ENN KIRSMAN
valimisliidust Ühine Kodu,
elukoht maa maksustamishinna tsoonis H352008
Kuusalu vallavolikogu 2. oktoobri otsus ühtlustada vallas kehtivad maamaksumäärad on pannud sotsiaalmeedia kihama. Ühed küsivad ärritunult või siis nõutult, miks meie maamaks nii palju tõuseb, teised aga, miks Kuusalu vallas pole siiani ühtlustatud maamaksu määrasid? Küllap on oma vaatenurgast õigustatud küsimused mõlemad.
Ehkki ma ei olnud volikogus arutelu juures ega tea kõiki ühtlustamise tagamaid, püüan kirjeldada, miks rakendati siiani erinevates valla piirkondades erinevaid maksumäärasid ning teen ka enda ettepanekud kuidas tekkinud olukorda lahendada.
Maamaks on (ühest küljest) riiklik maks – selle on kehtestanud riigikogu oma seadusega. Maamaksuseadus võeti vastu juba 1993. aastal. Riik, täpsemalt maa-amet, on ka see, kes kehtestab erinevates piirkondades kehtivad maa maksustamise hinnad. Teisest küljest on maamaks justkui kohalik maks, sest laekub see ju täielikult omavalitsuse eelarvesse ning omavalitsuse volikogule on antud voli kehtestada maksumäärad vahemikus 0,1-2,5 protsenti maa maksustamishinnast.
Ääremärkusena olgu mainitud, et viimase väite valguses oleks võinud ka 2019. aasta maamaksu määruse menetlemisel rakendada kohalikele maksude kehtestamisele ja muutmisele valla põhimäärusega sätestatud põhimõtet, et taolisi eelnõusid menetletakse vähemalt kahel lugemisel, sest aega uute määrade kinnitamise tähtajani oli (ja on) piisavalt. Mitut lugemist ei tehtud. Ju siis olid vallavõimul selleks omad, mulle teadmata olevad põhjused.
Aga see pole praegusel hetkel peamine teema.
Kõigepealt mõistest maa „maksustamishind“. See on riiklikult määratud maa „väärtus“ mingis piirkonnas, mis arvestab teataval moel maa turuhinda. Kui kusagil on mingi hinna kehtestamisele eelneva aja jooksul toimunud mõned (turuhinnast) kõrgema hinnaga tehingud, toob see endaga kaasa maa maksustamishinna paratamatu (ja kohati üsna) järsu tõusu. Piirkondades, kus tehinguid tehakse vähe ja/või madala hinnaga, võib maa maksustamise hind ümberhindamise tagajärjel ka langeda. Maksustamishinna kehtestaja – maa-amet – ei süüvi tavaliselt tehingute tagamaadesse, vaid lähtub pelgalt kuivast statistikast.
Viimati toimus riiklik maa maksustamishindade korrektsioon 2010. aastal ning uued hinnad hakkasid kehtima 2011. aasta jaanuarist. Siit ka põhjus, miks toonane volikogu maamaksu muutmisega põhjalikumalt tegelema pidi. Ka 2014. aastal tõsteti pisut sisemaa maamaksumäärasid, kuid siis oli korrektuur minimaalne – et maamaks valla sisemaa külades ja rannakülades oleks pisut võrdsem, kuid 2011. aastast kehtivat diferentseeritud maksumäärade põhimõtet ei muudetud – selleks on maa maksustamishinnad valla erinevates piirkondades liiga erinevad.
Kui 2011. aastal volikogu uusi maksumäärasid kehtestama asus, toimusid selle ümber mitu kuud tulised debatid. Koguni nii tulised, et ähvardasid toonast koalitsiooni lõhkuda. Pingeliste läbirääkimiste tulemusena jäi koalitsioon püsima, omavahelise, osaliselt oludest peale sunnitud suhtlemise käigus tekkis aga esmakordselt usaldus toonase koalitsiooni ja opositsiooni vahel ning leiti kompromiss – diferentseeritud maamaksumäärade näol, mida 2013. aastast kehtima hakanud kodualuse maa maksuvabastus veelgi leevendas. Muidugi Salmistu-Valkla ja teiste väga kõrge maamaksuga piirkonna elanikud tollast otsust siiani mõistlikuks pidanud pole. (Loe ajaleht Sõnumitooja nr 1 (817), 5. jaanuar 2011.)
