MARTIN MÖLLITS Arukülast loodab iduettevõtte viia Aafrika turule

389
MARTIN MÖLLITS ja LAURENT LÄHEB Kopenhaagenis toimunud ülikoolide idufirmade MMi ajal ettevõtte Maersk peakontoris.

Nädalavahetusel alustab tehnikaülikooli tudengite idufirma Timey konkureerimist telekonkursil „Ajujaht“.

Aasta tagasi hakkas Arukülas elav Tallinna Tehnikaülikooli rakenduskeemia ja biotehnoloogia viimase kursuse tudeng Martin Möllits koos kursusekaaslaste Laurent Lähebi ja Andreas Remmeliga töötama toiduainete jaoks välja „parim enne“ indikaatorit. Septembris käis Martin Möllits seda tutvustama ühele suurele kalatööstusele Namiibias. Aafriklaste kontakti said idufirma Timey tudengitest loojad juunis USA äriarendusprogrammist NGAL, kust tuldi tagasi peavõiduga.

„Käisin Namiibias Eesti delegatsiooni koosseisus projekti SME Aisle raames. Lisaks meile olid esindajad Soomest, Rootsist ja Lätist. Külastasime ettevõtteid ja ministeeriume, eesmärk oli leida võimalus Aafrika turule pääsemiseks,“ räägib Martin Möllits.

Kui „parim enne“ indikaatorit välja mõeldes nägid Timey loojad oma klientidena eelkõige piimatööstusi, siis nüüd on suund võetud peamiselt kala ja külmutatud kauba tootjaile. Aafrikas käiski Martin Möllits indikaatorit tutvustamas suures Erongo kalatööstuses, mis ekspordib oma kala USAsse ja Euroopasse: „Meist oldi seal huvitatud ja arvatavasti aprillis teeme nendega esimese pilootprojekti.“

Kvaliteediindikaator
Toode, mille arendamise kallal Eesti tudengid töötavad, on väike plastikust indikaator, mille täpne toimemehhanism on ärisaladus, kuid see on seotud keemiaga. Indikaator on mõeldud toiduainetetööstusele – annab teada, kas kaup on hoitud nõutaval temperatuuril ehk piisavalt värske. Kui hoida näiteks jäätist 10 minutit päikese käes, pole see enam nii kvaliteetne kui alguses ning Timey indikaatori värv muutub rohelisest punaseks.

„Oleme seni teinud katsetusi vahemikus 15 külmakraadist 16 soojakraadini,“ sõnab Martin Möllits.

Tulevane koostööpartner Namiibiast soovib indikaatorit oma kalapakkidele ja kalakastidesse: „Kui jahutatud kala, mida tuleb hoida 4 külmakraadi juures, on olnud kaheksakraadises soojas, on selge, et see pole enam täiesti kvaliteetne. Kauba vastuvõtja näeb seda indikaatorilt.“

Martin Möllits räägib, et kauba liikumisel tootjast tarbijani on kõige suurem probleemkoht transpordiahelas – kuidas olla kindel, et tootja saadetud külmutatud kaup oleks ka ostjani jõudes sama kvaliteetne.

„Nägin dokumentaalfilmi Norra kalandusest – kaubaauto oli tee äärde vajunud, elektroonika üles öelnud, kala külmutusseadmetes sulas. Tegelikkuses müüakse see kaup ikkagi maha. Meie indikaator on sellisel juhul kontrollimiseks ideaalne lahendus,“ arvab ta.

Timey loojad on suhelnud piimatoodete ettevõttega Valio ning ka sealt kuulnud – kui tarbija on saanud poest halvaks läinud piima, helistatakse neile ja süüdistatakse halva kauba tootmises. Kuigi tegelikult võib viga olla transpordis, sest kaup on seisnud liiga kaua valel temperatuuril: „Namiibias öeldi, et meie tootel on potentsiaali ka seetõttu, et annab võimaluse kontrollida, kas firmasiseselt on kõik tehtud õigesti – et merest püütud kala ei ole jäänud liiga kauaks laeva või sadamasse, vaid viidud õigeaegselt külmutusse.“

Idufirmade MM ja Ajujaht
7.-13. oktoobrini osales Martin Möllits Kopenhaagenis Timey tootega ülikoolide iduettevõtete maailmameistrivõistlustel.

„Osalejaid oli üle 70, koos oli maailma start-up´ide koorekiht. Firmad jagati nelja gruppi: tervishoid, IT, tootedisain ja uue aja logistika, kus olime ka meie. Võitis Eesti tiim, mis toodab tarkvara kasvuhoonetele, et tõsta saagikust. Kõik kolm Eesti meeskonda olid meie ülikoolist,“ jutustab ta.

Timey sai MMilt positiivset tagasisidet, nende indikaator meeldis kohtunikele, selles nähakse potentsiaali: „Pärast seda tuli meile mitu pakkumist nii Taani kui Itaalia kiirenditesse – see tähendab, et oleks võimalus minna neisse riikidesse oma toodet arendama ja liikuda sealsetele turgudele.“

Ühtegi pakkumist siiski vastu ei võetud, kuna noormehed jätkavad õpinguid ülikoolis, lisaks leiti, et Eestis on praegu kasulikum oma toodet arendada.

Sel sügisel on Timey indikaator kandideerinud veel Eesti-Saksa majandusauhinnale ning EIT Food Tallinna voorus 10 000 euro suurusele stipendiumile. Tuleval nädalavahetusel, 24.-25. novembril algab telekonkursi „Ajujaht“ selle hooaja võistlus. Kandideerijaid oli 341, esimesse vooru pääses 100. Timeyle tagas 100 parima hulka kevadel idufirmadele või äriideedega inimestele mõeldud Mek­to­ry Star­ter­TECH programmi võit. Nädalavahetusel valitakse välja 30, kes jätkavad „Ajujahis“ võistlemist.

„Kui meil läheb hästi, algab pärast seda mentorprogramm. Soov on teha kolm-neli pilootprojekti eri suuruste ettevõtetega,“ sõnab Martin Möllits.

Lähiajal alustatakse läbirääkimisi ettevõttega, kellega loodetakse sõlmida esimene leping: „Alustame väikeste kogustega, teeme neile ilmselt 50 indikaatorit, et näidata, kuidas asi töötab. Kui kõik sujub, on lootust ka suuremale tellimusele.“

Timey asutajate eesmärk on esmalt saada Eestis niiöelda jalg ukse vahele, seejärel liikuda suuremate ettevõtete kaudu Baltikumi, Soome ja ülejäänud Euroopa turule ning seejärel jõuda USAsse tehnoloogiainnovatsiooni pealinna Silicon Valleysse.

Ülikooli ja firma kõrvalt jätkub Martin Möllitsal aega ka kodukandi noortes keemiahuvi tekitamiseks – teist aastat veab ta Raasikul ja Kehras teadusringi.

„Püüan teha teadust noorte jaoks huvitavamaks. Oleme teinud palju katseid, sel aastal on plaanis teha aspiriini ja paratsetamoli, et näidata, kuidas valmivad ravimid, millest koosnevad. Olen neile rääkinud ka oma ettevõtmisest. Nad on saanud väga palju innustust sellest, et näevad – teadust on võimalik siduda ka äriga,“ märgib Martin Möllits.