
Loksa komandos on tööl 19 päästjat, peaks olema 22.

Loksa päästekomando on Eestis üks väheseid või ainus, kus töötajad kutsusid endale ise pealiku. Nii juhtus 1999. aastal, Mait Kröönström oli paari aasta eest lahkunud Loksa komando meeskonnavanema kohalt ning töötas Tallinnas lennujaama päästeteenistuses.
Mait Kröönström võttis kutse vastu ja juhib tänini Loksa komandot, kus ta alustas töötamist täpselt aasta pärast selle asutamist – 1. aprillil 1993.
Komando loodi 1. aprillil 1992 laevatehase tuletõrjemeeskonna baasil ja on Eestis üks vanemaid, riigi päästeamet asutati mais 1992.
Loksa tehas oli oma tuletõrjujatele ehitanud eraldi hoone, kuhu tuletõrjeüksust ümber kolida ei jõutud. Uhiuus depoohoone läks üle Loksa linnale, päästekomando oli rentnik, riik ostis maja linnalt ära 2015. aasta alguses 160 000 euroga. Esmalt remontis uus omanik Riigi Kinnisvara AS sauna, duširuumi ja tualetid, depoohoone soojustati möödunud aastal.
Lähema komando printsiip
Esialgu oli Loksa komando peamine tööpiirkond Loksa linn, endine Loksa vald ja pool Kuusalu valda. Kui 2012. aastal Võsu komando suleti, lisandus sealne piirkond. Praegu ulatub piirkond Kuusalu valla Tallinna-poolsest piirist kuni Vergini, kokku ligi 100 kilomeetrit ühest äärest teiseni.
Samas võib juhtuda, et vajadusel sõidetakse kaugemalegi. Mait Kröönström räägib, et kehtib lähema meeskonna printsiip – sündmuskohale saadetakse esmalt need, kes sel hetkel asuvad kõige lähemal.
Aastatega on Loksa komandol väljasõitude arv vähenenud, selle poolest ollakse riigis tagumiste seas. Keskmiselt on väljasõite 150-200 aastas. Pealiku sõnul on üks põhjuseid ennetustegevuses. Mis piltlikult öeldes oleks nagu enda istumise alt oksa saagimine – mida vähem tööd, seda enam võib tunduda, otsekui polekski komandot vaja.
„Pärast seda, kui Võsu komando suleti, oli esimestel aastatel sinnakanti väljasõite vähe, aga nüüd on meil ligi pooled väljasõidud. See näitab, ennetustöö jäi vahepeal ära. Me mehed käivad nädalavahetustel kodudes nõustamas, vaatavad üle tulekolded, kontrollivad, kas on paigaldatud suitsuandurid. Ennetustööd tehakse maakondade kaupa, meie nõustame Loksal, Kuusalu ja Jõelähtme vallas,“ lausub pealik ja toonitab, et tegu ei ole kontrolliga, kedagi ei karistata, vaid antakse nõu. Vajadusel paigaldatakse 10aastase kestvusega suitsuandur.
Oluline osa ennetustegevusest on ka suhtlemine lasteaialaste ja õpilastega, Loksa komandot külastatakse kõigist Kuusalu valla ja Loksa linna haridusasutustest.
Töötajaid otsitakse juurde

Loksa komando töötab neljas vahetuses. Igas vahetuses peaks olema viis meest – meeskonnavanem ja neli päästjat. Lisaks veel üks meeskonnavanem, kes vajadusel asendab, ning pealik – kokku 22.
Tegelikult on töötajaid ligi aasta olnud 19, neist Loksalt on 5, Vihula vallast 4, Kuusalu vallast 10. Eelmisel aastal said kaks Kuusalu valla meest, Hanno Grünthal ja Ergo Saarestik, elupäästja medali.
Pealik tõdeb, et enamik meestest on staažikad, kaks kolleegi pidid jääma tervise pärast kõrvale. Kui päästeametis on töötatud 15 aastat, on võimalus minna kolm aastat varem pensioniootele.