Toon olukorra ilmestamiseks mõned näited hüpoteetiliste, aga suuruselt samasuguste kinnistute maamaksudest valla erinevates asulates. Võtame esimese hinnavõrdluse aluseks 2000 ruutmeetri suuruse elamumaa krundi. Sellise pindalaga oleks ruut, mille külje pikkus on 45 meetrit või siis ring, mille läbimõõt on 50 meetrit või oleks see umbes kolmandik jalgpalliväljaku pindalast. Alevikes ja tiheasustusaladel on krundid sellest pigem väiksemad, maa-asulates aga enamasti suuremad. Alevikes ja ka tiheasustusaladel, Kuusalu valla mõistes tähendab rannakülade merele lähemat osa, on maamaksust vabastatud 1500 m2 kodualusest maast, mujal on vabastatud 2 ha (20 000 m2). Elamumaa maksumäär oli 2018. aastal igal pool 2,5 protsenti maa maksustamise hinnast. Kuna volikogu seda määra ei muutnud, maksavad inimesed oma elamumaa eest vastavalt volikogu tahtele 2019. aastal sama palju maamaksu kui tänavu.
Selgub, et krundi „hind“ Salmistul on hindajate arvates umbes kaks korda kõrgem kui Kuusalu alevikus või Leesil, mistõttu peavad Salmistu elanikud oma sama suure kodualuse maa eest maksma kaks korda kõrgemat maamaksu kui Kuusalu või Leesi inimesed. Võrreldes Salmistu elamumaa maamaksu Saunja või Valgejõe sama suure kinnistu omaga, on vahe isegi 6,5kordne.
Vahe maamaksu suuruses muutub veelgi drastilisemaks, kui võrdleme omavahel 2hektariste (see on 20 000 m2 ehk umbes 141 meetri pikkuse küljega ruudu või 160meetrise läbimõõduga ringi või siis umbes 2,5kordne jalgpalliväljaku pindala) mittepõllumajandusliku maa, näiteks metsatüki, maksustamist valla erinevates külades. Maa-amet on hinnanud taolise kinnistu hinnaks Salmistul 22 793 eurot, Leesil 13 662 eurot ning Kuusalu alevikus 3910 eurot.
Seni maksid need Kuusalu valla maaomanikud, kelle maa maksustamishind ei olnud arutult kõrge ja maa ei jäänud endise ega praeguse polügooni aladega samasse hinnatsooni, 2-2,3 protsenti maa maksustamishinnast. Kõige kallimate piirkondade maaomanikud aga „kõigest“ 1,2 protsenti maksustamise hinnast. Lahemaale jäävate maade omanikele rakendus sealsete piirangute tõttu maksusoodustus 50 protsenti – seega Valgejõe tegelik maksumäär (tabelis on 2,3 protsenti), mis õige võrdlusarvu annaks peaks olema hoopis 1,2 protsenti ning Leesil (tabelis 1,2 protsenti) 0,6 protsenti.
Mäletatavasti püüdis Kuusalu vald seda Lahemaa soodustuse tõttu saamata jäävat maamaksu kohtu abiga riigilt edutult tagasi nõuda. Ka selle soodustuse määramisel on puudunud vallal otsustusõigus. Maksukadu oleks ju võimalik kompenseerida kõrgema maksumääraga – paraku on aga 2,5 protsenti lagi, mida volikogu määrata saab.
Käesoleva aasta suvel volikogus võimu võtnud koalitsioon otsustas (kardan, et senise maksustamise põhimõtete tagamaid teadmata ega põhjalikumat analüüsi koostamata – vähemalt pole tänaseni avalikkusele, vaatamata nõudmisele, seda esitatud) lõpetada „ebaõiglus“, kus maamaksumäär Salmistul ja Leesil (ja üleüldse rannakülades) on võrreldes valla ülejäänud piirkondadega „anomaalselt madal“ ning kehtestas peaaegu igal pool ühtlase maamaksu määraks 2,5 protsenti.
