HELJU KADAKAS,
Pikavere mõisakooli direktor
Inimeste turvatunde üks tekitaja on rutiin. Me kõik vajame seda rutiini-turvatunnet. Tänavune kevad lõi rutiinielemendid paraku tuhandeks killuks ja me osalesime justkui ellujäämiskursusel. Kursusel olles me sageli ei mõista, miks me siin oleme, kui raske see kõik on, millal lõpeb, mida meile annab. Kursuse lõppedes, tõelise ellujäänuna, tunneme aga peale väsimuse ka mingit imelikku rahulolutunnet, et saime hakkama ja oleme valmis järgmisteks katsumusteks.
Pikavere mõisakoolis on traditsioonid väga olulised, ka teatud mõttes rutiinsed elemendid, mis leiavad aset kindlatel kuudel ja aastaaegadel. Selleks, et ellu jääda ning koos kogukonna, õpilaste ja lastevanematega eriolukord võidukalt läbida, oli vaja ka lõppenud õppeaastal osata säilitada oma traditsioonid ja nende väärtused eriolukordades ümber kohandada.
Meie õppeaasta lõpeb kevadeti õuesõppega, mida nii õpilased kui õpetajad alati väga ootavad. Eriti veel, kui ilmad juba ilusad ja päike palavalt klassiruumi kiirgamas. Ka sel kevadel, kui tavapärase koolitöö asemel õppisid lapsed kodudes, otsustasime kogu meeskonnaga ühendada distantsõppel toimuva õuesõppe praktilise tegevusega. Seda enam, et lapsed kibelesid eemale nutiseadmetest. Kokku saime projektõppe. Selle eesmärk oli võimaldada õpilasel õppekavaga sätestatud teadmisi ja oskusi omandada aktiivselt ning sisemiselt motiveeritud moel. Õpetajad suunasid planeerimisprotsessi, kuid kuna olime siiski distantsõppel, panime koostöös lapsevanematega suurt rõhku ühise töötamisoskuse kujundamisele ning õpilaste teadmiste ja oskuste sidumisele reaalse eluga. Paljudele õpilastele oli säärane toimetamine uudne ja idee väljamõtlemine vajas aega. Kui idee oli olemas, tuli oma tööd planeerida, teha joonis, arvestada aja-, eelarve- ja materjalikuludega. Kui plaanid paigas, oli vaja reaalselt käed külge panna. Töö käigus tuli pidada ka projektipäevikut. Taas olid lapsed justkui vanas heas õuesõppes, aga uudses olukorras, mis vajas rohkem iseseisvat hakkama saamist.
Projektõppe ajal said lapsed kasutada kõiki reaalseid oskusi, mida me oma lastele õpetame ja eluks kaasa anname. Uudse kogemuse põhjal tegid nad peenraid, aiamööblit, linnumaju, kappe, prügikaste, peenra- ja lillekaste, valmis ka kanadele maja koos aedikuga. Ka imelised lillekastid meie mõisapargis on ühe õpilase projektitöö tulemus. Valmistati veel erinevaid roogasid, jagati retsepte ja küpsetamisenippe. 5. ja 6. klassi õpilased pidid oma esitlused tõlkima inglise keelde. Mõned tegid seda suuliselt, mõned kirjalikult. Kõik projektid olid suurepärased. Lapsed tegid valmis imelisi asju! Kui tuligi ette olukordi, et mõni ei saanud alguses vedama, siis pärast ei saanud pidama. Nende töörõõm oli nii suur, et andis indu ka koju uusi asju meisterdada.
See uus kogemus tegi meid kõiki tugevamaks, andis juurde palju uusi oskusi ja teadmisi, samuti kindlust, et saame koos hakkama iga uue väljakutsega.
Kõigi meie kooli õpilaste projektõppe ajal valminud vahvate töödega saab tutvuda Pikavere kooli kodulehel.