Kord on selline, et kui kehalisi katseid ära ei tee, siis päästjana jätkata ei saa. Kuni 30aastased peavad suutma 45kilogrammise kangiga teha minutis kükke 35 korda ja suruma kangi rinnalt 20 korda. Rippudes peab tõmbama lõuga vähemalt 6 korda, 2700 meetrit jooksma maksimaalselt 14 minutiga. Vanemad ehk üle 50aastased peavad kangiga kükke tegema vähemalt 15 korda minutis, rinnalt suruma 11 korda, ühe korra suutma lõuga tõmmata ja jooksma 15.30 minutiga.
Mait Kröönström: „Noori mehi on raske juurde leida. Esmalt tuleb läbida koolitused, ei piisa ainult oskusest tuld kustutada, peab käima suitsusukeldumise, merepääste ja pinnaltpääste koolitusel. Kuna töötasu on selline, et mehed töötavad ka mujal, on pool aastat kestva koolituse jaoks raske aega leida. Kõige takistavam ongi suur lõhe nõuete ja palga vahel. Päästja töötasu on 711 eurot kuus, millest võetakse maksud maha. Nüüd lõpuks on hakatud rääkima päästjate palgatõusu vajalikkusest, loodetavasti see tuleb.“
Ta lausub, et tehnika on komandos viimase peal, aga pole mehi: „Aasta tagasi käisime külas Rootsis Stockholmis ühel komandol. Nii kustutusriietus kui ka hingamisaparaadid olid neil mudeli võrra vanemad, kui on meil. Varustuselt oleme üle Euroopa keskmise.“
Komando käsutuses on Scania päästeauto 2008. aasta mudel ning Volvo 10tonnine paakauto, mis on valminud 1989. aastal. Lähiajal saadakse uus 7tonnine Scania paakauto. Ligi kolm aastat tagasi anti komandole ka 5,1meetrine merepäästepaat.
Staažikam on RAUL KASKLA
Meeskonnavanem Raul Kaskla on töötanud komandos peaaegu sama kaua, kui see on eksisteerinud – alustas juulis 1992. Temast kuu aega hiljem tuli tööle Aleksandr Gavrilenko.
Raul Kaskla meenutab, et praegused töövahendid on hoopis midagi muud, kui oli algusaegadel: „Mind kutsus tööle komando esimene pealik Nikolai Ignatenko. Olin lõpetanud Vigala põllutöökooli, autojuhi C-kategooria load olid olemas. Mehi oli igas vahetuses kolm. Väljaõpe toimus kohapeal, esialgu oli kasutusel venekeelne õpik. Meeskonnavanemaks õppisin eksternina Väike-Maarjas. Esimene kustutusriietus oli presendist ja kummeeritud, kuumust ei kannatanud, vee eest kaitses. Praeguse ülikonnaga ei anna võrreldagi. Saapad-kummikud olid ühised, võtsid need, mis olid kuivad ja mahtusid jalga. Nüüd on kasutuses firma Jalas nahksaapad, mis on väga head.“
Esialgu olid komandos oma dispetšerid, tulekahju korral helistati otse neile. Kui Raul Kaskla sõjaväest tuli, siis olid nad koondatud, teated tulid häirekeskuse kaudu.
„Viimased viis aastat on meil häirekellade süsteem. Kui häirekeskusest tuleb teade, kuuleme seda kõigis ruumides ja ka õues. Autos on arvuti, sinna kuvatakse teekond, kuhu täpselt sõita,“ ütleb ta.
Meeskonnavanemal on väljasõidul kaasas mitu raadiosaatjat, ühe kaudu suhtleb sündmuskohal oma meestega, teisega on side häirekeskusega.
Ka on meeskonnavanemate kiivrid varustatud kaameraga. Hiljuti kirjutati online-uudistes, kuidas maailmakuulsaks sai pinnaltpäästjate Facebooki postitatud video Harku järves läbi jää vajunud kalamehe päästmisest. Raul Kaskla märgib, et temal on umbes samasugune videolõik sellest, kui Loksa päästjad tõid aasta tagasi Kahala järve jääst välja kalamehe, kuid nad ei pannud seda kõigile vaatamiseks.