Millegipärast tehti erand Rehatse, Kosu, Aru, Hirvli, Sigula, Vahastu, Mustametsa, Uuri, Kolga ja Liiapeksi külades asuvatele kinnistutele – seal jäi maksumäär mullusega võrreldes muutumatuks ehk 2,0 protsenti. Miks volikogu just need külad valla 67 asula hulgast välja valis ja priviligeeritud seisu tõstis, ei oska aimata. Ma ei tahaks uskuda, et selle taga on asjaolu, et mitmed koalitsiooni mõjukaimad liikmed just nendes külades elavad või siin maad omavad.
Ühtlustamise tagajärg on, et Salmistul ja Leesil tõuseb 2019. aastal maamaks praegusega võrreldes enam kui kahekordseks – täpsemalt on tõusuks 108 protsenti. Salmistu elaniku jaoks tähendab see senise umbes 257 eurose maamaksu asemel 536 eurost maksu (ehk 279 eurot mullusest rohkem). Leesi elanikule aga senise 154 (77 ) eurose maksu asemel 321 (161) eurost maksu (ehk 167 (84) eurot mullusest enam).
Seevastu Kuusalu alevikus või Saunjas maad omavale isikule tõuseb maamaks „ainult“ 25 protsenti, mis viib tema rahakotist välja vastavalt 18 või 9 eurot rohkem kui mullu. Kahalas maad omavatel inimestel, nagu öeldud, ei muutu midagi. Sisuliselt ei muutu midagi ka Valgejõe elanike jaoks – neile tõuseb maamaks 3 euro võrra.
Kas nüüd on siis võrdsus Kuusalu valda saabunud? Tundub, et nende kriitikute jaoks, kes võrdlevad pelgalt erinevate hinnatsoonide maksumäärasid (protsente) ega tea, mis on nende taga.
Neile, aga kes vaatavad ka arvusid, võiks tekkida küsimus, et kui juba täna maksab 2 hektari mitteharitava maa omanik Salmistult peaaegu 3,5 korda rohkem kui maaomanik Kuusalus või 8 korda rohkem kui samaväärse maatüki omanik Kahalas ning peale „võrdsustamist“, hakkab ta sama maa eest maksma Kuusalu alevikuga võrreldes ligi 6 ning Kahalaga võrreldes 17 korda rohkem, siis on pildil, nagu öeldakse, midagi valesti.
Kui eesmärgiks olnuks suurema võrdsuse saavutamine – rõhutas ju vallavanem valla 80. juubelisünnipäeval peetud kõnes (vt Sõnumitooja nr 41 (1207), 17. oktoober 2018), et Kuusalus on olnud kõrgelt hinnatud põhjamaine võrdsusprintsiip, siis sellest tulenevalt oleks pidanud Salmistu ja teiste rannakülade maamaksumäärasid hoopis jõuliselt vähendama. Ometi mindi aga risti vastupidist teed ning maamaks jäi hoopis samaks Kolgas, Kahalas, Uuris ja teistes nendega samasse hinnatsooni jäävates külades, kus maamaks on võrreldes Salmistuga sisuliselt niigi olematu (8 korda väiksem).
Tundub, et Salmistu, Valkla ja teiste 108protsendilist tõusu „nautivate“ maaomanike küsimus – mida saame meie tuleval aastal Kuusalu vallalt 17 korda rohkem kui Kahala või Kolga maaomanikud, on igati õigustatud ja asjakohane.
Õnneks on koalitsiooni tekitatud olukorda võimalik veel tagasi pöörata, sest maamaksumäärad lähevad lukku 2019. aasta jaanuari viimasel päeval.
Annan teada, et olen vastse volikoguliikmena saatnud volikogu esimehele eelnõu, mille vastuvõtmine muudab võrreldavate suurustega maatükkide eest makstava maamaksu numbrid Kuusalu valla erinevates asulates võrdsemaks, sest on ju Kuusalu vallalt nendes osutatavad „teenused“ – kui kohutav sõna avalike hüvede nimetamiseks – kõigis valla asulates võrreldavad, et mitte öelda ühesugused. Eelnõu arvutuste aluseks võtsin Kuusalu aleviku kui keskasula kinnistute maksustamishinna.
Toimetuselt. Valla maamaksuarvestaja puhkuse tõttu polnud võimalik paluda arvutusi üle kontrollida.