
Marsalis toodab Loksal betoondetaile, aga ka pargaseid ja plokke suurematele laevadele.
Möödunud nädalal nägid Hara lahe äärsete külade inimesed, kuidas suur kaubalaev ootas mitu päeva reidil. Alates neljapäevast sõitis laev Loksale sadamasse ning algas Venemaale tellitud laevaosade laadimine. Marsalis Grupi tütarettevõte Marsalis Metall valmistas kogukad metallplokid aatomijäälõhkuja jaoks.
Marsalis ostis tühjaks jäänud Loksa laevatehase kaks aastat tagasi. Esmalt hakati ettevõtte jaoks tootma betoonelemente. Marsalisel on Rootsis oma ehitusfirma, sealsete ehitusprojektide tarvis tehakse detailid ise. Loksal on oma betoonitehas ning betoonivalu jaoks on eraldi tsehh, kuhu paigaldatud uued vibrolauad, mis tehtud Soomes. Betoonpaneelidesse paigaldatavad metallarmatuurid valmistatakse kõrval metallitsehhis. Osadele betoondetailidele pannakse kohe valamisel sisse ka soojustus.
Eelmisel neljapäeval, 19. aprillil oli Loksa laevatehases arvukalt võõrast rahvast. Tehase büroohoone saalis toimus muinsuskaitse- ja keskkonnaameti, Eesti Kunstiakadeemia ning ICOMOS Eesti ühiselt korraldatud seminar 20. sajandi arhitektuurist. Loksa tehas on üks näide 20. sajandi tööstusarhitektuurist.
Seminaril osalenutel avanes võimalus tutvuda tehase territooriumiga, teejuht oli Marsalise peaenergeetik Haivo Laulik. Suures metallitsehhis sai näha, kuidas keevitati kokku, aga ka kõrgtehnoloogiliste plasmalõikemasinatega lõigati vajalike detaile, millest valmistatakse Norrasse kalakasvatustesse lõhesöötmisaluseid ehk praame. Alles hiljuti valmis üks suur söötmisalus ja puksiir viis selle tellijale.
Kohalikke inimesi on tehases tööl sadakond, lisaks kaugemalt tulevad töötajad.
Taanlased ehitasid Loksal kaubalaevu
Haivo Laulik, kes on üks väheseid pidevalt tehases ametis olnutest, meenutas aega, kui laevatehase omanikud olid taanlased ning ka seda, kuidas nõukogude ajal rajati 1980ndatel aastatel Loksale laevaremonditehase kõrvale lihtritsehh: „Elling ehk dokk laevade remondiks ehitati Loksa sadama juurde 1903. aastal – 1874. aastal rajatud tellisetehase toodangut viidi laevadega Tallinnasse, Helsingisse ja Peterburgi, sadam kasvas, laevu tuli juurde ja neid oli vaja remontida. Tellisetehas on nüüdseks lammutatud, nagu ka tehase juurde tehtud saekaater. 1980ndatel hakati tellisetehase asemele rajama lihtritsehhi. Lihtrid olid kandilised ujuvpargased, mida Venemaal veeti puksiiridega mööda Siberi jõgesid. Üks lihter vedas kaupa 700-800 tonni. Lihtreid viisid Loksalt ära kaks suurt laeva, ühe nimi oli Indira Gandhi. ENSV ajal oli Loksal merelaevanduse remondibaas, siin olid hoolduses ja remondis suured kaubalaevad. Ka laevaremonti enam Loksal pole, ujuvdokk on ära müüdud.“
Kui Eesti iseseisvus, lihtrite tootmine lõpetati ning tehas spetsialiseerus laevaehitusele. Taani kontsern Maersk ostis Loksa laevatehase 1993. aastal Odense laevatehase tütarettevõtteks.
Haivo Laulik: „Maersk viis ellu oma suurejoonelise plaani – konteinerite veoks ehitati endale uus laevastik, Loksa ja Klaipeda tehas Leedus ostetigi selleks. Meie tegime Loksal Maerski laevade kokkupanekuks korpused, leedukad valmistasid kaptenisillad. Aga siis said laevad valmis ja programm lõppes. Ning 7-8 aastat tagasi müüsid taanlased me tehase ära.“
Vahepeal on pärast seda olnud keerulisi aegu ja erinevaid ettevõtteid. Kui tuli Marsalis, läks elu tehases uuesti suuremalt käima. Üks põhilisemaid probleeme on kvalifitseeritud tööjõud, varem Loksal töötanud oskustöölisi on läinud mujale, tõdes peaenergeetik.
Loksa tehase endised tootmisjuhid on asutanud mitmeid edukaid metallifirmasid Eestis.