtestatud 2008. aastal ja sõitjad peaksid neid juba teadma. Tsoonide kaupa on peatuste loetelu olemas ka meie kodulehel.“

Küsitud on, mis aja vältel võib sama piletiga ümber istuda teise bussi, kas piisab, kui sõitmahakkamise ajal on pilet kehtiv?

„Inimene peab ise jälgima, millal pileti kehtivusaeg lõpeb. Sõita tohib uut piletit ostmata vaid sel ajal, kui pilet on kehtiv. Kui kehtivusaeg on läbi, inimene sõidab bussis ja tuleb kontroll, loetakse ta piletita sõitjaks.“

Seega saab näiteks ühe piletiga sõita Kolgast, Viinistult ja paljudest teistest küladest Loksale, käia poes ning koju tagasi, kui bussigraafikud klapivad ja kogu sõit jääb pooleteise tunni sisse? Või Alaverest Kehrasse ja tagasi?

„Jah, busside liininumbrid ei loe. Kui tegu on avaliku liiniga, marsruut jääb piletil märgitud tsooni või tsoonidesse ning aeg võimaldab, siis saab teha ühe piletiga edasi-tagasi sõidu või istuda ümber teise bussi. Kui buss ületab tsoonipiire, aga kehtiv pilet on ostetud ühte tsooni, tuleb osta lisapilet. Bussijuhid teavad tsoonipiire, võib nendelt küsida.“

Kuidas kajastub ühe ja sama paberpiletiga sõit Harjumaa ÜTK andmebaasides? On avaldatud kartust, et liine võidakse sulgeda, kui puudub täpne ülevaade sõitjate arvu kohta?

„Uutel kassaaparaatidel on ühis- ehk plastkaardi lugeja ja kõrval ka triipkoodi lugeja paberpiletite registreerimiseks. Paberpileti triipkood annab ülevaate, kus peale istuti ja mis ajal. Olemasolev paberpilet tuleks fikseerida bussijuhi juures – see annab meile tagasisidet, kuidas liine kasutatakse. Kui sisenete kehtiva piletiga bussi ja juht ei loenda seda, tuleks paluda, et loendaks.“

Mõnedel väiksematel avalikel liinidel ei ole veel uue süsteemi kassaaparaate. Kaugemalt tulles saab sama piletiga nende peale ümber istuda, aga vastupidiselt pole võimalik osta piletit, et suurema bussiga edasi sõita.

„See puudutab Jõelähtme valla kooliliine ja Loksa-Leesi liini L1. Veebruari jooksul saavad kõik Harju avalikud bussiliinid varustatud. See probleem laheneb.“

Kas Harjumaa avalikel liinidel on sõidusoodustusi?

„Tasuta saavad sõita eelkooliealised lapsed ja sügava puudega ning nägemispuudega inimesed. Teistele soodustust pole.

Vallad teevad sõidusoodustusi oma õpilastele, muretsevad neile rohelised kaardid ja maksavad kooli sõitude eest. Kuusalu ja Anija vald on näiteks sellised soodustused teinud.“

Palun selgitage ka Tallinna ühistranspordi sõidusoodustusi.

„Isikustatud roheline kaart kehtib ka Tallinnas, mille elanikele on ühistransport selle aasta algusest tasuta. Harjumaalt ja kogu Eestist saavad Tallinnas tasuta sõita 65aastased ja vanemad inimesed, alla 3aastase väikelapsega sõitja, eelkooliealised lapsed, õpilased, puudega lapsed ja sügava puudega isikud. Peale selle saavad Tallinnas poole hinnaga sõita pensionärid ja üliõpilased ning kolme ja enama lapsega perede vanemad. Kui isikustatud kaardil on automaatselt näha, kas tegu on pensionäri, üliõpilasega, siis paljulapseliste perede puhul tuleb sõitjal oma ühiskaardi isikustamisel teha pilet.ee keskkonnas soodustuse kohta ise märge. Sõitjal peaks olema kaasas soodustust tõendav dokument, et seda saaks kontrollile esitada. Eraldi vormi pole tõendi kohta kehtestatud, iga omavalitsus võib selle paljulapselisele perele välja anda nii, nagu soovib.“

Eelmine artikkelMajutusasutuses toimus vargus
Järgmine artikkelHoolekogu ettepanek – muuta Kolga keskkool põhikooliks